Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door patrickw, 28 jan 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kap opbouwen... Eerst de vele gaten dichten...
    Boorgat voorop moet geruimd worden naar +35 mm. Om dat strak te doen eerst weer vullen.
    Kap is van styreen. Aftekenen, knippen en overzetten op plastic styreen restmateriaal uit de grabbelbakjes.
    Vreemde restjes verpakkingsmateriaal etc... bewaren, kamt altijd voor iets van pas...

    Sjablonen afgeteken, strak geknipt, en dan onder de figuurzaag, op lage toeren...
    anders heb je smeltbad...


    IMG_6679.jpg


    Passen... styreen restmateriaal...

    IMG_6681.jpg


    Twee gevuld, met CA versmolten en dan maar schuren...
    Gat wat er was even opronden met een rol grof schuurlinnen.
    Doorsnee kan je bijstellen. Het canvas en schuurlaag maken het zeer stug.
    Dus stellen en toveren...
    Maar dit geeft houvast voor een gat richting 40 mm... beginnen met 37 of 38...
    Gaat via een plakprintje...


    IMG_6689.jpg

    En zo fietsen we de hele kap af met praktisch restmateriaal...
    Basis om verder te boetseren...

    Gr Bas
     
    Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Spinner-time... Even de variaties op mijn gemenedelerdeelverzameling P40 spinners...
    Dus hup even de zaak het pashokje in... MBF vintage Burdapieper in de achtergrond...
    De motor prikt nabij 15 mm voort af de voorzijde propmeenemer door de kap.
    Daarmee ook een verstandige afstand tot de kap...Komt immers een stevige knaap op de motor te staan.

    Klein beginnen... even op een pedestal van een oude servo... met tegenzin... grootte 70 mm

    IMG_6706.jpg


    Zeer gepoetste 82 Protech...


    IMG_6704.jpg


    Geheel niet onaardig... meer een lijn... 82 mm spinner...

    IMG_6702.jpg


    Nog een Lindingerspinner, eigenlijk een elektro diabolotolletje van 82 mm

    IMG_6703.jpg


    En dan last but not least... Warbird-hoerentoeter!
    Olive Drab gaat er niet van komen... Haaiebekkie ook niet.
    En dan ook nog iets van 15 mm er van af...
    Smoort de koelopeningen... Mocht ik een ernstig CG probleem hebben... het kèn?


    IMG_6701.jpg


    We gisten nog wat voort...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    Theo P en Cnn vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tekenwerk, en vastplakken en eerste gat ruimen,
    zodat de kap nu over de propmeenemer kan...


    IMG_6708.jpg


    Bijstellen... en correctie in de tekening... center corrigeren...
    Afstanden gemeten voor nieuwe referentie...
    Waar het gat zit, is niet centraal, en staat dus iets verschoven...
    Propmeenemer staat wel in de harlijn van het model...


    IMG_6710.jpg


    Nieuwe print, spinner diameter 83 mm even meegenomen...
    center bijgesteld...
    Kan ook een 70 mm spinner inzetten... maar dat later...

    IMG_6719.jpg



    De doorsteek is fors... en wil ik ophogen met een mooie aansluiting met de spinner...
    De kap zit om en nabij de oorspronkelijke stan met wat tape...


    IMG_6720.jpg


    Tot zovers... ploeteren lekker verder...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
    Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waarom zo een grote spinner en de koelopeningen dicht maken ? het is toch geen snelheid kist ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verkenning en optiek, maar voor nu ook even meten. Met zo een grote spinnerplaat is dat makkelijker.
    Spinner? Wat zal het helpen? Is al een vliegend droogtrek. Mooie vorm vind ik wel belangrijk. Zeker als dat flow is.
    Dacht er ook al aan om een Auster Aiglet snuitje te bouwen. Heeft ook wel wat…

    De koelopening wordt anders. Ik ben nog wel effe zoet ermee. Die was al bar slecht eigenlijk. Motor koelt niet als de warme lucht niet weg kan.
    Vooral die uitgang is heel erg belangrijk.

    Dit ding wordt een plug. Dus de nieuwe lamineer ik uit epoxy op. Is ook lichter dan het dikke en broze styreen van 2 mm
    Kan dus het model ervan naar de hand zetten…

    Gist het voort, gist het voort…
    Til er niet te zwaar aan… bouwen en verzinnen is leut…
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
    Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gisteren avond weer een beetje kunnen flansen...
    De plaatjes...

    Eerst wat hout gestapeld onder een printje... ruime maat...
    Doorboort met en houtboortje. In de spinner bovenin M6 getapt.
    Boorgat was al 5,5... stuk draadeind en wat moeren de zaak opgespannen
    gecentreerd op de print... en afgestoken onder een hoek, op het oog, met gewoon een staalbeitel...
    Schuurlat erlangs... geeft een resultaat.


    IMG_6801.jpg


    IMG_6800.jpg


    Dan met de rondingen van de kap rekening houdend het passend schuren.
    De indicaties stonden al in de print... waar in te schuren met de schuurrol (stijf schuurlinnen en een stukje rondhout, dat is beplakt...)


    IMG_6802.jpg

    Met de spinner er op... geeft weer even een indruk (70 mm spinner)
    Wiggetjes er tussen voor de tijdelijke fixering...
    Het ruwe balsa moet ik goed afstoppen, verdichten. G4 of met spiritus aangelengde
    30 minutenepoxy en wat vulmiddel.. katoen, glas of verdikkingsmiddel...
    Wil er ook geen liters CA in mikken... immers...


    IMG_6803.jpg


    Het stilleventje vanuit een andere hoek...
    met dat schuurrolletje kan je keer op keer prima modelleren...


    IMG_6805.jpg


    En zo weer een stapje om verder te verzinnen... want er 'moet' nog wat bijkomen.
    Inlaat en goede warmte afvoer, en vooral, de plug moet losbaar blijven.
    Complexe vormen zijn lastig te lossen.
    Moet ik het verzonken deel, daar waar ik de print heb geplakt, afvullen tot glad vlak...

    Gr Bas
     
    Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  7. dockerdirk

    dockerdirk

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    kapellen antw.
    Beste Big lift owners, weet iemend toevallig welk vleugelprofiel de big lift heeft?
    Grts Dirk
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee. Clarke Y wordt dan gesteld.
    Maar online zijn er wel sites waar je profilen in kunt bewerken en uitprinten.
    Vergelijken. Veelal gaat het om een variant, met enige theorie er achter van de ontwerper.

    Een betaalde site met grogramma is Profili.
    Een ander leuk vergelijk is deze.
    http://airfoiltools.com/airfoil/nac...loseTe]=0&MNaca4DigitForm[closeTe]=1&yt0=Plot

    Daarmee kon ik een Kwik-Fly profiel herleiden, en dat van de Graupner Foka 4
    om eventueel een nieuwe vleugel te snijden, of om op een ander profiel over te stappen etc.

    Zoekrondje Google en Duitse fora of daar over iets is geschreven.

    Maar vliegen doet het profiel feilloos. De Big Lift was ontworpen om door een '10cc oude tijden', rond te kunnen slepen.
    De zwevers van die tijd, zonder dat deze in tweeën werden getrokken.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2022
  9. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Weet iemand hoe groot de roer en flap uitslagen van een Big Lift II moeten zijn?
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nee, maar ik durf wel een gokje te wagen.

    Flaps: zo ver als gaat naar beneden, bij voorkeur tot een graad of 70. Je kunt ook een "tussenstap" programmeren
    van een graad of 45 voor de landing, en een kleine stand van een graad of 20 kan nuttig zijn voor slepen van kleine kistjes.
    En natuurlijk een "0" stand voor normaal vliegen.

    Rolroeren: een graad of 20 a 30 omhoog en omlaag. Vaak is het verstandig wat differentiering toe te passen, meer omhoog dan omlaag.
    Ik zou zorgen dat ze fysiek in ieder geval de 30 graad halen beide kanten op. Reduceren in de zender of (beter) op de servohevel kan altijd.

    Richtingsroer: niet zo kritisch maar vaak "hoe meer hoe beter" tot een graad of 30-40 beide kanten op.

    Hoogteroer: net als rolroer, maar waarschijnlijk heb je minder nodig. Handig als het fysiek 30 graden haalt, maar ik zou invliegen met een
    graad of 20 beide kanten op.
     
    ISOLA2, serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Bedankt!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    bosch en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als kind waren er op onze club destijds 2 grote modellen (ja toen was dat groot, eind 70er jaren als ik me niet vergis)
    De biglift en de snoopy 2.
    Ik vond de snoopy veel mooier.
    Dat was in mijn beleving een deftig vliegtuig.
    De biglift vond ik een vierkant hok.
    Toch zie je bijna nooit de snoopy 2 en wel veel de biglift.
    Kunnen jullie mij dat eens uitleggen als biglift liefhebbers?
     
    MicropropSport en Justus vinden dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Denk dat dit met de naam te maken heeft :),
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor: Jij hebt gewoon geen smaak en de BigLift is vééééél mooier.... :D :D :D :D

    Geintje Bertus! Ik kan het je niet uitleggen, maar ik weet wel dat ik destijds als 15 jarig beginnertje de BigLift veel mooier (lees: imposanter) vond, JUIST omdat ie zo groot en bonkig was. Het destijdse exemplaar bij ons op de club had een Tartan 22 cc, en dat was een "indrukwekkende" motor in mijn destijdse kinder-oogjes... Daar STÓND wat op het veld: Groot! Sterk! Stoer! Huckepack er op, zwevers mee omhoog. Gaaf! Hele dikke wielen, en als die dikke Tartan gestart werd, dan stond de boel indrukwekkend te blaffen, rammelen en schudden.

    Een Snoopey 2 was er niet op onze club, maar wel een Hummel (meen dat die kit van WiK was) en dat was op zich ook niet geheel een lelijk ding, maar met de 10 cc Webra Speed die er op zat, vond ik dat toch duidelijk "minder mooi". Vond ook toen al grote langzaam draaiende props mooier, mischien dat ik daarom wel heli ben gaan vliegen...
     
    MicropropSport, ISOLA2 en Theo P vinden dit leuk.
  16. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Wie heeft er niet 1 gehad met zg22cc, jammer dat ik m niet meer heb. Screenshot_20230107-234651_Samsung%20Internet.jpeg
     
    MicropropSport, brutus en ISOLA2 vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeh, een BigLift op drijvers... da's wel HEUL errug mooi! Kun je waterzwevers slepen...
     
    MicropropSport, Rick NL en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, die op drijvers heb je dacht ik in het verleden gepost.
    Kist viel sowieso op door mooi kleurenschema.

    BigLift wat ruimere romp.
    Kon een foto camera in.
    Of voor snoepdroppings.
    En stabiel bij Hückepack met zwever.

    Snoopey wat ranker. Big Lift kit wat langer nog in productie geweest. Zal ook meetellen.
    Mij is het om het even. Beide ogen prima. De lift wat koddiger.
    Maar een mooie folie opzet doet ook zeer veel.
     

Deel Deze Pagina