Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door patrickw, 28 jan 2018.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    854
    Een standaard big-lift heeft V-stelling genoeg. Zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    Heeft een originele big lift tekening niet al standaard tip verdraaing?
    Origineel was het een model zonder rolroeren, waarbij het me de gedachte wekt dat er dan wel tipverdraaing in zou zitten.
    Of je tipverdraaing nodig hebt bij rolroeren, lijkt mij niet. Je roeren wijzigingen dan toch steeds van positie als je stuurt, waardoor de tipverdraaing weinig toevoeging brengt.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.744
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Fout

    Tip verdraaiing is altijd nuttig . Het moment dat je traag vliegt en je vleugel overtrekt zullen de tippen nog aanstroming hebben Hierdoor zal het toestel enkel de neus laten zakken en rustig door vliegen . Heb je geen tip verdraaiing dan valt hij over 1 vleugel weg en verlies je meer hoogte . Tevens heb je in krappe trage bochten länger wat over je toestel te vertellen
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Borne
    Volgens mij heeft deze geen V-stelling (zie onderstaande foto), of is dit een andere versie ofzo?

    [​IMG]

    Hoeveel graden dan?
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.744
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Max 2 graden. Maar 1 graad is al effectief.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Borne
    Probleem is opgelost! Ik zou zeggen: "RTFM" :hammer:

    Gewoon bouw instructies lezen:
    - V-stelling: er staat: wortelrib onder 2° verlijmen....
    - Tipverdraaing: alleen in het tapse deel van de vleugel, en dan de eindrib 15mm ondersteunen.....

    :beer:

    Norbert
     
    patrickw en serge pot vinden dit leuk.
  6. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Inmiddels weer eens tijd voor een update, hoe staat het er voor met de andere BigLifts?

    Ik heb voor wat uitdagingen gestaan om de juiste stroomverzorging te realiseren in de kist, helaas een BEC die het niet goed aankon en die heeft de geest gegeven.
    Nu draait alles zoals ik het wil hebben en is het nog een kwestie van netjes inbouwen en vliegen maar..

    Is best een aardige kist geworden al zeg ik het zelf, wel fors aan het gewicht ~8kg met 12S aan boord,

    Verlichting



    Flaps



    Detail van de voorkant, moet zeggen best pittig om in een negatieve ronding te bespannen. Daarachter de ESC met actieve koeling naar buiten via een opening in het toegangsluikje.
    IMG-20180808-WA0004.jpg

    Trucje om de raampjes netjes en volledig dicht te houden, regulier bespannen en dan de achterzijde bewerken met acceton en thinner.. voorzichtig met een wattenstaafje en zorgen dat de vloeistof niet in het hout trekt.
    20180820_201757.jpg

    Bovenklep (schroef), ontvangerklep (magnetisch) en een kijkraampje voor de BEC spanning.
    20180903_191907.jpg
    20180903_192006.jpg

    Detail cockpitraam, bevestigd met twee karbon beugeltjes die weer magnetisch vastzitten.
    IMG-20180914-WA0009.jpg
    20180915_105701.jpg

    Onderkant, is wat opvallender, ben benieuwd hoe dit in de lucht gaat uitzien :)
    20180917_092915.jpg

    Detail van de flaps
    20180917_092939.jpg

    Nu nog de bedrading en interne componenten netjes vastzetten, zodra dat klaar is kan ik een mooi uitgestrekt vlak veldje opzoeken om een rustige testvlucht te maken. Ons clubveldje van 100x100 meter tussen hekken en bomen gelegen is hier niet echt geschikt voor. :hammer:


    2-be-continued
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hier een big lift waar een 23cc benzine voor komt. nog een hoop klusjes te doen voordat ie klaar is.

    biglift1.jpg biglift2.jpg biglift4.jpg biglift3.jpg
     
  8. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Hij ziet er al mooi uit! Alleen lijkt het landingsgestel wat fragiel?
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    komt nog een landingsgestel onder. Moet ook wat hoger zijn ivm speling met de prop/grond.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Antwerpen
    3 op een rij, 2 maal benzine en 1 maal methanol. :)

    20181125_111318.jpg
     
    Bart_K en Ariel vinden dit leuk.
  11. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Gaaf om ze allemaal op een rijtje te zien staan, dat kan een hele gave formatievlucht worden..!! :)


    Vandaag heb ik toevallig de MAIDEN gemaakt van de E-versie.
    Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een span van 2m55, 8.6Kg en hij vliegt als een tierelier.. :)

    VideoCapture_20181125-175948.jpg
    VideoCapture_20181125-175928.jpg
     
    easy, ISOLA2 en Thedo vinden dit leuk.
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Dat is heel gaaf 3 of meer big liften. Heb zelf bij ons op de club 4 tegelijk mogen achter volgen met de drone.

     
  13. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.409
    Locatie:
    Gouda
    Wat een gaaf filmpje! Super drone vliegen.
     
  14. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Update: SUMDv3, Dropluik-mechanisme en modusindicatie met de led's

    Inmiddels weer een stapje verder gekomen met de BigLift, het "slechte" weer geeft hier lekker de tijd voor.
    Doordat ik gebruik maak van Graupner Hott protocol heb ik de beschikking over 64 digitale schakelkanalen waar leuke dingen mee te doen zijn.
    Echter waren die kanalen nog niet rechtstreeks te gebruiken totdat ik de beschikking kreeg over het nieuwe SUMD v3 protocol waar deze kanalen mee gebruikt kunnen worden in aangesloten modules.
    Met behulp van een erg handige clubgenoot een stukje software gemaakt waarmee ik nu wel de beschikking heb over deze kanalen, onderstaand de ruwe output van het SUMDv3 protocol.

    HEX: A8 3 12 22 60 2E E0 2E B8 2E E0 2E E0 2E E0 2E E0 2E E0 2E E0 2E E0 2E E0 2E E0 0 6 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 61 72
    DATA: 100 0 0 0 0 3 C 1100 1500 1495 1500 1500 1500 1500 1500 1500 1500 1500 1500 01100000 00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 5 0 0 0


    De signalen volgen de volgende route tot aan de LED's TX > RX > SUMDv3 uitgang > Serial > Arduino > Serial > pololu Maestro > Led's


    Wat ben ik er allemaal mee van plan:
    De led's in de vleugel geven aan dat het toestel in een bepaalde fase zit:
    BIND_MODE, DROPPING_MODE_n (1 t/m 10), FAIL_SAVE, RANGE_CHECK, RELEASE en LANDING.

    De modules die de leds in vleugel aansturen maar ook de huckepack en eventueel een PTZ camera. gewoon omdat het kan en het leuk is :)
    20190116_095018.jpg

    Dropluik
    Door middel van het mechanisme is het mogelijk de luiken ongeveer 35mm onder de romp uit te laten zakken, en na het zakken 125 graden te draaien zodat de luiken helemaal weg zijn en het release-mechanisme en-of de camera onder de romp uit zakt. Ik heb een video gemaakt van het eerste prototype waarmee ik de servobeweging getest heb. Dit mechanisme gaat met een beetje geluk beide luiken en bewegingen op 1 servo bedienen.



    De module zit op een driehoeklat gemonteerd waardoor het mogelijk is andere modules strak in de romp te monteren naar gelang de behoefte.
    ideaal omdat ik dan het hele mechanisme kan bouwen en onderhouden buiten de kist.

    20190116_120811.jpg


    Tis rustig hier op het BigLift deel van het forum, zijn er nog meer mensen bezig met aanpassingen c.q. het bouwen van een BigLift?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    1.999
    Locatie:
    Ede
    Klopt, het is hier vrij rustig :)

    Echter binnenkort start bij mij de bouw van een DikkeLift romp > een cnc freespakket getekend door @Japie.G
    Ik heb namelijk twee jaar terug mijn BigLift door een fout mijnerzijds (half lege accu gepakt ipv de volle) voor de 2e keer stuk gevlogen.
    Herstellen was wel mogelijk, maar omdat het euvel in de staart zit en ik daar lastig bij komt en gewicht daar niet echt helpt, heb ik maar een nieuwe cnc romp besteld.

    Of ik hier een bouwverslag ga bijhouden weet ik nog niet, er zijn er al een paar geweest.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2019
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.744
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Dan mag je hem rustig op Facebook plaatsen bij de modelbouwers
     
  17. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ben momentel een oudje aan het op knappen een van de originele bouwdoos . Is bijna klaar de motor moet eerst worden af gesteld. Die is omgebouwd naar benzine het is een siato fa 130t. IMG_0322.jpg IMG_0243.jpg IMG_0241.jpg
     
  18. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Zit er landingsverlichting in de vleugels, lijken wel een soort van gloeilampjes te zijn :)?
    Zet je er nog een sleepkoppeling op?

    Blijft gaaf zo'n saito twin
     
  19. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Er zit een pormans strobe set in met 100° lensjes. Er komt geen sleep koppeling in puur omdat de motor dat niet lang vol gas kan anders raakt die oververhit.
     
  20. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Het is geen sleper. maar een heerlijke kist met een omgebouwde motor naar bezine.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina