Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door patrickw, 28 jan 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die hulzen heb ik ook... old stock van Kavan, messing... dus nog uit het pre-carboon,
    totaal paleozoïcum (waar heeft die vent het over????) haha... dus uit het Devoon...
    Daar moesten dan houten stokken in gejast worden en een stuk slaal in de verjonging...

    Toekomstig optiepakket jongens... 'Joe neem it, wie make et' in modelbouwlatijn. ...Electronicus servo est...


    Oud... daar gaat iets fout...

    IMG_5320.jpg



    Nieuw... naja... de rondstaf is tot aan de hevel met kwik-link... niet op de foto...
    Maar nu op afstand tot een spantbalk in de romp


    IMG_5341.jpg


    Voorwerk rats-a-flans... secondelijm, geen secondewerk...
    Sleuf voorgloeien, dan boren, dan opschonen met zelfde draad opgescherpt en krijg je mooi pas een gootje...
    Dan fixeren met dunne CA, en opvolhend de dikkere... dan al rotsvast, maar nog niet secuur...
    Daaroverheen de koperdraadtakel... geseald met CA... kan er een beetje lak over spiuten tegen oxidatie lange termijn...
    Maar ja... 'alle kisten' zijn CA gelijmd... houdt dit ook wel...
    Zie takeling boven...


    IMG_5338.jpg


    Dan die staart... scharnieren chaos... wel niet verlijmd... te schraal of verkeerde lijm en vervet?
    Zeg het maar. Of gewoon geklungel... en uitgekeken op het project?
    Voordeel... ik kan er nu prachtig bij... Top dus.
    Folie is bij de scharnieren vervet... dus er is mee gespeeld...
    Met bewegen raakt het kielvlak al losser en losser.

    Dun palletmes en visdraad gaan straks overtuigen bij het netjes lossen.
    Niels opperde dwarsbalkjes uitcarbonstaf als dwarsversterking. Ingelaten in slots onder en boven.
    Andere is cross grain balsablok op maat van tekening. Op tactische plekken met epoxy.
    Dan volgt herlijming men epoxy... dan is er gewenste torsiestijfheid. En ook niet te zwaar...


    Upliftende prent... staart in de hoogte... hoppah...
    Als een blije teckel!


    IMG_5350.jpg

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
    serge pot, Theo P, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ondertussen gaat alles nog al traag... en verval je van het een in het ander.
    Eigenlijk is zoiets niets nieuws.
    Zeerveel flex in de romp stabilo verbinding. Verlijming daarin met karige hoeveelheid witte houtlijm.

    Het stabilo uitbouwen lukte met een paletmes. Maar gaf toch ook breuk in de indekking.
    Het centrale stuk dat in de romp prikt is ingedekt spant, en zit er geen massief middenstuk in.
    Constructie daarmee wel mooi licht, maar dat moest ook bij een 10cc en 2,2 meter span.

    Ik heb het stabilo herzien, een kant losgepeld met de balsasnijder...
    Mes steek de diepte van de indekking... en snij je niet het spant...
    daarmee dan even wild harken...
    Beziet het middendeel... geen bepantsering... en gaf zo te veel beweging...


    IMG_5381.jpg


    Daarop afsteken met beleid...

    IMG_5395.jpg


    Bedoeling is ombouw naar penscharnieren. Deze geven minder indringen van olie.
    De doorvoer folie in hout is beter te sealen...

    Daarvoor in de achterlijst een extra lat.


    IMG_5415.jpg


    De voorlijst ook iets versterking... je weet maar nooit of een vliegende olifant je pad kruist...


    IMG_5417.jpg


    Dan wat plaatwerkrestauratie... stukje indekking te verfrissen...

    IMG_5419.jpg


    Ook dat weer patent...

    IMG_5420.jpg



    Middenstukje fixen...

    IMG_5423.jpg


    De tip zat een paar graden scheef, dus dat dan maar gecorrigeerd...

    IMG_5427.jpg


    Plan de pen...


    IMG_5438.jpg


    Dat 6x... En er toch maar wat extra mishandel en knijp verstering in met 2 mm balsa-plaat...
    We gaan voor het rammen van kasteeldeuren...


    IMG_5440.jpg
     
    Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moai wark, Bas!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan is het tijd om een indekking te regelen...
    Beproefde methode 'vouw de tape'...
    en klodder de lijm...

    IMG_5450.jpg


    Dan niet lullen maar vlakken vullen... en de indekking toe...

    IMG_5457.jpg


    En dan een plaat en wat overtuiging...

    IMG_5459.jpg


    De tip van die week er tegen...


    IMG_5461.jpg


    Even de bouwtekening uitgeflanst op de laserflanser... voor wat inzicht...
    Scharnieren planning en correct aftekenen... bij herhaling...


    IMG_5636.jpg


    Ik wilde de scharnieren houtvast geven... Stuurorganen nogal flimsy... maar prima
    voor standaard hang en sluitwerk... maar voor pennen onvoldoende vlees...
    Dan maar houtjes verzinken (soldeer vrij), alsdus geplanned...


    IMG_5664.jpg


    Gaf dit resultaat... na wat geschaaf en geschuur van het richtingroer...

    IMG_5668.jpg


    Zelfde procedure bij het hoogte roer...

    IMG_5684.jpg


    Kan nog niet kwispelen... maar het past!

    IMG_5685.jpg


    De gereedschapjes voor het vlakken...


    IMG_5686.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brutus... ik spreek jouw'n nog wel...
    Spullen binnen om de 120FS af te kunnen ronden... Just binnen, van Just Engines :)
    Ik hoop dat we wat met die carb kunnen uit gaan richten...

    En weer door met posten...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    NOG moaier wark...:thumbsup:

    :D kom maar op... :p
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Penscharnieren inboren... nimmer boring...
    De tools...

    Penne de DuBro,
    boren oplopend van 1 t/m 3 mm,
    het Robart onmisbare centreer parrallullogrammetje,
    eeuwige tape,
    een sleutelvijltje op het gat iets te kunnen ruimen,
    punttangetje om het boorgat in het model te persen van het penscharnier...


    Hieronder is de zaak reeds gereed.... piece of keet...

    IMG_5698.jpg


    Richtingroer iets vet geworden door de onbeschermde inkeping voor aansturing staartwiel.
    Dat gecoupeerd en nieuw ingestukt... Onder in een nieuw stukje voorlijst.
    In vorm schaven gaat bij mij langs de stalen werkbank.
    Daar zit mijn laatste stuk zelfklevend schuurpapier op (het was blijkbaar geen bouwmarktsucces, het bestaat niet meer).
    Maar het is onder een hoek met strakke halen, prachtig schaven.
    En heeft menig ververst stuurorgaan geshaped.


    IMG_5699.jpg


    Voor de grote kaalslag van zelfklevende folie even dit emotionele plaatje geschoten...
    Kan ik het vrolijk vertekenen... maar goed ook want de transfer was bij loshalen folie niet te
    redden. Verpulverde totaal... wordt dus een reconstructie...


    IMG_5770.jpg


    Kaal... maar kwispeltechnisch komt het zeker goed...


    IMG_5795.jpg


    Dan dat staartwiel... originele is best mooi... maar het asje gebroken... mehhhh...
    fixen of een andere oplossing uit dezelfde periode?
    Oud materiaal voorradig. Samen met CNN de spulletjes getaxeerd...
    Luxe versie met vering... Eerst even een terrasje storten...

    Hoe snij je dat zo strak? Wel met de balsa snijder. Uiteraard daar geen scalpel in, maar een stuk
    breekmes zonder flex en evenzo scherp. En dan langs de onderkant de insnede opbouwen.
    Lossen gaat dan als vanzelf. Laatste beetje gaat per schuurlat...


    3C082AFC-DA38-4248-BDB5-FA429597FEBE.jpg


    Om een idee te geven... het nieuwe houtje in wording... Veerpootje is jaren 60/70 spul...

    E6D919EA-4657-41BE-A138-00EAF218729F.jpg


    Nu had ik wat meetfoutjes gemaakt... dus gewoon wat sierhout er aan, om later in model te schuren...
    Verder een derde gat met slagmoer... stel dat het anders moet...


    IMG_5944.jpg


    En zo kwam het behoorlijk op z'n plaats...

    IMG_5952.jpg


    Wat dan te gaan aanpakken uit ballorigheid? Toemaar wat folie er tegenaan.
    Nu kwam CNN met nog wat rollen antieke folie uit 20ste eeuw aanzetten...
    Bleek geen Robbe strijkfolie te zijn, maar de Solartrim.
    Plaktestje gedaan op proefstukje balsa... het goedje fuseert met het hout.. das mooi...
    Na al die jaren nog bruikbaar...
    Wel is het eigenzinnig bij gebruik van een strijkbout... de föhn werk beter.
    Maar bij randen en overgangen is het opletten. De föht heb ik op 400 graad staan.
    En je moet dan flink waaieren om te verdelen... blaast dan eerst bellen, en daarop floept het snaarstrak...
    Bijzonder... don't try this at home...

    Gezien die eigenschappen, en het toch niet perfect sealen bij het vet aan de staart...
    Oracover genomen... Helder wit... steekt wel af bij het vergeelde solartrim op de kist.
    Het moet maar. Om de kist nu geheel nieuw in de folie te mikken?
    Eerst maar eens een rondje er mee door de lucht...

    Middenstuk in de folie zetten...
    Is twee patches van twee kanten. En dat laat zich met tactisch inkippen prachtig sealen.
    Het ontstaat letterlijk on the fly, op het moment van doen...
    Het permanent sealen of hechten kan hier met dunne CA lijm...


    IMG_5980.jpg


    Voor de rest is het systematisch cadeautjes inpakken...


    IMG_5982.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2021
    Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    1x klaar...

    IMG_5983.jpg


    Maar sjorren blijft het wel, tot aan kramp in de handen, de bout staat tegen de 150 graad om de hoekpunten te bedwingen...
    Maar dan zijn ze ook rimpelloos mooi strak...



    IMG_5981.jpg

    En ook deze gereed... snijtool? Breekmes... met een klosje balsa en aan gelijmd met CA...
    Mes is stijf, dus blijft mooi vlak.. en snij je niet in de vers gestreken onderliggende folie...


    IMG_5909.jpg


    Krom dat iets wat vlak was, toch weer krom wordt... Grrrr...
    Kletsnat... en gewichten.. ammonia... mooi de ander kant uit... vanochtend toch weer krom...
    Dus die moet even in de martelkamer mishandeld worden... even overtuigen dat 'recht' niet krom is...
    Er zijn verschillende pijnbanktechnieken mogelijk...
    't Had al in de folie moeten wezen...


    IMG_5984.jpg


    En dan de folie aan de staart... een mix aan overgangen met Oracover-strike zag ik niet zitten...
    Dus de zaak getaped, en met een soldeerboutje de folie gesneden...
    Met 2 cm moet er voorlopig een voldoende overlap zijn...


    IMG_5985.jpg


    Tot zovers deze update! Maar het gaat wat worden! Dat beloof ik :)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2021
    Theo P, Ed_V en Cnn vinden dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bas je bent een ware kunstenaar.

    Heb het op de voet gevolgd. Hoe netjes jij het krijgt is ongekend.

    Ik dacht je een plezier te doen met een plug and play big lift... Maar de kleinigheden worden zowat een restauratie haha.


    Ruk van het horizontale stabilo. Daar heb je zoveel werk van gehad.. hoop dat die onder dwang weer het Rechte pad kiest. Anders letterlijk in de handboeien dmv staalkabels. Of hem eerst maar waterboarding laten ondergaan. Misschien dat die dan luistert.

    De kist is straks wel bombproof. En zeer stabiel gebouwd. Zit straks niks meer los zoals eerst het geval was
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank voor het compliment!
    Minimaal zo een schitterende vintage sleper op de club, voor dociel vintage slepen, zonder zo een kist in tweeën te horken.
    je gaat hem maar sturen!

    Ik heb dat zien gebeuren met een veel te krachtige Pilatus.
    Als een Elzenkatje kwam de retro-resto-kist naar benee. Zeer sneu!
    En tevoren wist ik dat het zou gebeuren... naja... voorgevoel... en proportie...

    Nu even rust. Werk aan de winkel in de toko.
    Vanavond het vlak onder de hete kraan, en maar weer massa er op...
    En wat je prive al aangaf... verband via stagen... komt de sleeplijn nimmer tussen de roeren...
    Iets meer drag... het zei zo...
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er wordt nog steeds driftig gespijkerd aan de Big Lift... Hier wat vorderingetjes...

    Per vlakdeel in de foilie... beetje puzzelen... beetje voldoende overlap etc...
    Wat vouwen er in voor het correct positioneren...


    IMG_6032.jpg


    Staart in de folie...

    IMG_6058.jpg


    Na dat alles, stabilovlak verlijmd met 30 minuten epoxy en wat micro-malloons...
    Tape maskers goed plaatsen... en je suf meten op symmetrie...
    Het zit wel snor zo te zien. Oude bouw, goede bouwmeester!


    IMG_6055.jpg

    IMG_6056.jpg


    Scharnieren geplaatst en eerste ronde verlijmen aan de vlakken...
    Bouwplastic maskers om de scharnieren bij het verlijmen te beschermen. Met een posntang een krap gaatje.
    Spant het mooi net voor het scharnierpunt. Voor of tijdens het verlijmen een toefje PFTE op het scharniertje.
    Overtollige epoxy veeg je weg voordat het uitgereageerd is. De laatste restanten met aceton na de 30 minuten...
    Dan kunnen de maskers getrokken worden... Kind kan de was doen!


    IMG_6060.jpg


    Hoi, saluti! Ich bin wieder da!

    0C2794B4-BC05-4005-87EF-698F0BFB4CF6.jpg


    En zo strijken we vrolijk verder... rode karate bandjes...
    er komt nog wat bij... De tailleband eigenlijk voor een overgangscamouflage van het wit...
    En ook wat meer seal over de verschillende folie... Aanzien of het goed houdt...


    IMG_6087.jpg


    Dan moest er nog even een logootje worden gereconstrueerd...
    Naja... logo? Dik hout zaagt men planken... Dit gebeurd in een Abobe pretpakket...
    Ik denk dat ik het even op kleur en papier laat afdrukken... dat printje gaat dan in de lak...
    en dan met 3 componenten spuug er tegenaan... kijken of dat een beetje lukt...
    Hier nog in conceptualistisch grijs...


    Schermafbeelding 2021-07-11 om 14.28.43.png

    Voor zovers de vorderingen...
    Eens even snel een F5Btje uitlaten...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2021
    Theo P en Cnn vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vanavond de folieklus aan de staart afgerond...Is een sleper... visueel mag het brullen...
    Beetje kermis...

    IMG_6141.jpg


    En van onderen doorgelust...


    IMG_6142.jpg


    Hier nog een mooi laserprintje van het MPX logootje...
    Maar nog niet verduurzaamd met lak etc...


    IMG_6112.jpg


    Staartwieltje verder afronden met stuurhevel voor aansturing met 2 veertjes...
    En dan kunnen hoogte en richting verlijmd worden...

    Gr Bas
     
    brutus, Theo P, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat er al een gaatje zit, voor een schroefoog, maar ALS je van plan bent te gaan slepen, vergeet dan niet dit geleide-oog voor de sleepdraad te plaatsen:

    20210718_232635[1].jpg

    Want zonder dat heeft een BigLift een beetje de neiging zich te gaan misdragen in de sleep.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Misdragen? Ondersteboven en in reverse? Ik hoop van niet?!

    Dat gat is voor een antenne…
    Niet voor dat oog…
    Maar de tip is opgenoteerd!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat niet, maar de kist gaat heel erg "wriemelen"... Will alle kanten uit behalve rechtdoor, erg lastig koers te houden, omdat de lijn aangrijpt vóór het neutraalpunt.
    Kist krijgt de neiging om "achter de zwever aan te willen": als de zwever links hangt, wil de sleper dan ook naar links.
    Met de lijn door het oogje, gaat dat een stuk beter, want dan ontstaat er een lichte neiging om de staart richting de zwever te draaien, en dan stabiliseren de twee toestellen elkaar (een beetje).
    Er komt niet heel veel kracht op dat oog, dus een simpel ingelegd stukje Triplex zou voldoende moeten zijn.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik denk dat er straks een 20cc op moet. Beetje die zwevers de baas zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met 10 cc ga je niet heel erg veel naar boven brengen, nee... In Hückepack configuratie gaat het nog wel omdat de grondweerstand van de zwever ontbreekt in de start, en de vleugels van de zwever bijdragen aan de lift van het samengestelde geheel, maar in sleep verwacht ik dat je niet veel meer dan pak hem beet 1,5, mischien 2 kilo sleep meekrijgt.
    Ik denk dat de mijne met zijn 26 cc en lichte vermogensbeperking bij 4 kilo aan de limiet zit... Dan ben ik al met een combo van bijna 10 kilo onderweg.
    In alle eerlijkheid, ik heb er tot nog toe nog niet meer dan ongeveer 2,5 kilo achter gehad.
    Ze hebben bij de RLC getest met een BigLift met 30 cc tweetakt benzine, en daar was 5,5 kilo en bijna 4 meter span zo ongeveer de limiet. Volgens hullie, ik was er niet bij.
     
    MicropropSport, serge pot en Theo P vinden dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Nu komt juist het leuke van slepen. Op de grond moet je de grond weerstand overwinnen van de zwever.
    Eenmaal los heb je enkel de aërodynamische weerstand van de zwever.
    Krijg je het van het veld los dan lukt ook de rest. Maar dan is het een kwestie van samenspel. De zwever pakt de buiten bocht om de sleper de bocht door te helpen. De sleper zorgt er voor dat hij dan zo mooi mogelijk vliegt en de zwever rustig laat klimmen.
    Mijn Ka3 van 4 meter en 8,5 kg met 55 gram per dm2 ging omhoog achter een big lift met 15cc methanol motor. Dat was ook echt de max voor deze big lift. En op de grens.
    Zo heb ik hier een voorbeeld van een ibis welke ongeveer te vergelijken is met een biglift. Daarop zit een 30cc DLE op reso met een mezjlick 18x8.
    Zwever een 6meter gevaarte van ongeveer een 16kg


    Let er op hoe het spul op gang komt, deze dag stond er een 2 tot 3 bofort wind wat ook meehelpt om sneller lift te krijgen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Hier nog een leuk voorbeeld

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    De truuk van de setup is belangrijk.
    De trekkracht op de grond is leuk. Maar tijdens het versnellen neemt de trekkracht aan de prop af.
    Stel je hebt op de grond met die 30 cc op een 19x6 menz een 8200 toeren. En een 10kg trekkracht. De zwever die je moet trekken vliegt normaliter een 80km/h. Dan moet je dus minimaal 90 tot 100km/h moeten vliegen om te kunnen stijgen, let wel kunnen stijgen. De weerstand die je dan moet over bruggen is hoog, kan zomaar een 2kg zijn in de lucht. Met die 19x6 heb je dan een max vliegsnelheid van ongeveer een 110km/h en dus een globale 2kg over aan trekkracht, dan kom je dus niet echt omhoog.
    Nu met een 18x8 mezjlick draai je door beter profiel en minder prop weerstand een 8400 rpm en 9 kg trekkracht op de grond.
    Echter met deze prop haal je een 140km/h vliegsnelheid. Dan heb je dus bij die 100km/h voor die zwever een 3 tot 4kg over op vliegsnelheid en kun je dus je eigen weerstand overwinnen en de zwever weerstand. En trek je hem vlotter omhoog.

    Slepen is leuk, je combi goed afregelen is nog leuker.
     

Deel Deze Pagina