Verzekeren van 'drones' tijdens evenementen en huren hallen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Royce, 11 sep 2015.

  1. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Wij als hobbyisten zijn tegen een probleem aan gelopen.
    En aangezien ik hier in het subforum 'indoor' zit, verwacht ik wel dat er wat mensen zijn die antwoord hebben op mijn vraag.

    Met een groepje FPV racers uit Oss en omstreken zijn we al een tijdje op zoek naar een overdekte plek om de winter door te komen en dus lekker door te kunnen vliegen. Maar dit blijkt legaal toch lastiger te zijn dan gedacht. We lopen constant tegen problemen aan.

    We zijn begonnen met parkeergarages. Helaas geven gemeenten hier geen toestemming voor. Maar dat antwoord hadden we al wel van te voren kunnen bedenken. Ook leegstaande hallen/ruimten onder toezicht van bijvoorbeeld een makelaar is lastig. Liep ook negatief af.

    Uiteindelijk zijn we in Nijmegen bij een verhuurbedrijf van hallen terecht gekomen. Ze waren enthousiast en ook de prijs zijn we redelijk uit gekomen. Maar nu komt het.. Eén van de eisen voor verhuur is het hebben van een evenementenverzekering. Ik denk dat regel ik even..
    Evenementenverzekeringen worden normaal gesproken alleen met bedrijven afgesloten die ook nog eens in die sector werken. Dat is wat Interpolis mij kon vertellen. Particulieren doen zij niets mee. Zij adviseerden me weer om met een assurantiekantoor contact op te nemen. Zij hebben vaak een breder netwerk van contacten. Maar ook van hun kreeg ik niet het antwoord waar ik op gehoopt had. Blijk dat zelfs de verzekeraars die meestal de grotere risico's afdekken, niets met ons kunnen. Ze zeggen letterlijk 'alles wat van de grond komt, verzekeren wij niet'.

    Waar ze vooral tegenaan lopen is letselschade en wedstrijdverband. Alles wat van de grond komt, is een groter risico op letselschade. Daarnaast is schijnbaar 'wedstrijdverband' ook een soort groter risico. Voornamelijk voor omstanders. En ik heb ze natuurlijk verteld dat we wat wedstrijdjes willen houden onder elkaar, niets officieels. Dat viel dus verkeerd.

    Uiteindelijk ben je gewoon via je WA verzekerd voor schade door je drone (tot 25 kg). Zoek dit wel goed uit bij je eigen verzekering. De meesten zullen dit dekken. Maar onthoudt dit dus goed. Zodra er wat is, begin niet over 'wedstrijd' etc., dan kun je het schudden. Dat kreeg ik als tip mee.

    Maar nu hebben we dus nog steeds geen hal. Mijn vraag is nu of mensen hier ook tegenaan zijn gelopen.
    Hoe regelen modelvliegclubs dit? Die houden ook jaarlijkse evenementen met publiek etc. Dat moet toch ook verzekerd worden. Ik lees hier ook veel over het huren van sporthallen etc. Vergelijkbaar lijkt me.
    Wat ik op internet kon vinden is dat je bij veel modelvliegclubs gewoon goed WA verzekerd moet zijn. Bovenstaand verhaal klopt dan. Daarnaast moet je vaak lid zijn van de KNVvL. Buiten het feit dat je dan een brevet moet halen, ben je via hen ook weer extra verzekerd. Maar dat werd me niet geheel duidelijk.

    Uiteindelijk zijn we gewoon een paar gasten die domweg wat rondjes willen vliegen in een lege hal. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Het assurantiekantoor kon me ook vertellen dat zodra het woordje 'drones' genoemd werd, ze meteen al de hakken in het zand hadden staan. Ze kennen het niet, er is ook bijna geen vraag naar en er ligt sowieso een negatieve lading op. Ik wil het woord 'drone' zelf eigenlijk ook niet gebruiken, maar dat is bijna wel altijd de enige manier om duidelijk te omschrijven waar het om gaat.

    Ik hoop dat ik hier wat meer antwoorden kan krijgen die ons verder kunnen helpen.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je gewoon met een paar man gaat vliegen in een hal dan dekt je aansprakelijkheidsverzekering (AVP) de schade die je veroorzaak als je aansprakelijk bent. De AVP moet natuurlijk wel dekking geven voor modelvliegtuigen e.d. Let op er moet wel sprake zijn van aansprakelijkheid. Bij indoor vliegen hoeft schade aan een medevlieger niet direct tot aansprakelijkheid lijden. Net als bij sport en spel kan er sprake zijn van risicoaanvaarding door medespelers. Bij clubs ligt het anders. Een club die lid is van de KNVvL heeft een goede aansprakelijkheidsverzekering.
    Clubs die geen lid zijn van de KNVvL en een standaard aansprakelijkheidsverzekering (AVB) hebben kunnen ervan uitgaan dat ze niet goed verzekerd zijn. Deze standaard verzekering sluit schade door en met luchtvaartuigen uit.
    Ik heb al eerder geschreven over dit probleem op het forum, maar het lijkt erop dat clubs dit niet willen inzien.
    Er is overigens wel een oplossing voor dit probleem. Die kan ik bieden.

    Een evenementenverzekering is meer bedoeld voor schade die de organisatie van een evenement veroorzaak.
    Bijvoorbeeld door het gevaarlijk uitzetten van een parcours of publiek niet goed afschermen.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Indoorvliegen met een groepje liefhebbers is geen evenement maar een activiteit.
    Wij hebben vaak een hal gehuurd voor indoorvliegen, maar nooit een verzekering voor af hoeven sluiten.
    Ga je in diezelfde hal een feestje bouwen waar veel mensen opaf komen wordt het een ander verhaal.
     
  4. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Ik volg jullie helemaal. Helaas kunnen verzekeringen vaak uit een rare hoek komen heb ik gemerkt. Ik zal nog eens goed in de aansprakelijkheidsverzekering van mezelf duiken. Lijkt me inderdaad sterk dat het niet gedekt is. Op één of andere manier doen ze moeilijk over het benoemen van een wedstrijd.

    Vandaag in Deventer bij een wedstrijd geweest. Zij hadden niets qua verzekering geregeld. Gewoon bordjes voor 'eigen risico' opgehangen voor de hekken.

    Nu de verhuurder van de hal nog overtuigen dat we via de aansprakelijkheidsverzekering gedekt zijn. We gaan weer mailen!
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    In de winter train je voor de zomer toch ? Dus het is helemaal geen wedstrijd. :)
    Bordjes "eigen risico" werken niet als je een schade veroorzaakt.
     
  6. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Trainen, wedstrijd, behendigheid.. zolang je met meer dan twee quads tegelijk vliegt, is het in hun ogen een wedstrijd.
    Maar ik ga het allemaal nog eens wat verder uitpluizen.

    Bordjes 'eigen risico' gaan over letselschade. Achter de hekken is dan eigen risico.
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    "Bordjes 'eigen risico' gaan over letselschade. Achter de hekken is dan eigen risico."
    Bordjes hebben echt geen enkele zin.
    Dat weet ik uit ervaring. Ben pas 30 jaar actief in de verzekeringen:)
     
    Marc8343 vindt dit leuk.
  8. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Oh zo.. dacht dat je niet begreep dat het over letselschade ging.
    Heb er verder ook geen verstand van. Dat is wat ze me bij de race in Deventer vertelde. Geen idee of ze dat uitgezocht hebben.
    Kan ook zijn dat de organisatie zich uitsluit van enige schade achter de hekken. Niet dat ze voor de hekken het wel geregeld hebben dan..
     
  9. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    De verzekering ,zal niet aansprakelijk zijn ,voor de gene die mee doen ! Sport ,spel wat dan ook!! Of je nu met een bal over gooi of een ,ander voor werp . Dus men kan elkaar niet aansprakelijk stellen voor schade . Bv ,een bril ,of toestel .
    Maar zou de bal of toestel , een bril van omstander beschadigen dan kan hij of zei je wel aansprakelijk stellen .

    Als je een hal huurt ,dan kan jij toch ook bepalen dat er niemand anders in de hal komt !

    Mocht het wel zo zijn (betreden eigen risico bord ,nee gewoon verboden toegang ! )

    Maar stel dat er toch iemand binnen loop ,,en er wat gebeurd .
    Ben je daar voor verzekert .

    Het gaat er om of ze wel of niet mee doen met het spel of sport .!
    Mijn ervaring !!

    Het vliegen wat jullie willen gaan doen is niet meer dan -sport /spel .

    Zo als onno beschrijft .
    Maar als je je "Drone "

    Wilt verzekeren ?denk niet dat er een verzekering is die daar aan begin .
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik ben bezig met een verzekering voor drones en modelvliegtuigen.:)
    Zal waarschijnlijk alleen interessant worden voor de duurdere exemplaren.
     
  11. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Heb nog wel een leuk verhaal kwa model bouw en verzekering , ik met snoopy ,4 s lipo . Aan de rand van dorp vliegen ,en beland in het dak van een loods !
    Uit eindelijk verzekering ,betaald. Alle kosten aan dak.
    En !!! Snoopy dus mijn schade met over handigen van aan koop bonnen , van de electro die er in zat
    Plus 100 euro voor de oldtimer kist !
    Alles vergoed gehad .
    Zonder schade hoeven laten zien .
    Alles vergoed?
    De eigenaar van de loods zei tegen mijn je moet jou schade ook
    op geven !
    Ik zo denk u dat ze wat betalen dan ?
    Hij zeker weten misschien een vast max bedrag maar ja je krijg zeker iets !

    En ja wel ik zal eens op zoeken hoe veel het was maar rond 3 honderd euro . En was voor 4 euro schade alleen wat balsa .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Gewoon oplichting van je verzekeringsmaatschappij.
    Niets meer niets minder.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    De evenementenverzekering waar ze op doelen, is voor als het evenement geen doorgang kan vinden.
    De verhuurder van de hal krijgt dan toch zijn huurpenningen.
    Tevens dekt deze verzekering schade aan het gebouw, welke veroorzaakt wordt tijdens de huur.
    Maar niet veroorzaakt is door een deelnemer met zijn vliegend spul en ook niet de schade veroorzaakt door een bezoeker.
    Behalve dan weer wel als de schademaker niet is te achterhalen.

    Bij letselschade wordt in eerste instantie de organisator aangesproken, hij/zij moet er vooraf voor zorgen dat bezoekers niet in de arena met het vliegend spul kunnen komen.
    Dringt het bezoek toch de arena binnen, dan nog is de organisator verantwoordelijk.
    m.a.w. zijn niet alle toegangsdeuren van de hal op slot, dan moet er altijd iemand zijn die toezicht houd op alles wat vrij los loopt.
    Er zijn altijd mensen die niet kunnen lezen of de taal niet begrijpen.
    plaatjes helpen niet, mensen zijn nu eenmaal mensen om eigenwijs te zijn.

    De deelnemers in de arena moeten gemakkelijk een veilig heenkomen kunnen vinden.
    In een sporthal wordt daar vaak een materiaalhok voor gebruikt.
    Je kunt natuurlijk ook een netje spannen.
    En als het te heftig wordt, kan nog altijd gebruik gemaakt worden van een nooduitgang.

    Het vliegende dingetje, of je dat verzekerd, dat moet je zelf weten.
    Indoor loop je een groter risico met tegen elkaar aan knallen dan outdoor.
    En muren veren niet mee, gaan ook niet aan de kant.
    Het dak is vaak te laag, en bij het aan tikken van de grond, stuitert het vaak weer om hoog.

    Het enigste wat eigenlijk stuk kan gaan aan een gewone hal, is het vensterglas en de verlichting.
    De armaturen die daar in hangen, zijn niet echt goed bestand tegen rondvliegend spul wat er tegen aan botst.
    De ruiten en de verlichting in een sporthal kunnen daar veel beter tegen.

    Wat je nodig hebt aan regelarij en verzekeringswerk is gelijk aan wat een modelvliegclub zou moeten hebben voor een open dag.
    Waarbij een evenementenverzekering niet echt nodig is, behalve dan weer wel als er standhouders zijn.
    En dan eigenlijk ook weer wel voor de deelnemers, er kunnen zich altijd situaties voordoen die zo spontaan gebeuren waar niemand voor is aan te wijzen.

    zorg vooraf dat je van alle deelnemers een ondertekende verklaring hebt dat ze een WA verzekering hebben die de tak van RC vliegen die jullie beoefenen dekt.

    Ga het inderdaad nooit over wedstrijden hebben, als je niet weet wat daar allemaal bij komt kijken aan regelarij en voorzorgsmaatregelen.
    Maar als je aan al het bovenstaande voldoet, mag het eigenlijk niet zo'n probleem zijn om ook een wedstrijd te kunnen houden.

    Er kan hooguit geëist worden dat er preventief hulpverlening bij aanwezig moet zijn.
    Als dat is, dan is dat ook zo geregeld.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
  14. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Thnx voor de input. Ik ben ondertussen al wat verder, maar wacht nog even op wat antwoorden van mijn verzekering.
    Zodra ik die binnen heb, zal ik hier de resultaten vermelden.
     
  15. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
  16. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Ik ben eruit! Of niet.. Die hal huren wordt in ieder geval niets!

    Het hele aansprakelijkheid gebeuren blijkt een complex iets te zijn.
    Het is niet zo dat alles van te voren heel zwart/wit duidelijk is.
    Bij elke gebeurtenis vind een toetsmoment door de verzekering plaats.
    Daaruit wordt opgemaakt of je aansprakelijk bent of niet.
    Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe je bent omgegaan bij het gebruik van het object wat de schade heeft veroorzaakt.
    Is er een onrechtmatige daad verricht of niet? Dat soort zaken worden onder de loep genomen. Een erg grijs gebied.

    Daarnaast moet de verhuurder voor zichzelf duidelijk hebben welk risico hij in huis neemt.
    Dat onderdeel speelt dus blijkbaar ook nog mee. Had de verhuurder kunnen weten dat deze schade zou ontstaan?

    In de voorwaarden van mijn aansprakelijkheidsverzekering staat dat schade door modelvliegtuigen gedekt is tot 25kg.
    Wat dat betreft geen probleem dus. In een ander artikel staat weer dat wanneer er een huurovereenkomst is, je niet verzekerd bent. Als we legaal een hal huren, zit er een huurovereenkomst aan vast waar waarschijnlijk in staat dat de huurder aansprakelijk is voor schade. Hier gaat het dus mis. Die schade wordt niet uitgekeerd door de aansprakelijkheidsverzekering omdat er een huurovereenkomst aan vast zit. Of dit nu om een jaar gaat of een uurtje, maakt dan niets uit.

    Er staat ook een artikel over sport en spel. Schade tijdens sport en spel wordt uitgekeerd (mist je aansprakelijk bent) tenzij het om een medespeler of medesporter gaat. Het bedrag is dan echter niet hoger dan 25.000 euro.
    Enz enz.

    Je valt van het ene in het andere artikel merk je wel.
    Uiteindelijk houdt ik altijd maar in mijn achterhoofd dat verzekeringen liever niet dan wel betalen.
    Ook al schat ik zelf in dat het risico zeer klein is in dit geval, ik ga het toch niet nemen..

    Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben en zich realiseren dat het allemaal niet zo zwart/wit is.
     

Deel Deze Pagina