Verzending van USA naar Nederland

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Hans V, 25 jan 2019.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Onlangs kwam ik een ongebouwde Vintage modelzwever tegen op rcgroups maar na een korte pm wisseling bleek dat de verkoper het model liever niet naar Europa wilde versturen, te veel gedoe met de papieren voor de douane was o.a. een reden.

    Ik heb natuurlijk gezocht naar de kosten van het verzenden vanuit de USA en die zijn met de reguliere aanbieders niet mis mede gezien het formaat van de bouwdoos. L=160cm - B=35cm - H=14cm en zo'n 5 kg.

    Maar zijn er forumleden die andere ervaringen hebben met het betaalbaar verzenden zoals vracht per boot of gewoon per post i.p.v. die koeriersdiensten zoals UPS, FEDEX en TNT? Ik weet dat de BTW berekend wordt over de aankoopprijs + verzendkosten en dat er inklaringskosten bij zullen komen.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is het onbekende, ik moet vaak goederen de andere kant op sturen.
    Naar de USA is nog veel vervelender.

    Beroerde afmeting lengte 160cm, daar zit een toeslag op heb je ook al gekeken bij DHL?
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2019
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hallo @hobbist, inderdaad heb ik al gekeken op de site van DHL en door het formaat van de verpakking zit je inderdaad met die toeslag. Op de site van een andere transporteur die dit formaat wel kan verzenden kwam ik zelfs op de prijs van zo'n €1100,00, in dat geval kan ik er beter zelf heen vliegen. :)

    Het maakt mij niet uit dat de verzending 3 maanden duurt dus per boot zou een goed alternatief kunnen zijn. Ik heb ook geen idee wat er aan douane formulieren ingevuld moet worden door de verzender. Je zou verwachten dat particulieren iets minder aan regeltjes zijn gebonden. En als het per boot verzonden wordt dan zou ik het inklaren ook zelf kunnen doen.
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Net nog even rond gekeken naar de prijzen en ik zie nu prijzen vanaf $45,00 t/m zo'n $100,00 en zelfs $275,00 en hier betaal je ook nog eens 21% BTW over. De verkoper zou dat weer kunnen compenseren door een lagere verkoopprijs te vermelden, het gaat tenslotte om een tweedehands artikel. ;)
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Tot 22 euri aan goederen, komt er niets bij.
    Tot 150 euri aan goederen, komt alleen de BTW over de goederen er bij.
    Boven de 150 euri aan goederen, kom en de verzend en verzekerings kosten er bij
    Over dit bedrag kunnen bij speelgoed nog een 0-4,7% invoerrechten geteld worden.
    En over het totaal bij elkaar opgetelde bedrag, mag je nog even de BTW en de invoerrechten aftikken.

    Om bij zo'n groot 2e hands stuk speelgoed minder dan 22 euri op de factuur te zetten, is een beetje ongeloofwaardig.
    Belangrijk is dus dat de (proforma) factuur op papier onder de 150 euro blijft.
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Bedankt voor de extra informatie en het is net wat je schrijft, die onvoorziene extra kosten maken het importeren mogelijk nog een stuk duurder. Het blijft dus een gecompliceerde berekening wat uiteindelijk de totale kosten zullen zijn.

    Om ook onder die €150,- ($172,-) te blijven dat zal moeilijk zijn want als de douane even op Google zoekt dan komen ze al gauw hogere prijzen tegen tenzij de kit aantoonbaar incompleet of beschadigd zou zijn, en de vraag is of de verkoper er ook aan mee wil werken. Ik zal er later eens goed voor gaan zitten en proberen exacter te bereken wat de kosten worden. Deze zwever staat inmiddels al 3 maanden te koop en misschien is hij bereid om wat te gaan onderhandelen over de prijs.
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als ik uit ga van $300,00 voor het model + $75.00 verzendkosten + $10,00 verzekering = totaal $385,00.
    $385,00 = €335,87 + 4,7% invoerrechten + 21% BTW = €425,50 + €14,50 inklaringskosten (DHL) = totaal €440,00 in het gunstigste geval.

    Maar bij verkoop van particulieren naar particulier zijn er andere invoerheffingen (2.5% i.p.v. 4.7%).

    Ik kan mij nog zoiets herinneren dat als een artikel ooit is geëxporteerd en men het weer importeert dat het dan vrijgesteld is van invoerrechten maar daar zal wel geen bewijs meer van zijn en het bedrag waarom het gaat is minimaal.

    Al met al kom ik zo'n €90,00 duurder uit als dat ik dit model in Europa zou kunnen vinden. Nog even er nog over nadenken dus. ;)
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik kan het fout hebben, maar ik geloof dat het verkeerd invullen van de prijs op het formulier strafbaar is in Amerika?
    Daarom werden eerder de pakketten uit Amerika vaker gepakt dan uit China, omdat de Chinezen geen moeite hadden met het aanpassen van de prijs.
    Ik weet niet of dit nu nog zo is hoor!
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @ruudxd: ik zou daar ook helemaal niet zo raar van opkijken als dit verboden is en dit lijkt mij ook vrij logisch. Maar wat doet de verkoper of ik verkeerd als de uiteindelijke prijs lager is dan de vraagprijs na wat onderhandelen?

    Met de 2de hands verkoop tussen particulieren is de prijs nooit zeker en het gaat ook niet om een vaste prijs zoals in een webshop of iets wat nog te krijgen is in de handel dus met een vaste verkoopwaarde of handelswaarde. Dit vintage model is al zo'n 30 jaar oud en de reden dat ik het koop is omdat het juist zo goedkoop is. :)

    Maar ik ga nu filosoferen want ik moet eerst maar weer eens met de verkoper gaan mailen of hij bereid is om die formulieren in te vullen.

    Dit zegt wel genoeg denk ik:
    Waarschijnlijk zal hij er ook een hekel aan hebben gehad om zijn belastingaangifte op papier in te vullen. :)
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik bedoelde eigenlijk dat de echte prijs, die jullie eventueel zouden maken, officieel op het formulier moet staan, niet minder dan dat.
    Omdat u eerder aan gaf dat de verkoper dat ook niet wil doen gaf ik een eventuele reden.

    Altijd jammer die extra kosten, zeker voor dingen waarvan de extra kosten groter zijn dan de prijs van het product.
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Inderdaad @ruudxd.

    Dat er extra kosten bijkomen dat kan je verwachten maar die extra kosten maken het uiteindelijk veel te kostbaar omdat je er ook nog eens BTW over die totale kosten moet betalen. Ik kreeg nog wel een goede tip van een forumlid via PM over een bedrijf in de USA dat bemiddelt bij het kopen van het model en het verzenden naar Europa maar uiteindelijk worden dan de totale kosten voor het importeren zo hoog dat het 100% duurder wordt. Ook komt er dan een vrachtbrief met een factuur in beeld met een bedrag waar je niet omheen kan bij de Douane.

    Het is gewoon jammer dat de verkoper het pakket zelf niet wil verzenden.
     
  12. Seafox

    Seafox

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almere
    Verkopers in USA zijn idd strafbaar bij "creatieve" oplossingen.
    Is het misschien mogelijk om de kist in delen te kopen? Dan wel in delen betalen want je zal het toch weer ergens moeten aantonen. de verkoper in USA en jij eventueel in Ned.
    Succes
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @Seafox, daar zat ik ook al aan te denken of dit niet mogelijk zou zijn en dan met wat tijd tussen het verzenden zodat het niet als één zending gezien zal worden. Maar de lengte van de vleugels (160cm) en de romp zorgen er voor dat het pakket net in een bepaalde categorie valt dat de verzendkosten daardoor hoger zijn. Het gewicht van 5 á 6kg is geen enkel probleem maar feitelijk betaal je dan wel 2x die verzendkosten van $90,00 waar je weer BTW over betaald.
    Feitelijk is de importwetgeving voor particulieren een beetje krom omdat je BTW betaald over die verzendkosten.

    Aangezien het vintagemodel 30 jaar geleden toen een winkelwaarde had van zo'n FL. 700,- ben ik best wel bereid om het nu met Euro's te kopen maar het moet wel redelijk blijven. :)

    Momenteel is het in het midden van de USA nu -40gr en de verkoper is nu begrijpelijk met andere dingen bezig dan iets verkopen maar ik denk dat het maar opgeef.
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Heeft de verkoper het verzenden al eerder geprobeerd?
    Soms heb je geluk dat een medewerker gewoon een standaard prijs in vult omdat het niet zwaarder is dan een bepaald gewicht en ze de maten niet weten.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voor zover ik weet hanteert alleen DHL de weegschaal methode als de export documenten niet op orde zijn.

    @Hans V
    Het is afschrikwekkend voor het onbekende.
    De rode tape is een hulpmiddel bij het inklaren.
    Daar zit in een hoesje, de import/export documenten.
    Zo dat ze in één oogopslag kunnen zien waar de documenten zich bevinden.

    Als je niet de middelen in huis heb is het best wel lastig om de juiste documenten en aantallen er bij te fabrieken.

    Meestal ben ik toch wel een half uurtje bezig om het circus rondom een export zending te voltooien.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
    ko v d heuvel en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of het op privé gebied een delict is zou je kunnen betwisten. 30 jaar geld als economisch afgeschreven.
    Het model kan immers ook voor minder aangeboden worden, of om
    niet, na 30 jaar is dat logisch.

    De kit kan ook zonder afrekenen geschonken zijn. De waarde is dan eveneens nihil. Of omgeruild voor een ander goed met slechts emotionele waarde. etc.

    5 jaar geldt in NL voor de zaak als afgeschreven. Heeft mijn computer een kleine restwaarde. Hij kan ook stuk en versleten zijn.

    Inhoud kan op de invoice omschreven worden.
    Beschrijf wat het is, ‘modelairplane, parts and woods’, waarde 0.

    Koop je bij een zaak, je dan wordt het een economisch delict geacht. Werkt men sowieso niet aan mee. In China is men daar niet mee bezig.

    Voor 2009 was het alles niet zo een probleem. Zelfs verzendkosten waren een lachertje...
    Maar daar heb je nu niets aan.

    En verder is het de verkoper overtuigen. Soms is dat best lastig in de USA... Het zijn beslist geen Hollanders.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb zelf ook nog gezocht naar die export documenten maar veel .gov sites lagen plat vorige week plat i.v.m. de shutdown en zie ook maar eens het juiste documenten te vinden voor particulieren. En ik heb echt geen idee wat je zou moeten bijvoegen anders dan een omschrijving van de inhoud, de prijs en de gegevens van de afzender en geadresseerde, eventueel alles in drievoud.

    Alleen heb ik er eerlijk gezegd geen zin in als het pakket straks op het punt staat om ingeklaard te worden en ze gaan er zelf een prijs voor bedenken als de vermelde prijs niet geloofwaardig op hun overkomt, je leest af en toe rare dingen op het internet.

    @H.B.Busking, ik heb er alle begrip voor deze verkoper gezien de kougolf die het land nu treft dat hij niet naar de schuur wil lopen om het pakket te wegen en ze hebben daar grote tuinen. Hollanders doen dat liever ook niet ook al gaan wij liever de Elfstedentocht rijden als het zo koud is. Hoewel als de oceaan nu even bevriest dan kan ik er effe heen fietsen. :)

    Maar als iemand zijn hoofd er niet naar staat om administratief werk te verzetten dan houdt het op.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Geen idee @ruudxd niet iedereen is bekend met de regelgeving zoals met import en export en misschien heeft hij het alleen van horen zeggen.
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat moet je daar niet zoeken, maar bij een transporteur.
    Zoals http://www.dhl.com/en/express/customs_support/customs_paperwork.html
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Bedankt @hobbyist voor de link. Eigenlijk zocht ik naar een formulier dat je direct kan uitprinten zonder eerst online de persoonsgegevens in te vullen. Maar onder 'useful tips' is een uitgebreide toelichting te lezen wat je moet invullen.
     

Deel Deze Pagina