Eind jaren '60 was ik een van de eerste RC heli vliegers in Nederland met een Hegi/Schluter Cobra. Later de bloedmooie Kavan Jet Ranger. Toen een hele tijd niets meer, maar ik heb wel mijn vliegbrevet gehaald en in 1999 heb ik zelfs een full scale (!) kitheli gebouwd. En een full scale kitplane. Alles staat op mijn website heli en modelvliegen . De laatste site geeft een aardig beeld hoe wij in de jaren '60 mooie dingen maakten met beperkte middelen.
Kort geleden kwam mijn compagnon uit China terug met een coaxiaalhelicoptertje van 25 dollar. Opzienbarend. Ik heb toen een Walkera FP gekocht en ik bleek het RC helivliegen nog niet te zijn verleerd. Het is net als zwemmen en fietsen. Als je iemand met een fiets in het zwembad gooit komt hiij er altijd weer uit.
Ik heb de smaak weer helemaal te pakken en ik beschik sinds vorige week over een KDS 450 C met Fly Mentor. want, beter mee verlegen dan om verlegen.
Mijn eerste vliegpoging was een near crash, buiten mijn schuld. Toen ik bij de eerste poging in hoover wilde gaan en ik geleidelijk aan power opvoerde katapuleerde het ding plots 2 meter de lucht in. De oorzaak bleek al snel. Een slaperige chinees had de moertjes niet aangedraaid/geborgd van het boutje dat de rotorkop fixeert
. Ik vond later die 2 moertjes terug in mijn werkkamer waar ik had 'droog'gedraaid.
De rotor was dus meegenomen op de 2 meeneemstiften, todat de rotorlift zo toenam dat de boel omhoog werd getild. Toen dat gebeurde kwam natuurlijk woest die pitch in, vandaar. Het is zonder schade afgelopen, echt een wonder.
Vervolgens ben ik maar eens goed de boel gaan nalopen en ben ik ook op de PC de flymentor gaan uitlezen, want ik vertrouwde de licht scheve neutraalstand van de swash plate niet. Ook het gedrag van de swash plate in de 'green mode' van de flymentor vind ik niet overtuigend. Ook vind ik het vreemd dat de modusfunctie van de FM op de idle switch staat. En de aux switch trekt de swash plate scheef.
Als ik de flymentor uitlees word ik horendol van de opties. Het is net als bij auto's. Aan klassiekers kan ik alles zelf sleutelen en afstellen, maar van modern motormanagement heb ik geen kaas gegeten.
Welke ervaren piloot (in de buurt van Roosendaal) is bereid om mij even door de eerste fase heen te helpen en eventueel mijn KDS 450 in te vliegen?
Groeten,
Arthur
Kort geleden kwam mijn compagnon uit China terug met een coaxiaalhelicoptertje van 25 dollar. Opzienbarend. Ik heb toen een Walkera FP gekocht en ik bleek het RC helivliegen nog niet te zijn verleerd. Het is net als zwemmen en fietsen. Als je iemand met een fiets in het zwembad gooit komt hiij er altijd weer uit.
Ik heb de smaak weer helemaal te pakken en ik beschik sinds vorige week over een KDS 450 C met Fly Mentor. want, beter mee verlegen dan om verlegen.
Mijn eerste vliegpoging was een near crash, buiten mijn schuld. Toen ik bij de eerste poging in hoover wilde gaan en ik geleidelijk aan power opvoerde katapuleerde het ding plots 2 meter de lucht in. De oorzaak bleek al snel. Een slaperige chinees had de moertjes niet aangedraaid/geborgd van het boutje dat de rotorkop fixeert

De rotor was dus meegenomen op de 2 meeneemstiften, todat de rotorlift zo toenam dat de boel omhoog werd getild. Toen dat gebeurde kwam natuurlijk woest die pitch in, vandaar. Het is zonder schade afgelopen, echt een wonder.
Vervolgens ben ik maar eens goed de boel gaan nalopen en ben ik ook op de PC de flymentor gaan uitlezen, want ik vertrouwde de licht scheve neutraalstand van de swash plate niet. Ook het gedrag van de swash plate in de 'green mode' van de flymentor vind ik niet overtuigend. Ook vind ik het vreemd dat de modusfunctie van de FM op de idle switch staat. En de aux switch trekt de swash plate scheef.
Als ik de flymentor uitlees word ik horendol van de opties. Het is net als bij auto's. Aan klassiekers kan ik alles zelf sleutelen en afstellen, maar van modern motormanagement heb ik geen kaas gegeten.
Welke ervaren piloot (in de buurt van Roosendaal) is bereid om mij even door de eerste fase heen te helpen en eventueel mijn KDS 450 in te vliegen?
Groeten,
Arthur
Laatst bewerkt: