Vibe 50 komt langzaam tot een geheel

Hier een klein verslag van de JR Vibe 50
De bouwdoos is subliem, alles verpakt in hoofdgroepen en deze weer
in subgroepen met alle maal een eigen nummer.
echter op een zakje na waar je al de boutjes moertjes parkertjes ringetjes
etc in vind om deze stage van het geheel te bouwen

twee hele kleine tubetjes loctite groen en rood
en gelukkig volgens de bouwbeschrijving kom de rode overeen met de blauwe loctite 242 en de groene met de rode loctite 222 dus even op letten hier
handige tip ik heb daar waar loctite nodig was de juiste kleur groen of rood
met een marker in de juiste kleur overstreept

voor de rest een en al lof wat een passingen zowel het kunstof en matalen delen subliem gewoon alles volgens de manuel bouwen levert voor een beginner geen problemen echter met het plaatsen van de linker frame en rechter even opletten ze lijken op elkaar echter ze zijn het niet.

de motor die ik gebruik is een os 50 hyper
mocht met de tijd de novarossi c50h2 bij de plaatselijke shop aanwezig
zijn dan bouw ik hem wel om
de plastik koelfan heb ik tussen twee magneten gebalanceerd
daarna de centrale hub en de stalen koppeling
nou doe dit maar want dat is me toch wel wat
door gaatjes van 4mm te boren in het bovenste brede gedeelte van de centraal hub kreeg ik allles mooi in balans
neem maar aan dat de heli dit prettig vind
de volledig omsluitende fanhuis wordt met 4 parkertjes en speciale
ringetjes mooi gecentreerd.

daar ik als newby naar de heli kijkt heb ik besluit genomen om maar
gelijk over te gaan naar de ccpm 140gr op te bouwen (mode h3)
ziet er wel vreemd uit die lange control balls ook te t-arm levers krijgen dan een ander plaatsje.

bij de hooftrotor alleen een vreemd iets, in de seesaw shaft zitten drie gaatjes om control balls te plaatje de tekening praat over de plaatsing op de buitenste gaatjes en praat niks meer over de andere.
(waarom dan twee meer boren en tappen)

nu de staart sectie geen problemen ondervonden starre aandrijving
driveshaft joints worden door kleine imbus boutjes op zijn plaats gehouden
tip van mij doe over de plaats waar deze twee imbusjes komen een stukje krimpkous kan de boel er niet uit lopen.
voorts onder vond ik dat de verticale vin van onder af naar binnen staat
en deze niet precies in lijn staat met het frame
daar alles is voor geboord en hoe je de buis ook inbouwd het blijft altijd het zelfde resultaat, dus neem ik aan dat dit hoort

dan kom je bij het middelste gedeelte van de manual en dat is leuk voor mensen mer een graupner mx22(jr9303) en/of een spektrum 7/6
hier staan alle zender instellingen om deze heli te kennen besturen
voor andere zenders makkelijk als richtlijn voor basis instellingen

dan de inbouw van de servo's ben ik een beetje afgeweken ivm met de toegankelijkheid
1ste gas servo tt acr rc digitaal 1211
2de heckrotor futaba digitaal s9254
3de pitch servo tt ace rc digitaal 1313
4de aileron servo tt ace rc digitaal 1313
5de elevator servo tt ace rc digitaal 1313

even een vraag de futaba servo voor heck staat dat hij op 4,8volt werkt
de rest echter gaat via de align 2 in 1 unit op 5,8volt
kan dit of moet er wat veranderen

als gyro kom de futaba gy401 in bedrijf dit omdat het een bewezen product is en het vol 3d programma voor een oudje als ik niet te doen is

vraag me af of een trottle jockey pro ook wel zin heeft voor me
graag jullie mening hier

de ace rc servo's zijn met alu behuizing en de verstelling gaat in 0,11 sec over 60gr met genoeg torque (en betaalbaar)

de servo aansluiting geschiedt volgens het manual 27mm voor de cyclic servo's ,17mm voor de heckrotor en 12,5 voor het gas.
ook bij het gas een aanpassing ik heb de hevel verticaal naar beneden
met alles in midden stand (carb) dan krijg ik een nette horizontale pushrod

als uitlaat gebruik ik de cy mp5-50
waarom moest toch een nieuwe kopen dus waarom niet
als rotor bladen denk ik ook aan de cy600 of de nhp600

misschien wat vergeten te melden maar dat kan noch altijd
slechts een klein puntje
****wat maakt het uit op zo'n bouwdoos alle boutjes en moertjes ringetjes etc precies uit te tellen wat extra maakt echt niet uit want als je nu wat verliest moet je bestellen dit is mij gebeurd en dan kom de ellende denk je maar belooft is belooft en alles was ver binnen de gestelde tijd van 5 werk dagen binnen en heel betaal baar. chapau JR zwitserland)

gr martin

hoe kan ik fototjes plaatsen!!!
en is er of zijn er helivliegers in de buurt van rotterdam/zevenkamp
om ervaring en raad uit te wisselen
ik hoor graag van jullie
 
Laatst bewerkt:
De extra gaatjes die je hebt zijn om de gevoeligheid van je rotorkop te veranderen. Dit kan van rustig tot extreem gevoelig.
 
Hoi,

Je moet gewoon een voltage step down kabeltje die de spanning op 5.1V regelt tussen de 401 en de staartservo plaatsen, als deze niet bij je 2 in 1 geleverd werd kun je die apart van Align kopen.
Een Throttle Jockey moet niet, maar het is toch wel een handig dingetje, je kan makkelijk je rotortoerental aanpassen zonder met curves te puzzelen, en het toerental blijft automatisch heel constant.

Groeten.
 
ja dat was goed zoeken maar in de LHS (local hobby shop) had zowel de trex 600 (robbe uitvoering) als deze daar de vibester zelfs goedkoper was.
op internet het nodige opgezocht en in de usa zijn vele die overstappen op de vibester.omdat de prestaties beter zijn.
er zijn genoeg internet shops die hem voeren.
de novarossi h50c2 past probleemloos in de heli alleen moeilijk verkrijgbaar.
voordelen meer vermogen toeren en een koudere motor.
bijkomstigheid is voor je portomonee draait op slechts 5% nitro
en dat scheelt wat euros dus wacht ik nog even met geduld
alleen de zender halen dat wordt de futaba t10c of de jamara fw09 deluxe
bijde op 2,4 ghz.
het probleempje van de step-down voor de heck rotor is door futaba opgelost er zat een heeeeeel klein briefje in de doos van de gyro/servo dat de 9254 op 4,8-6 volt gebruikt kan worden.
zoek alleen hulp met invliegen liefs met iemand die ook de trex 600 gebruikt kan hij het verschil beoordelen lijkt wel zo eerlijk.
maar dat is over een week of twee
dus heren als je geroepen voelt laat het even weten

gr martin
 
Hoi rotormania,

een kleine bemerking ivm je S9254. Dit is de 1ste keer dat ik hoor of ergens lees dat je deze servo op 6V mag gebruiken.

Onderstaand heb ik zonet van de Futaba site gehaald :

SPECS: Speed: .06 sec/60° @ 4.8V
Torque: 47.2 oz-in @ 4.8V
Length: 1.6" (41mm)
Width: .8" (20mm)
Height: 1.4" (36mm)
Weight: 1.7oz (49g)
Power Supply: 4.8V (Futaba does NOT recommend using 6V)

Dus ik denk dat je best gewoon de "step-down" gaat bestellen, kwestie van je dure servo niet voortijdig door te branden en eventueel je heli zo te crashen !

Die "step-down" kost je waarschijnlijk niet meer dan 5 euro, ik denk niet dat je het risico moet nemen om een heli van meer dan 1000 € te gaan crashen omwille van een onderdeeltje van 5€.

Just my 2 cents !

Grtz,
Dirk
 
zal even vermelden wat op het bijgevoegde briefje staat

Technische daten-Specifications-Caracteristiques techniques
Servo S9254 Digital No. F 1266

Stellkraft-Torque-Couple 34 Ncm
Haltekraft-Holding Power-Effort de maintin 85 Ncm
Geschwindigkeit-Speed-Vitesse 0,045 Sek/45
Abmessungen-Dimensions-Encombrement 40x20x36,6 mm
Betriebspannung-Oper.voltage-tension nominale 4,8...6 Volt
Zellenzahl- Number of cells-Nombre délemment 4 NC/NiMH

dus wat lees ik verkeerd de spannings regelaar geef 5,8V met 6A
en elke 4 cellig pakket op 4,8v is voor mij bijna leeg met een
beetje lader doe er ook al een kleine of zelfs tegen de 6V in

en in de beschrijving van de gy401 is de gegevens inderdaad 4,8V
en op het bijgevoegde briefje lees boven ???
misschien is deze ge-upgraded zal berichtje sturen naar TD van robbe
om uitleg

gr martin
 
Hallo Martin,


Mocht je hulp willen van een Vario helivlieger,dan kan ik je wel een heel eind op weg helpen.
Ik woon in capelle oostgaarde,dat is ong.10 min.van de wijk zevenkamp.

groeten,

Leo
 
Servo S9254 Digital No. F 1266

deze kan idd gebruikt worden tot spanningen van 6v
dus een spannings regelaar van 5,8v is dus in orde
en ik heb geen kabeltje nodig om de spanning naar
beneden te brengen!!!

(kabeltje zit alleen een diode in gesoldeerd
want deze brengt de spanning terug met 0,8v)

gr martin
 
Servo S9254 Digital No. F 1266

deze kan idd gebruikt worden tot spanningen van 6v
dus een spannings regelaar van 5,8v is dus in orde
en ik heb geen kabeltje nodig om de spanning naar
beneden te brengen!!!

(kabeltje zit alleen een diode in gesoldeerd
want deze brengt de spanning terug met 0,8v)

gr martin

De S9254 kan NIET op 5,8 volt bij NimH is er een tijdelijke piek van b.v. 6V maar deze is maar heel kort aanwezig. Ga je deze servo continu op 5,8V zetten dan gaat ie gegarandeert stuk.
 
Hoi Nwolsink,

dat is ook wat ik dacht ivm deze servo op 6V laten werken, maar blijkbaar wordt er hier of daar toch info verstrekt dat deze servo op 6v kan werken.

Ik zou zeggen aan rotormania succes met je servo op 5.8 V maar schrik niet als je servo plots de geest geeft (hopelijk niet tijdens een vlucht!).

Grtz,
Dirk
 
okee ik geloof het heus wel daarom het kabeltje erbij gekocht:D

maar de beschrijving van robbe zegt echt 4,8v-6v:confused:
ik kan best wel lezen:cool:
zelfs bellen met robbe in duitsland levert het zelfde antwoordt:rolleyes:
dan boven staat

als accu gebruik ik een lipo 2s1900
als dit niet genoeg is dan een 2s2500:)

maar dan nog waarom dan die beschrijving erbij doen
als een servo op 4,8v MOET werken zet ik er heus geen 5,8v op:bad-words:

ze zeggen altijd RTFM
doe je dat is het nog niet goed:yes:

het gaat hier om wat ik mijn afvraag is deze servo soms gezien de intrede
van andere materialen zoals de lipo accu's niet geupgraded
kan toch niet dan:?

gr martin
 
Robbe geeft gewoon een ander antwoord dan wat Futaba opgeeft. Je hebt een robbe servo gekocht, dus als hij toch stuk gaat kan je daar je garantie halen.
 
De S9254 kan NIET op 5,8 volt bij NimH is er een tijdelijke piek van b.v. 6V maar deze is maar heel kort aanwezig. Ga je deze servo continu op 5,8V zetten dan gaat ie gegarandeert stuk.

We moeten even wat zaken verder uitdiepen.

De S9254 kan wel op 5,8 volt, mits die 5,8 volt ook 5,8 volt is. Dus als je bv. een spanningsregelaar gebruikt die zorgt dat de uitgaande spanning niet hoger is dan 5,8 volt, dan werkt het gewoon.

De meeste servo's kunnen wel op 6 volt gebruikt worden. Futaba heeft bv. de S9150 als vleugelservo voor oa. F3A kisten en daar staat heel specifiek in de handleiding dat hij voor 4v bedoelt is en niet voor 6v. Toch gebruikt half de wereld dat ding op 6V en dat gaat prima.

Het gaat er om dat de servo's waarvan futaba zegt dat ze niet op 6v kunnen, niet voor 6v ontworpen zijn. Vaak gaat dat prima vanwege de toleranties van de materialen, maar het kan ook misgaan. Om niet bakken vol met garantieclaims te krijgen, zet Futaba in de handleiding dat 6v niet gaat.

Hoe dan ook.. let dus op.. als er staat 6 volt gaat, dan wil dat dus niet zeggen dat je met een 5 cells nimh pakket zomaar kunt gaan vliegen, daar die ook boven 6volt uit kunnen komen vlak na het laden.

Met een regelaar ertussen heb je dat probleem niet.

Een veel interessantere vraag is of het in dit geval ook op 6v zou moeten, of je het verschil tussen 4.8 en 5.8 in de praktijk ook daadwerkelijk zult gaan merken. Ik vermoed dat 99% van de vliegers dat nooit zullen merken, mijzelf incluis.
 
Back
Top