viboratie heli?

• Topicstarter Topicstarter murdock123
  • Startdatum Startdatum
M

murdock123

Guest
goeie dag allemaal.
ik heb een belt cp v2.
als ik op stijg dan heeft hij giga veel last van viboratie van links naar rechts als ik dan mijn pit dichter draai en meer toeren draai gaat het wel wat beter maar blijft trillen.
weeten julie waar dit aan kan liggen en zo ja hoe ik het kan af stellen.

mijn heli moet ik ook steeds bij stuuren naar rechts en vooren.
er staat nergens hoe ik dit af moet stellen en met wat enz.

kunnen julie mij aub helpen?

mvg bas van hekke

Kijk even als je de zender aanzet, en dan de heli, of de swashplaat recht staat.
En het trillen kan een kromme hoofdas zijn.

Aangezien ik niet weet hoelang je al met de modelbouw bezig ben, vertel ik het hele verhaal even :cool:

Als ik het goed begrijp heb je twee poblemen: 1 trillingen en 2 het weglopen

Trillingen zijn vaak het gevolg van een onbalans in de rotorbladen. Ook de staartbladen kunnen trillingen veroorzaken.
Ook kan het zijn (bv na een crash) dat een as krom is. Dit kun je controleren door de as (vaak de hoofdas oftewel de mainshaft) eruit te halen en over een glasplaat te rollen.

Onbalans in de bladen moet je oplossen door het gewicht van de bladen aan elkaar gelijk te maken. Dit komt best nauw, verwcht niet dat het met de keukenweegschaal lukt. ;)
De verdere techniek van het balanceren van je bladen kun je beter even zoeken en het forum of op google, dan kom je vele verhalen tegen van mensen die het beter kunnen vertellen dan mij :p

Het weglopen van de heli is meestal een teken dat hij nog niet in balans is of niet niet goed uitgetrimt is.
Als je de heli aan de flybar oppakt moet de heli rechthangen, hoe je de heli ook draait. Als hij uit evenwicht is kun je dat met het verschuiven van onderdelen proberen op te lossen (accu, regelaar, ontvanger).
Als je de heli aanzet, (eerst zender natuurlijk) zou je ook eens na moeten kijken of de swashplate (wat mijn voorganger al vertelde) rechtstaat. Deze moet in alle richtingen (even kijken of alle trims en subtrims in de zender op 0 staan) recht staan.

Als je dan naar hover gaat en je gaat kijken waar je continu naartoe moet corrigeren en in welke mate, kun je bepalen wat ermee gedaan moet worden.
Gaat hij snoeihard ervandoor moet je op de heli zelf mischien de stangetjes van de servo naar de swash langer/korter maken. Een draai kan al veel schelen. Als de heli in evenwicht is en de swash stond al recht kan dit een groot verschil maken.

En als laatste, een beetje trim zullen de meesten wel toepassen om de heli 100% goed te krijgen. Die van mij bv is iets neuslastig omdat mijn batterij wat zwaarder is als standaart. Deze is met een beetje trim nog steeds geweldig om te vliegen.

Vergeet ook niet dat een heli standaart bij het opstijgen de neiging heeft een beetje naar rechtsvoor te gaan (kan ook linksvoor zijn, ik let er niet echt op) Als je eenmaal van de grond af bent hoort dat weg te zijn. En als je gaat trimmen kun je hier het beste een windloze ruimte voor opzoeken. anders trim je een stukje windafwijking mee in je afstelling.

Veel succes!

Back