ff voor het idee, handigheid en duidelijkheid ;-)
- Alle typen smeermiddelen zijn doorgaans niet handig. alles wat vet of nat is, houdt vuil vast, waardoor het weer harder slijt of juist vast gaat lopen.
ALS je dan toch wilt smeren, moet je een speciaal goedje hebben wat vuilafstotend is.
vaak zijn de smeermiddelen met teflon etc vuilafstotend.
Kan zijn dat jouw middeltje ook in die categorie zit..
- Ik heb in een electro heli eigenlijk nog nooit vet nodig gehad. nitro heli's smeren zichzelf ;-)
lagers zijn in principe gesmeerd voor hun leven, af fabriek.
ga je (veel) smeren, heb je kans dat je dit vet juist uit de lagers spoelt, waardoor je dus opeens veel moet gaan smeren.
- komt stroefheid voort uit een lijfelijk contact tussen twee delen, is het misschien beter om daar gewoon wat ruimte tussen te creeren. ringetje ertussen, stukkie schuren, zoiets.
Hoeft soms maar heel minimaal te zijn.. kan zelfs een gietmal randje zijn wat "net" ff schuurt, waardoor er stroefheid komt.
- soms zet je bij het aandraaien van een boutje een lager onder spanning. door die spanning wordt zo'n punt stroef
dan zul je dus dat punt met ringetjes zodanig aan moeten passen dat het boutje wel vast kan, maar niet op het lager drukt. ringetje ertussen, wat bv alleen in de binnenring van het lager drukt..
boutje iets minder vast aandraaien (hoop locktite erbij..)
- zoals ik het meestal aanpak:
* Alle aansturingslinkje op de servo los halen. trek en duw eens aan het linkje. Gaat hij soepel en netjes, zonder zware punten heen en weer? alle vormen van kracht zijn uit den boze, moet soepel gaan.
Zeker bij zeer snelle aansturingen (zoals de staart) is alle stroefheid of zware punten niet goed.
* servo bewegen. niet als een dolle, gewoon zachtjes en rustig doen. ga je zo snel mogelijk die hevel met de hand bewegen of met veel kracht, sloop je alle tandwielen/motor van de servo.
zit daar een "zandje"in voor het gevoel? zwaarder punt ergens tijdens de beweging?
* de link naar achter, ball linkjes los halen. gaat die soepel heen en weer door de geleidebuizen? knikt deze niet weg als er een beetje kracht op komt?
* hevel in de staart (link los). beweegt deze soepel? zo nee, dingen los gaan halen tot hij wel soepel wordt. continu testen tijdens loshalen, dan vind je vanzelf de boosdoener. soms is zelfs een oneffenheid in de staartas net ff teveel..
* de ball linkjes zelf. soms is het spul nog zo vers, dat die kunststof kopjes nog een beetje te strak zijn. kan ook veel stroefheid uit komen.. dan zul je die kopjes even een behandeling met een ruimer, of tang en ball moeten geven.
En het moet echt heel soepel gaan. feitelijk moet het spul uit zichzelf zo'n beetje bewegen, komt absoluut geen enkele vorm van kracht bij kijken.
Over testen van de regelaar: zet ff rechte lijnen in de zender (had je gedaan), maar ook op 1 hoogte.. dus alles 75% bv, zodat de motor niet op of af hoeft te toeren.