Vibratie van digitale servo in neutraal

Hallo allemaal,

Ik heb een voor mij onverklaarbaar probleem met 4 digitale servo's in mijn Funtana X van eFlite.
Wat is er aan de hand?
Als ik de lipo aansluit beginnen alle vier de servo's hevig te vibreren, zodat zelfs de flightcontrols enkele milimeters uitslaan.
Als ik de servo stangen losmaak blijft alles rustig en is er niets aan de hand. Ook niet als ik de servo's beweeg en weer naar neutraal laat gaan. Ook dan blijft alles rustig.

Sluit ik nu de servo stang aan, begint het weer opnieuw.
Alle servo stangen kunnen vrij bewegen. De flight controls bewegen ook soepel. Ik kan niets ontdekken.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Vier servo's stuk lijkt mij onwaarschijnlijk. Immers in onbelaste toestand werkt alles naar behoren.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

Hardware:

Servo: MKS S311 HobbyKing Online R/C Hobby Store : MKS S311 Digital Micro Servo 8.26g $15.20

Ontvanger: Corona Synthesized Dual Conversion Receiver 6Ch 35Mhz HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 6Ch 35Mhz $19.99

Regelaar: Towerpro H40A HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro H40A Brushless Speed Controller $9.99_

Lipo 2200 mAh

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie
hoge-bec-belasting-door-digitale-servos

Probeer eens een accu i.p.v. BEC, of een losse (U)BEC, het lijkt erop dat spanning keldert door een beweging van servo, waarbij stroom getrokken wordt. Lopen de stuurstangen licht? Door de veranderende spanning gaan andere servo's ook bewegen. Zo houdt het proces zichzelf in stand.

Analoge servo's geprobeerd?

Volgens de specificaties kan de BEC maximaal 1,5 Ampere leveren. Dat is een beetje weinig voor 4 digitale servo's.

Ga ik gelijk proberen. Bedankt voor de tip.

Maar het gebeurt ook als ik alleen een servo heb aangesloten?
De stuurstangen lopen licht, daar zit geen of nauwelijks weerstand in. Ik dacht eigenlijk dat het probleem daarin zit.

Ik ga de losse voeding voor de servo's proberen.
Bedankt in ieder geval.

Ik denk dat het aan de 35mhz corona ontvanger ligt indien je het op 2,4ghz probeert zijn al deze '' gekke '' dingen weg hebt het zelfde gehad met een Blizzard daarna op 2,4ghz en alle vibraties waren gelijk weg, die 1,5Amp bec is ook een beetje aan de krappe kant vuistregel is ongeveer 500ma per servo afhankelijk van servo grote natuurlijk

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels het volgende gedaan, echter zonder resultaat.

Ik heb een andere regelaar er tussen gezet met een 3A bec met 1 servo aangesloten. Zelfde probleem.

Een andere ontvanger, ook 35Mhz, geen resultaat.
Deze ontvangers heb ik ook in andere toestellen zonder enige interferentie. Over dit type ontvanger ben ik dan ook erg te spreken.

Ik denk dat 2,4 Ghz niets met dit probleem te maken heeft. Immers met de servo stangen los, is er niets aan de hand.
Alleen met de servo stangen vast heb ik dit probleem.
Hij blijft zoeken in de neutraal stand.

4 servo's stuk, ik kan het bijna niet geloven...

Hallo allemaal,

Ik heb een voor mij onverklaarbaar probleem met 4 digitale servo's in mijn Funtana X van eFlite.
Wat is er aan de hand?
Als ik de lipo aansluit beginnen alle vier de servo's hevig te vibreren, zodat zelfs de flightcontrols enkele milimeters uitslaan.
Als ik de servo stangen losmaak blijft alles rustig en is er niets aan de hand. Ook niet als ik de servo's beweeg en weer naar neutraal laat gaan. Ook dan blijft alles rustig.

Sluit ik nu de servo stang aan, begint het weer opnieuw.
Alle servo stangen kunnen vrij bewegen. De flight controls bewegen ook soepel. Ik kan niets ontdekken.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Vier servo's stuk lijkt mij onwaarschijnlijk. Immers in onbelaste toestand werkt alles naar behoren.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

Hardware:

Servo: MKS S311 HobbyKing Online R/C Hobby Store : MKS S311 Digital Micro Servo 8.26g $15.20

Ontvanger: Corona Synthesized Dual Conversion Receiver 6Ch 35Mhz HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 6Ch 35Mhz $19.99

Regelaar: Towerpro H40A HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro H40A Brushless Speed Controller $9.99_

Lipo 2200 mAh

Ik heb het ook eens gehad met een peperdure servo voor in mijn Variostaart. Het had achteraf niets met stroom te maken, maar de vrije speling die het draaimechanisme had. Met het vliegen heb je er overigens denk ik geen last van omdat de windstroom je flaps in balans houdt. Leg eens een klein stukje lood op je flaps (belasting) en ik geef je op een briefje dat ze niet meer trillen. Ik weet dus ook niet hoe het komt maar probeer het eens en laat eens weten. Mijn analyse is dat het niets te maken heeft met je stroomvoorziening. Heb je je zender al verder weg gehad vanje ontvanger?

loges

Ik had er de duurste servo's in van multiplex en een graupner syntersizer ontvanger en nog vibraties dus ja waar ligt het dan aan, daarna op 2,4ghz over .
Het zou kunnen icm de stangetjes die gaan dienen als een soort antenne!!! er zitten natuurlijk spoeltjes in die misschien net gevoeliger zijn dan niet digitale servo's en 4 servo's stuk is onmogelijk en de rest heb je al v.v maar kun je het misschien proberen kwaad kan het niet als je de mogelijkheid hebt!
en 500mA bedoel ik ja NPS , sorry

Heb inmiddels een van de servo's vervangen door een analoge. Deze werkt prima, geen enkel probleem.

Maar ik wilde nou juist digitale servo's in dit toestel!

Met 35 gram op het aileron geplakt, is de trilling weg en komt ook niet terug.

Wat kan het nu zijn? Ik heb steeds maar 1 servo aangesloten bij mijn experimenten.

Probeer eens een goede ontvangeraccu. Als dat goed werkt, dan weet je zeker dat het BEC-gerelateerd is.

Probeer eens een goede ontvangeraccu. Als dat goed werkt, dan weet je zeker dat het BEC-gerelateerd is.

Hij zegt dat met 35 gram het probleem weg is. Dan kan het toch geen bec probleem zijn? Het heeft iets te maken met "onbelaste speling" die elkaar versterkt> als hij de stangetjes van zijn servo afhaalt zullen ze niet trillen, belast je ze HEEL licht dan doen ze vreemd en gaan ze rammelen. Balast je ze meer dan is het probleem over.

vreemde dingen zijn het. Helpt het overigens door je trim te veranderen?

loges

Veel BEC's geven een wat hogere spanning dan een ontvangeraccu. Servo's kunnen daar onrustig van worden. Vandaar dat testen met een ontvangeraccu zeker zinvol is.

Ik heb inmiddels een aparte ontvanger accu gebruikt door er een ubec tussen te zetten. Geen resultaat. Spanning ubec is 6 volt.

Ook heb ik nu een van de servo's vervangen door een andere digitale servo.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : MKS DS450 Digital Servo 3.1kg / .12sec / 9.5g $24.92
En deze doet het perfect, zonder aparte ontvanger accu.
Terwijl de andere blijven trillen.

Zijn het dan toch de servo's die alle vier stuk zijn? Die in onbelaste toestand hun nulpunt niet weten te vinden? Maar waarom doen ze het wel als de servostang los is?
Ik vind dit vreemd.

Helaas heb ik nog maar een servo liggen van dat andere type...:sad:

Trimverandering heb ik ook geprobeerd, geen resultaat. Ook de maximale uitslag veranderen levert niks op.

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een aparte ontvanger accu gebruikt door er een ubec tussen te zetten. Geen resultaat. Spanning ubec is 6 volt.

Ook heb ik nu een van de servo's vervangen door een andere digitale servo.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : MKS DS450 Digital Servo 3.1kg / .12sec / 9.5g $24.92
En deze doet het perfect, zonder aparte ontvanger accu.
Terwijl de andere blijven trillen.

Zijn het dan toch de servo's die alle vier stuk zijn? Die in onbelaste toestand hun nulpunt niet weten te vinden? Maar waarom doen ze het wel als de servostang los is?
Ik vind dit vreemd.

Helaas heb ik nog maar een servo liggen van dat andere type...:sad:

Trimverandering heb ik ook geprobeerd, geen resultaat. Ook de maximale uitslag veranderen levert niks op.

Je ziet dat de theorie die ik heb de juiste was. Het ligt niet aan de stroom. Het lijkt, nogmaals ik heb het zelf ook megemaakt, dat een uiterst lichte speling je servo gek maakt door heen en weer te gaan corrigeren op het spelingsgebied wat er is. Ik denk dat wanneer je je speling verkleint je probleem over is. daarom zei ik :leg er een stukje lood op en je zag het, je probleem was over. Ook bij het stangertje eraf halen bleek het probleem over. Maar ja, wat nu te doen? Zet je hevel eens iets omhoog en kort je stangetje eens in zodat je flap wel gewoon horizontaal ligt. De druk komt nu anders op je servo te liggen. Even proberen

loges

Goed idee, dat ga ik proberen.
Ik denk ook dat het speling is. Maar er is nauwelijks speling, dat is het vreemde eraan. Ook het rudder heeft er last van, en daar wordt dan geen druk op de servo uitgeoefend.

Zoals je op de video kunt zien zit aan de ene kant een z-bent connectie en aan de andere kant een schroef om de servo stang vast te zetten.
Het busje waar de schroef in zit kan vrij makkelijk ronddraaien. Nou moet dit ook, maar misschien gaat dit te makkelijk.

Ik ga beiden eens vervangen door een z-bent connectie.
Ik hou jullie op de hoogte. Ik had er inmiddels al allemaal analoge servo's inzitten, omdat ik er gek van werd. Maar ik ga dit proberen.

ik heb dus hetzelfde voor, maar dan met analoge servo's op een 2,4 gig zender..
ik vind het echt heeel vreemd want met 40 Mhz is het opgelost..

Ook wel eens gehad met een analogeservo op 1 bepaalde positie, zelfde servo deed het prima op een andere plek. Het toevoegen van een lichte statische belasting dmv een elastiekje loste het op (was een goedkope trainer, zat er niet zo mee)

Ik hou het, zoals een andere poster, op oscillatie van de servo-regellus bij een bepaalde dynamische belasting + een beetje speling.

Toevoeging van een statische belasting (veertje, stroeve stangetjes!) zou het oplossen, dat dempt de resonantie. Zorgen dat de servo's altijd maximale travel gebruiken voor de gewenste roeruitslag helpt ook. (itt tot het in de computerzender oplossen)

Ik denk inderdaad dat het tijdens vliegen niet gebeurt.

Back