Vibraties raptor 30..?

Vanavond een nieuwe Futaba 401 gyro met S9254 afgesteld nadat de oude Robbe 3D gyro vorige week de geest gaf en gelijk de servo daarin mee nam... (doorgebrand) 8O

Nu gebeurde vanavond het volgende wat ik niet kan verklaren:

Tijden het optoeren van de heli was er allemaal niks aan de hand, geen trillingen niks.. Vervolgens de Idle 1 switch om, alles naar wens. Iets gas bij en op het moment dat de heli van de grond wil komen zijn er opeens vrij heftige vibraties die vanuit de hoofdrotor lijken te komen...? Uiteraard na een 2e poging met hetzelfde resultaat de motor uitgezet en einde oefening :(

Iemand een idee wat het kan zijn?

Heli heeft dit nog niet eerder gehad. Bladspoor is goed, het enige wat wel iets veranderd is, is de stand van de servo arm op gasservo ivm de killswitch van de motor ( 2 tandjes in de min). Misschien daardoor een iets te lage headspeed? Dit ga ik morgen hoe dan ook nog even aanpassen in de curve.

Groet Merlijn

Laatst bewerkt:
mss alle vijzen op de kop eens nazien?
ik keek ooit toevallig naar de staart van mijn R50 en zag dat er 2 kleine vijsjes uit de grips aan het lossen waren... regelmatig nazien is de boodschap!

geen crash of tikkie gehad met het uitvallen van je oude gyro?
Spindle (blad-as) misschien krom?
Paddles niet goed aligned.

Hoe was de trilling?
Links rechts op de kop?
Of de tail op en neer?
Bladen gebalanceerd? Misschien een lood verschuiving.

Blad as en hoofdas er uit en over een glasplaat rollen om te kijken of ze nog recht zijn.

Walter
kan het lood in je blad verschuiven door e (lichte) crash?

als 1vd paddles niet goed staat gaat ie maar à 1 kant bladspoor geven bv.

Het hangt een beetje van de bladen af, maar ja. Ik heb dit al eens gezien.
Of een scheve paddel maar aan één kant bladspoor geeft....
Geen idee, hij draait toch rond? :confused:
Dus het zou niet alleen aan één kant moeten zijn. Nooit op gelet eerlijk gezegd. Bladspoor is bladspoor en moet weg.

Een exacte oplossing heb ik ook niet vanuit een forum. Maar ik geef enkel een aantal mogelijkheden.

ja hoor
Heeft dieter eens vastgesteld (verdraaid in de auto of zo) en heb het toen ook getest ;-)
Als 1 paddle fout staat geeft ie maar bladspoor aan 1 kant vd heli.
staan je blades niet goed is het aan de pallen ;-)

Toen de gyro uitviel was de heli nog aan het optoeren en is dus gelukkig niet los geweest van de grond ;)

Ben vanmiddag met de heli in Roden geweest en daar zijn 2 dingen uit voort gekomen:

1: Wat ik hier nog niet vermeld had maar wel heb gezien was dat er wat speling op de bladhouders zit, rubbers moeten vervangen worden. Trillingen waren over de breedte van de heli waardoor hij zelfs op zn skids stond te dansen op het asfalt, vrij heftig dus.

2: heb sinds vanmiddag de vulringen van de bladen gewijzigd want ze zaten net onder de hartlijn van de feathering shaft. Het waait hier nu te hard om te testen dus moet even geduld hebben.

Maar de trillingen kwamen echt alleen op het moment dat je tegen de hoover aan zit, eerder niet..

En ik ga even kijken of er speling op de lagers zit dus de kop gaat hoe dan ook even uit elkaar.

Laatst bewerkt:
Vandaag de heli weer opgetoerd nadat ik nieuwe washers voor het uitlijnen van de rotorbladen tov de feathering shaft had geplaatst en de vibraties lijken weer verdwenen. Aangezien de nieuwe gyro nog niet helemaal goed is afgesteld de heli nog niet in de lucht gehad.

Nu de kop maar eens uit elkaar en de zaak daar controleren...

Uitendelijk bleek de kop 120% in orde. De speling op de bladhouders bleek bij navraag aan andere raptorvliegers normaal bij de raptor 30/50. Niks aan het handje. Al werd mij in een bepaalde winkel vertelt dat mn lagers gaar waren en ik de hele kop wel kon vervangen omdat V1 lagers niet meer geleverd werden en ik moest upgraden naar een V2.

De vibraties tijdens het optoeren kwamen puur omdat de heli op dat moment op het asfalt stond. Op gras is er geen enkel probleem. De heli heeft nu ook rubbers om de skids.

De nieuwe 401 gyro werkt ook perfect en afgelopen weekend op de helischool Olderberkoop de laatste finetuning aan de pitch, gas en revo curves gedaan en de heli vliegt nu perfect en trillingvrij... pracht machientje :rolleyes:

Kortom ik ben zeeer tevreden!

Back