Vibraties Vibe90

Beste mensen,

Vandaag heb ik voor het eerst mijn Vibe90 gestart en gevlogen.
Samen met w.robijns ging het gelukkig allemaal vlot en het ging desondanks windkracht 5 zonder crashes.
De motor is nu goed afgesteld alleen hebben wij 1 probleem niet kunnen oplossen.

De staart trilt heel erg, net alsof er een te hoge gain op de gyro staat. (JR 770 gyro met DS8900 servo)
In Rate mode doet hij dit niet/veeeel minder!!!

We hebben geprobeerd:

• Correct afstellen op 8 graden in rate mode
  • Heading hold modes geprobeerd (Gear channel met endpoints) 20-55 Boven de 50 werd het erger(lees onvliegbaar), onder 50 bleef het hetzelfde.
  • Geen speling op de blaadjes / links
  • Verschillende headspeeds geprobeerd
Wat we weten:

• Motor = OK
  • Geen bladspoor mainrotor
  • Upper mainshaft bearing block = zanderig en moet vervangen worden. <-- kan dit het veroorzaken? de main shaft/head trilt anders niet?
Ben het instellen van de 401 gewend en heb op internet naar de 770 guide gekeken, zag er niet anders uit. Maar vergeet ik misschien toch iets?

Alvast bedankt voor jullie hulp.:D

als je het lager al voelt terwijl de mainshaft er nog zit dan is ie echt niet goed meer en zou dit zeker de oorzaak kunnen zijn!

Hallo,
Wat je kan proberen is de speling op de tandwielen verkleinen/vergroten.
De speling op het schuine grote tandwiel bij de hoofdas moet echt minimaal zijn met het metalen schuine tandwieltje.
Je hebt ook de tailbox goed met vet ingesmeerd?

De Vibe is behoorlijk kritisch omdat alles zo precies en stijf is. Ik heb
daarom ook alles wat ronddraait goed uitgebalanceerd (rotorkop, koelfan+koppeling,
plastic tandwielen op het metalen houder). Dit scheelt aanzienlijk in trillingen.

De horizontale fin heb ik eraf gehaald, zeker voor 3D geeft dit alleen maar vervelende effecten.
Zonder die fin heb je ook minder trillingen in de staart.

De endpoints heb je bij de gyro op maximaal gezet?

Grt
Nando

als je het lager al voelt terwijl de mainshaft er nog zit dan is ie echt niet goed meer en zou dit zeker de oorzaak kunnen zijn!

Dit merk je niet echt terwijl de mainshaft er nog in zit (behalve misschien een raar geluid bij het terugnemen van het gas.)
Met de mainshaft eruit voelt de lager gewoon zanderig aan.

Kan dit echt een "te hoge gain" waggelende staart veroorzaken?

Hallo,
Wat je kan proberen is de speling op de tandwielen verkleinen/vergroten.
De speling op het schuine grote tandwiel bij de hoofdas moet echt minimaal zijn met het metalen schuine tandwieltje.
Je hebt ook de tailbox goed met vet ingesmeerd?

Speling op de hoofdas is er niet, kreeg hem er verder niet op.
Tailbox is niet ingesmeerd... Moet dit gewoon in de box zelf? Wat voor soort vet?

De Vibe is behoorlijk kritisch omdat alles zo precies en stijf is. Ik heb
daarom ook alles wat ronddraait goed uitgebalanceerd (rotorkop, koelfan+koppeling,
plastic tandwielen op het metalen houder). Dit scheelt aanzienlijk in trillingen.

Rotorkop is gebalanceerd en draait goed zonder bladspoor. Koelfan+ koppeling heb ik niet gebalanceerd en heb ook eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat zou moeten doen. :newbie:

De horizontale fin heb ik eraf gehaald, zeker voor 3D geeft dit alleen maar vervelende effecten.

Die tip heb ik al wel meer gehoord en vlieg daarom ook zonder horizontale fin.

De endpoints heb je bij de gyro op maximaal gezet?

Ja, die zijn maximaal.

Nando, Ben jij toevallig komende zondag te venlo? Zo ja, is het mogelijk dat jij even een kijkje doet? (als kenner van een vibe)

Danku :D

Hoi,

Zelf heb ik het probleem met de trillende staart ook gehad, het leek ook
op een te hoge gain, ook met een
JR 770T Gyro, vanalles geprobeerd, hoge gain, lage gain verschillende tandwielspeling. Maar niets hielp.

Uiteindelijk geprobeerd met een Spartan DS760 en alle trillingen waren
in een keer weg.

In de box doe ik Vario Titanvet, volgens mij gebruikt Nando dit ook.

Gr. Bas

Bedankt voor de replies!

Quote van de link:

I met the Synergy when it's owner wanted a hand to get the engine running right and get it to fly nice. However the machine's tail performance was terrible. The tail was wagging a lot and letting go very easily.
Changing gains didn't seem to yield much change at all, it was really annoying the owner who was ready to throw the 770 out for a Futaba GY611.

Given that I have seen and experienced 770's that go well, I figured we should be able to get it to work.
One thing that did stand out on this machine was that the gyro was tightly strapped down on it's mount. I see this a lot, and I'm not a fan. I think strapping the gyro is OK if you do it LIGHTLY. If you strap it down tight, you'll just be transferring vibrations from the airframe directly into the gyro sensor.

The first thing we did was remove the gyro strap which yielded an immediate improvement. The next item we tried was swapping the thin and hard gyro tape for some of the thicker green Zeal tape. Once this was installed suddenly the tail came good. No more wagging.

Then I spent some time on the engine and got that running smooth so that the gyro wouldn't be affected. After that we just gradually wound up the gain until the tail was holding as required. Once that was done, the tail performance was very good indeed.
Hij was met een strap vastgezet, maar die hebben we er afgehaald toen we nog aan het testen waren. Ik zal eens kijken hoeveel de gyro trilt wanneer de motor aanstaat.
Dan ook de tape ook maar vervangen.
Zijn er nog tips om de trillingen de minimaliseren?

On the gyro gain channel (in the TX) we run a travel limit ATV of 100
You will find that the JR770 needs less gain than the GY401
I ended up running a heading hold (AVCS) gain of only 26!
(That equates to an ATV setting of 63 for JR people)
Dan toch de gain waarschijnlijk toch nog veel te hoog.

On the Rudder channel set your (travel limit) ATV's to maximum
This is 140 for Futaba (150 for JR?)
Then use your dual rates to bring the setting that the gyro sees down to a sensible figure
I used 60% as a starting point, it's perfectly adequate at present (piro's nicely)
(but I'll increase this later to speed up the piro rate)

So - why do we mess around with two features to arrive at a single setting?
The theory is that using max ATV gives us the best granuality of control
If I used an ATV of 84 it cuts the ends off and reduces the number of selectable positions
Where as when you use max ATV and then dual rate, it sort of compresses your range
Ook intressant!:o

bron: arcHELI COBRA - View Single Post - Gyro: Installation and Setup (Futaba & JR770)

Hoi,
Je kan inderdaad ook met de soort tape experimenteren die je onder de gyro
plakt. De airskipper van mij vliegt het best op slappe tape, de Vibe moet weer vrij
stevige tape om goed te vliegen.

Om de koelfan en koppeling te balanceren kan je een balancer kopen voor
vliegtuigpropellors. Die zijn te koop bij modelbouwwinkels. Ik zou dit echt aanraden!

Ik gebruik inderdaad Vario Titan vet, dat blijft redelijk goed op de tandwielen zitten.
Gewoon wat in de tailbox spuiten.

Helaas, ik kom niet vaak in Venlo. Ik ben er wel bij de komende D3D wedstrijd in
Valkenburg. Mocht je daar ook zijn, kunnen we er wel evennaar kijken.

Nando

De gyrotape hebben we bekeken en zag er vrij standaard en onbeschadigd uit. Het leek een beetje op de 401 standaard tape. Misschien iets dunner.

Qua gain denk ik niet dat we heel fout zaten omdat de DX7 die jij gebruikt een hogere ATV Gain ingesteld moet hebben dan BV een FF9.
Om op mijn 611 37% gain op de display te krijgen moest ik 55 ATV geven terijl ik op mijn Multoplex zender maar 38% hoefde te geven.
EN we hebben alle waardes getest.

Ik was ook nog niet helemaal gelukkig met het geluid van de heli.
Toen we de throttle Hold aan flipte klinkt hij gewoon niet geheel lekker met downspinnen.
Alsof tandwielen niet lekker in elkaar zitten.
We hebben één mini-auto gedaan toen de tank leeg was
Ik zag de staart vertikaal schudden op het wah-wah geluid van de heli.
Waar dit vandaan komt weet ik niet, ik ken de Vibe niet genoeg.
Niet een tik alsof een tandje mist maar meer alsof een tandwiel niet geheel symetrisch is.
Het upper brearingblok is niet optimaal maar dit geluid klonk niet als een lager.
Als je de staart met de hand draait en weerstand geeft dan voel je de tandjes in elkaar vallen niet geheel soepel, maar ook niet super smooth.
Aangezien ik geen vergelijk heb weet ik niet hoe dit hoort aan te voelen bij de Vibe.

IK heb echt het idee dat de gyro wagging een gevolg is, geen oorzaak.

Heeft de 770 trouwens de 8% tegen de torgue in NODIG?

Laatst bewerkt:

Hoe werkt dat dan Nando? In zo'n vin zie je wel dat je trillingen hebt, maar als je hem weghaalt is alleen die referentie weg lijkt me?

De gain van de 770 moet VEEL lager in vergelijking met andere gyro's.

Hoi,

Tjerk had ook problemen met de 770 en wel op zijn vibe 50. Daar schudde de staart ook in zowel de rate mod als de HH. Bij Tjerk was het probleem opgelost met stevigere dubbelzijdige tape.

Groet
Steven

De type die standaard bij de 770t zit is niet veel naar mijn idee.
Hij plakt wel goed maar hij is veel te "sponzig" en scheurt zo kapot.

Ik gebruik gewoon 2mm dikke dubbelzijdige tape van de praxis, deze werkt perfect.
en als 2mm niet genoeg is kun je altijd nog twee lagen op elkaar plakken.

groeten remie

Bedankt voor jullie reacties, ik ga proberen de trillingen op de 770 de minimaliseren.

Ik heb nog een paar vraagjes over het Vario Titan vet.

• Waar is deze te koop?
  • Moet het persee dit type zijn?
  • Waar moet ik op letten bij het vet?
  • Moet de hele tailcase uit mekaar of spuit/duw je het er gewoon in?
  • Is deze ook goed? :
RB5532.jpg

"Extremely stable under load and pressure, and insensitive to high temperatures, robbe Teflon grease cuts down wear and tear on gears, etc. "

Thanks,

Het titanvet heb ik bij quartel gehaald.

Het hoeft niet per se dit type te zijn, hiervoor
gebruikte ik Tri flow vet, maar dat liep iedere keer
van de tandwielen af. Mijn ervaring is dat het vario
titanvet beter op de tandwielen blijft zitten.

Op de achterkant van de tailbox heb je een rond dekseltje,
met een schroevendraaier kun je deze eraf wippen en
kun je zo bij de tandwielen.

Het vet wat jij daar laat zien moet ook voldoen lijkt me.

Gr. Bas

Okey ik heb het vet besteld (die wat ik linkte) en even gekeken of er al vet op zat. En dat zat er, best veel zelfs.

Gain verlaagd naar 25 nu, kga het waarschijnlijk pas zondag proberen i.v.m mijn pompje kapot is :onweer:

Handpompjes gaan altijd kapot;-)

haha ;) je had me gewaarschuwd :teacher: Maar dit lag gewoon aan mij.
Wist niet dat je aan de andere kant van het tankje ook de leiding eraf moest halen.
Dit omdat anders het lucht dan niet weg kan en te veel druk opbouwd word waardoor het draaien moeilijk ging.

Resultaat: krak :rolleyes: ---> :confused: ---> :mad::mad::mad:

Vibraties zijn opgelost, het lag aan de "Top Metal Bearing block"
96009.jpg

Het lagertje was kapot (niet eens een beetje maar heel erg) en daarom vibreerde de heli meer dan normaal.

Buiten dat feit staat mijn gyro gain nu op 35 en perfect in heading hold. Geen wag, geen kicks, hij doet het mooi.
Nu alleen nog mijn uitlaat nakijken want die trilt nu ook nog een beetje te veel.

Bedankt iedereen voor advies en oplossingen.

Op naar het volgende probleem :rolleyes: :rolling:

Back