Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'VRA' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Leegvliegen mag een ieder voor zich weten maar motor uit is motor uit.
    Maar klopt als je de bec op Lipo min. spanning instelt is het in ieder geval safe.
    Anders zijn er in de TFA shop misschien wel nieuwe accu's leverbaar voor een tweede vlucht :rofl:

2. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    We stellen deze klasse ook open voor andere modellen en wat dacht je van Electric 1/2A Texoha

3. ArthurP

ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    18 jul 2007
    Allemaal interessante voorstellen en formules, maar het gaat mij wel een beetje duizelen en dan ben ik toch redelijk technisch aangelegd. Alles bij elkaar lijkt mij een lijstje standaard motoren in een redelijke prijsklasse nog niet zo'n gekke oplossing. Het is een funwedstrijd wie een beetje aardig vliegt en bouwt en niet wie de slimste techneut is. Welke motoren dat precies worden maakt mij niet zoveel uit, als iemand een specifieke favoriet heeft mag hij die aandragen. Ik stel voor om zo de knoop door te hakken en dan een lijstje met standaard motoren op te stellen waar iedereen me kan leven.

RTrider vindt dit leuk.
  4. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    En dan ook een vaste prop dus geen klapprop.

Een lijst met motortje mag er natuurlijk ook bij als voorstel en hulpmiddel, want dat kan de bouwers helpen een motortje te selecteren die dan prima bruikbaar is.

RTrider vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wel lastig want nu heb ik er weer een hele leuke lijst met 1/2A modellen bij

6. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Mannen even een gedacht fart..
    Is het mogelijk een formule te vinden met GEWICHT en THRUST. Dit alles is eenvoudig te controleren.
    Als je kunt vaststellen hoeveel thrust je toestaat bij een bepaald gewicht maakt het niet uit wat voor motor of accu je hebt..
    Stel, niet gehinderd door enige kennis, dat je 50% van het totale gewicht toestaat aan trhust, dan maakt het verder niet uit of je dat met een 3536 doet of een 2822.
    Het is dan aan de bouwer slim om te gaan met zijn aandrijf systeem.
    E.e.a. is ook eenvoudig vast te stellen, te controleren met zon handige digitale unster tijden wedstrijden

7. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Maakt mij eigenlijk niet uit wat we doen als we maar iets doen om met zijn alle een beetje gelijk uit te komen.
    De grote vraag is nu wie neemt de beslissing over op welke basis we doorgaan, zodat we lekker kunnen gaan vliegen en tijden kunnen neerzetten.

Denk dat we de accu's kunnen vastzetten op max 350 mAh 3S of 500 mAh 2S al het andere maakt dan niet meer uit.
    Oja de prop kunnen we ook vastzetten op een vaste prop en dus geen klapprop.

Niet om me zin door te drijven maar zou zeggen Henk zet dit maar vast, dan hebben we een basis om te starten, we zien dan wel wat er gebeurt en welke vliegtijden haalbaar zijn.

Heb de accu verhoogt naar 350 mAh 3S omdat ik andere geen hits kreeg op HK
    https://hobbyking.com/nl_nl/zippy-c...726&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products

Ook de 450 mAh 2S iets opgehoogt naar 500 mAh en denk dat de Lipo op de link prima bruikbaar is.
    https://hobbyking.com/nl_nl/rhino-5...860&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products

8. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Die eerste kan ik begrijpen, die tweede lijkt me wat aan de zware kant.....:rolleyes: :rofl:

flymax en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Krijg je niet eens in je model :p

10. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Het is niet de BEC spanning die je moet instellen op de ESC, maar de cut-off spanning.
    De BEC spanning is die welke naar de ontvanger (en servo's) gaat en is meestal 5 -5.5 Volt.
    De cut-off spanning die je kan instellen op de meeste regelaars is de accu spanning waarbij de motor wordt uitgeschakeld en wordt meestal in volt per cel ingesteld.
    Daarbij kan je denken aan bv 3.3 Volt als veilige waarde voor een aandrijving.
    De ESC weet hoeveel cellen aangesloten zijn, bij 2S en 3S iha door de beginspanning te meten en bij meer cellen moet je het aantal programmeren.
    Bij het onderschrijden van de accuspanning zal de motor worden uitgeschakeld maar de BEC spanning blijft staan.

11. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ton..ik wil best de knoop doorhakken en de accu's als norm vastleggen

dus

2S Max 500 mAh
    3S Max 350 mAh

Maar..dat is niet voldoende begrensd

Ik had het als leek ook een paar posten hierboven over het instellen van de cut-off want we gaan geen lipo's naar eigen dunken(risico) een eind of helemaal leeg vliegen..das niet goed voor de lipo en je moet sap overhouden voor het zweven.

Rick

Ik neem je advies van 3,2 volt cut-off over.

Bij deze is de E Tomboy klasse dus (tbv een proef) gespecificeerd

Volgende stap

Jongens...ga vliegen en laat ons weten bij welke lipo en bij de cut-off van 3,3 volt :
    - de motorlooptijd was
    - hoe schat je de hoogte in die je gehaald hebt ( ruwe schatting ivm het plafond van 300 meter)
    - en vooral wat voor een totale vliegtijd heb je gehaald (er van uit gaande dat je geen bel had).

We hebben de Max op 10 minuten staan dus als je zonder thermiek 5 tot 7 minuten vliegt zou het een leuk uitgangspunt zijn.

Gentleman...start...etc.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/vintage-model-wedstrijd-specs.274045/#post-4090246

Rick NL en jef vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens....corrigeer me wanneer ik het niet goed heb..
    Rick..en anderen..

Voor zover mij bekend kun je de cut-off instellen met
    - een programmeerkaart
    - een kaart en/off de zender piepjes methodiek.

Ik zie bv bij mijn Turnigy PLUS die je met de zender kunt instellen ( met de gasstick en de piepjes) dat je 3 instellingen kunt kiezen

low/medium/high...Dus geen waarde zoals bv 3,3 volt

weet iemand waar die low/medium/high keuze voor staat? welke waarde dat kan zijn...??

Maw we moeten een zo gelijk mogelijke waarde/stand vaststellen voor de div typen ESC's

En indien de klim hoogte te veel wordt gaan we dus naar een hogere cut-off waarde/stand.

13. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Weet niet of je dat op elke esc kunt instellen soms kun je enkel de nicad of lipo kiezen en geen cut-off spanning instellen.
    Of men vliegt op de timer op de zender en weet niet eens dat de ESC een cut-off instelling heeft.

Verder nog een vraagje ; Waarom wordt de vaste prop niet genoemd in de klasse specs.
    We willen toch geen zwever klasse, maar van alles en nog wat en het liefst modellen als een Tomboy , Cardinal etc

14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Kunnen toch ook de cut-off als advies puntje neerzetten, want verwacht dat niemand de accu en model stuk wil laten gaan.
    Het is tenslotte geen WK maar een fun evenement.

15. Frans Bal

Frans Bal The First Aviators

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Nee zeker, niet helemaal leeg.
    Hoeveel zit er nog in een lege 3S 350 mAh accu, je wilt minimaal nog ff veilig kunnen vliegen.

16. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Bij de Tomboy met verbrandingsmotor is de hoeveelheid brandstof die mag worden verbruikt vastgelegd in de wedstrijdregels. Er is dus een bepaalde hoeveelheid energie beschikbaar die kan worden omgezet in hoogte. De ene dieselmotor zal dat efficiënter doen als een andere en de ene brandstof kan efficienter verbranden of smeren dan de andere, maar de wedstrijdregels zeggen daar niets over. Waarom dan zo moeilijk doen bij de elektroklasse. Een drie cellen LiPo met een capaciteit van 350 mAh bevat ongeveer evenveel energie als een twee cellen 500 mAh exemplaar met een licht voordeel voor de 3 cellen LiPo. Hoe je die hoeveelheid energie in hoogte wil omzetten, is toch net als bij de dieseluitvoering aan de vlieger. Daarom denk ik dat je niet moeilijk moet doen over de afslagspanning van de ESC. Een hoge afslagspanning zorgt er voor dat niet alle in de LiPo beschikbare energie kan worden gebruikt.

17. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Als je een regelaar hebt met BEC dan stopt die toch bij een bepaald aantal volt , of zie ik dat verkeerd ?

Groeten Jef

18. eric_laermans

eric_laermans The First Aviators

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Dat is dus wat men noemt: low voltage cut-off voltage. En dan heb je ook nog verschillende soorten cut-off: hard en soft.

Laatst bewerkt: 26 nov 2020
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    toch fff wat opgezocht..de Cut-off staat standaard op low of 3,2 volt..das precies wat we willen.

dus vliegen maar en laat de resultaten weten!!

eric_laermans vindt dit leuk.
  20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Toen we nog met Ni-** cellen rond vlogen schakelde de ESC de motor uit als de spanning van het accupakket rond de 6 volt kwam. Zo bleef de BEC functioneren en het toestel bestuurbaar. LiPo's kunnen slecht tegen diepontlading. Nu zorgt de ESC er voor dat de celspanning niet onder de minimale ingestelde waarde komt. Als de accu op de ESC wordt aangesloten, dan bepaald de ESC aan de hand van de gemeten accuspanning het aantal cellen. Daarom is het van belang nooit een (half) ontladen LiPo aan te sluiten omdat door de lagere celspanning het aantal cellen door de ESC verkeerd bepaalt kan worden en dat heeft weer gevolgen voor het afschakelmoment als de LiPo verder wordt ontladen.

Deel Deze Pagina