En dat Nico is een heel goed advies...wist ik niet.. Ik stop wel eens met 10% ontlading..dan gaat de connectie er af en later ga ik weer verder met die lipo en dat soms 5 x zo op die manier..kan dus gevaarlijk zijn. Wanneer ik je goed begrijp is het beter die 10% ontladen accu er uit te doen en weer een verse te pakken. Ik deed dit bv met de zweeftaak op de DOW..
Dus, Starre propeller met 1:1 aandrijving 3S 350 mAh of 2S 500 mAh LiPo Afslag op 3.2 volt per cel. 1x inschakelen, 1x uitschakelen. Voor de rest, zoek het maar uit?
Dat lijkt me niet nodig. Daarnaast veert het voltage van de LiPo in ruste weer iets terug omhoog. Zolang een LiPo niet diep ontladen wordt (mijn quadcopter-LiPo’s vlieg ik tot 30% van de capaciteit leeg) zit je veilig en gaan ze lang mee. Ik heb telemetry en vlieg tot 3,5V per cel onder last. Na landen veert het onmiddellijk terug omhoog tot ongeveer 3,7V per cel. Ik zit dan erg dichtbij het “storage”-voltage... twee vliegen in één klap.
Wanneer je bedoelt dat je er 10% uit hebt gehaald kan je rustig nog 5 van die vluchten maken. Wanneer je bedoelt dat je er nog maar 10% in hebt zitten, dan moet hij er zo snel mogelijk uit en aan de (storage)lading.
Ik ga ook een Tomboy 3 bouwen. mijn eerste maar ben er nog niet uit rc .... el of dieseltje ...0.33cc. de corona dwingt mij meer te bouwen !!!! wie kan mij raad geven? THXS NINO
Je heb maar 1 vleugel nodig voor twee modellen een Tomboy - E en een Tomboy voor een Diesel want beide klasse wordt super leuk om te vliegen
Wow maar dat is een hele mooie die zou op heel veel modellen heel mooi staat. Ziet er ook wel heel nieuw uit.
Wow even daar op de site gekeken maar wat een beauty, hoop je met dit motortje zeker op de DOW meetings te zien.
Heerlijk kunnen stoeien met de Tomboy en een 3S 250mAh Lipo Leuke tijden kunnen neerzetten en eigenlijk veeeeel te lang kunnen vliegen. 1e vlucht op vers geladen accu. 5:08 min waarvan 48 sec voor het klimmen gebruikt is, zweven dus 4:60 min, na landing nog 67% in de accu. 2e vlucht op de zelfde accu en lading. 6:54 min waarvan 56 sec voor de klim gebruikt , zweven dus 5:58 min, na landing nog 40% in de accu. 3e vlucht op een vers geladen accu. 4:05 min waarvan 30 sec voor het stijgen gebruikt en uitgekomen op een prima hoogte. (geen idee hoeveel Meters)
Leuk Ton die testjes en wat een mooie wolken! Als ik kijk hoe rap hij omhoog gaat en hoe hoog je eindigt denk ik dat je meer power hebt en hoger eindigt dan de diesels op 2cc peut. Maarja, die moeten dan gewoon wat beter zweven
Dat zal er al wel een beetje in.. Je hebt dus met die 3S 250 mAh theoretisch als we twee vluchten met de zelfde accu bij elkaar optellen 104 sec motorloop gehad en nog niet het cut-off moment bereikt en een vliegtijd van 12 minuten. Tja...wat nu? 2S 250? of motorloop tijd begrenzen?
Bij F1Q zit er ook een begrenzing in....naast de maximale hoeveelheid energie die je mag opstoken stellen ze ook een tijdgrens van 30 seconden. Het is dus helemaal aan de vlieger hoe hij zijn energie er door wil draaien....rustig in bv 29 seconden..of als een raket in bv 10 seconden. Zou dat bij de ETomboy ook kunnen?
Arduino is your friend, alleen........ Om de hoeveelheid energie te meten moet je de momentane stroom en spanning kunnen meten. Hoe wordt dat dan bij F1Q gedaan?