Vic Smeed Tomboy

Cockpit
IMG_20210110_210734082.jpg


IMG-20210110-WA0009.jpeg


IMG-20210110-WA0007.jpeg
 
Kielvlakje, was zo gepiept.
IMG_20210111_190522559.jpg


De ligger is voorzien van gaten om gewicht te sparen. Niet echt overtuigd of het sterk genoeg zou zijn en in overleg met Arthur een dicht exemplaar uitgesneden. Duidelijk een stuk steviger.was maar 0.5 gram zwaarder.
IMG_20210111_193212164.jpg


Eerst even passen.
IMG-20210111-WA0004.jpeg


Alles voorzien van lijm.

IMG-20210111-WA0006.jpeg


Tussen de midden ribben een stukje 3mm afval balsa. Past straks het kielvlak mooi.
IMG_20210111_200546145.jpg
 
Bij het bouwen van een proto-kitje moet je eigenlijk het modelletje bouwen zoals in de doos zit. Geen grote verbouwingen, immers de ontwerper/producent wil weten wat er eventueel nog aangepast moet worden. Passen de onderdelen, is de constructie goed te bouwen.
Toch gemeend om iets te veranderen. Niet omdat het fout is of zo, maar omdat ik het mooier vind. En ja wat mooi is, is nogal subjectief.

In de vleugel zitten twee 4*4 vuren liggertjes. Eentje onderin en eentje bovenin het profiel. Nu had het origineel een hard balsa ligger die verdiept onder de bespanning lag.
Precies zoals bij een Cardinal. Hierbij raakt de bespanning de boven ligger niet en is de ligger dus niet zichtbaar in de bespanning, en wordt het profiel niet beïnvloed.
Nu zal dat bij dit modelletje geen probleem zijn, maar ja, het oog wil ook wat:rolleyes:

Cardinal vleugel.
IMG_20210116_151225586.jpg


Dus de ribben opgestapeld en de opening voor de boven ligger 3 mm dieper gemaakt
IMG_20210116_151156561.jpg


Even alle onderdelen verzamelen.
IMG_20210116_154043136.jpg


Voordeel van CNC gesneden onderdelen, binnen no time zit het in elkaar.

Het leek mij het handigste om eerst de twee helften te bouwen. Hierna samenbouwen met het middendeel.

Rechter vleugel helft.
IMG_20210116_163812252.jpg


Linker vleugel helft
IMG_20210116_163815761.jpg


Boven de ligger moest een vulstukje worden gelijmd.
IMG_20210116_164541874.jpg
 
Eerst even de floats.

Onderdeeltjes
IMG_20210118_175631484.jpg


Past netjes. Eerst de dwars spant haaks op een zijkant dan de andere zijkant.
IMG_20210118_192716570.jpg


Midden rib op een vlak deel uit lijnen.
IMG_20210118_192930495.jpg


Niet vergeten een linker en rechter float te maken.
Hoop niet dat een ijsberg in de weg ligt, geen waterdichte schotten.:eek:
IMG_20210118_202947282.jpg


De floats worden op het landingsgestel geschoven en vast gezet met lijm.
In de float zit een kunststof buisje. Dat moet er nu in.
Buisje eerst opruwen voor een betere hechting.
IMG_20210118_203455525.jpg


Buisjes met epoxy gelijmd.
IMG_20210118_204110842.jpg

Staart float wordt over de staart schaats geschoven en zit op klemming vast.
IMG-20210118-WA0013.jpeg


IMG_20210118_202610733.jpg
 
Nee dat is modern, geeft verdieping in het fotografisch resulterend moment vastleggend proces aan, snap je. :offtopic:

Of ik heb een crappy camera op mijn mobiel :yes:
 
Landingsgestel kan je eenvoudig wisselen.
IMG_20210123_193723524.jpg


Landingsgestel erin dan het vulplaatje.
IMG-20210121-WA0008.jpeg


Schroefje tegen onverhoopt uitvallen.
IMG-20210121-WA0010.jpeg


Blokje boven de voorruit passend voor de vleugel gemaakt.
IMG_20210123_201605509.jpg


In de doos zitten de bekende stuurstangen. Kunststof binnen en buiten buisje met een aangeknepen busje met kwiklink.
Werkt perfect en kan je zonder problemen gebruiken. Maar ja, eigenwijze modelbouwer he.
Gebruik in wat kleinere modellen graag een kunststof binnenkabel met hierin een 0.8 mm verenstalen draad.
IMG_20210123_193837852.jpg


IMG_20210123_194228397.jpg


Nog een beetje bouwwerk te doen. Motorschot en luikje voor de accu.
IMG_20210123_194100128.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met een mal het motorschotje uitgericht met de juiste domping. Side thrust uitgemeten vanaf F1.
IMG_20210126_211419968.jpg


In de hoeken de verstevigingen.
IMG_20210126_211715176.jpg


Had nog een geschikt motortje liggen. 2822/14 1450. Meer dan voldoende vermogen, 150W. Denk met een 7x4 propje en een 2S LiPo wel een goede combinatie te hebben.

Het regelaartje en de LiPo zouden eventueel wel passen in de ruimte achter het motorschot.
IMG_20210126_214520184.jpg
 
Dat is maximaal op 3S en een 8x4. Gaan we niet doen, mmmmh hoewel. nee.
Met een 7x4 op 2S zal het veel tammer gaan Watt of 50 - 60 of zo.
 
Ik ben nog in afwachting van de bouwdoos (postnl heeft het blijkbaar nog steeds druk) maar ben intussen materialen aan het verzamelen. Voor het bespannen twijfel ik nog. Ik heb ervaring met folie ,papier en glasmat maar spanvlies en tissue zijn voor mij nieuw. Ik vind daar ook niet zo snel een leverancier voor. Waar halen jullie dat spul vandaan?
 
Back
Top