Wat mij betreft vooral zorgen dat het een spelletje blijft zonder academische restricties. Uitdaging voor de dieselaars om de elektrovliegers bij te houden. Degene die koste wat kost wil winnen die moet dan maar een e-Tomboy maken. Ik hoop dat de rest vooral meedoet voor de fun en de gezelligheid.
Voor alle duidelijkheid....D en E zijn verschillende klassen!! De E klasse heeft te veel energie.. (met meer dan 100 sec motorloop en dan is de cut-off nog niet eens in werking) waardoor de Max boven de 10 minuten ligt. Aan jullie om dat naar beneden te brengen..de uitdaging zit niet bij de dieselaars...maar bij de E vliegers. En inderdaad hou het simpel en probeer of met energie of met een max motorlooptijd de totale vliegtijd terug te brengen naar iets van bv 5 tot 7 minuten.( en de hoogte binnen de 300 meter te houden)
Ah, ik had even gemist dat er verschil zat in de max vliegtijd. Moet goedkomen dan, 6 minuten op de diesel lijkt me te doen.
Laten we de Lipo's gelijk houden en dan een duur van 30 sec vastzetten. De vlieger moet dan de motor uitschakelen op 30 sec en mag niet meer opstarten. Met 40 of 50 sec is het toch niet meer leuk of prettig zo ver te klimmen, je kunt met een Tomboy niet naar 300m want dan zie je het model niet meer. En als iemand vals wil spelen dan moet hij dat maar doen en gaan we dat snel genoeg zien.
Zeker weten Jan kreeg trouwens net een foto van een Tomboy van Frans houtbouw klaar dus zal eerdaags ook op club gaan vliegen.
Nu we de E-Tomboy qua specs al redelijk op orde hebben even een overzicht hoe je daar naast recreatief ook mee kunt wedstrijd vliegen. Dat zijn 3 manieren: 1. Via de dagwedstrijd op de DOW 2021 met de Tomboy Challange Je doet net als met de V-Tomboy mee met de kwalificatie vluchten ( 2 stuks 4 minuten) Dan ga je naar de massa start ( 6 minuten) samen met die dieseltjes/glows Dan de 2e heat met weer 2 x kwalificatie gevolgd door massa start En aan het einde van de dag de fly-off (1e 8 minuten 2e unlimited) Er is wel een separaat klassement voor E en V aangedreven Tomboy's 2. Met de lokale wedstrijdvorm op afstand ( 30 sec motorloop en 10 minuten max) 3. Met de E-Power klasse Er zijn geluiden om met meer soorten E-modellen duurvluchten neer te zetten. Ik zal daar een separaat topic voor openen en daar praten we er verder over.
Ton...en andere e tomboy vliegers We hebben met de testvluchten van Ton gezien dat bij bv een 3S van 350 mAh er na een motorloop van 30 seconden nog maar 40% capaciteit uit de lipo was.. Dat betekend dat het niets uit maakt voor de hoogte of je er nu een 350 of 500 mAh in hebt. Wat wel een aanzienlijk verschil geeft is het aantal cellen. Zoals je in het e power topic kunt zien heb ik over een periode van 3 jaar zeer veel vluchten gemaakt met kleine lipo's en het verschil zit hem echt in het aantal cellen..bij die beperkte energie opname die er bij een half minuutje lopen uit wordt gehaald. Denk voor de Tomboy ook eens aan een verschil in motorloop tijd bij een ander cel aantal. Dit is de e power formule... - max 500 mAh - 2S 30 seconden - 3S 22 seconden - 4S 15 seconden Dan is de hoogte die je haalt bij de diverse cel aantallen aardig gelijk en alleen het stijgbeeld is anders In theorie neem je dan bij rustig weer een lager cel aantal met langere looptijd.....in theorie Ik denk dat bij de huidige specs niemand een 2S in de Tomboy zal zetten want 2 of 3...er staat max 30 seconden voor beide typen.
Denk dat voor de Tomboy maar weinig 1 of 2 cel vluchten zullen zijn je krijgt anders problemen met de CG
Nog wel een vraagje kunnen in de Tomboy klasse ook gelijkwaardige (formaat etc) meevliegen. Of gaan we ook echt nog een soort van E-1/2 A Texaco klasse krijgen
De proto Tomboy gaat volgende week op de bouwtafel. En de klasse Tomboy is uitsluitend voor Tomboy's. Of er meer klassen moeten komen...kan ..en zodra er meerdere personen met modellen vliegen in andere dan de huidige is dat in een handomdraai geregeld.zal eens fff kijken naar Texaco. Nino..0,33 op een Tomboy...nou...das klein maar stunthenk kan daar beslist wat zinnigs over zeggen. Als VV kan het mischien maar als VRA kon het wel eens vliegen op grondeffect gaan worden.
Een 0,3 kan best op een Tomboy, maar dan moet de prop wel wat harder draaien! Maar, Nino is een combatvlieger, dus die houdt wel van snelle motortjes! Toch? Ik als stuntvlieger heb liever een wat grotere die het wat rustiger aan doet... Voor wat betreft elektro aandrijving, ik heb nogal wat praat over zware motoren en dito lipo's voorbij zien komen. Nu is mijn ervaring met elektro beperkt, maar ik heb een VV Veron Cardinal (zelfde formaat als een Tomboy) die het prima doet met een 1806/2300 kv op een 7x4 prop, met een 2S 260 lipo. De Meijdam timer staat afgesteld op 30 sec. motorloop, en het lipo'tje kan dat 4 keer! Dan zit hij vrijwel op z'n bewaarspanning, als bonus. Met het ingestelde toerental klimt het model licht. Het systeem kan best meer toeren maken, dan wordt de stijgvlucht sneller en misschien kan het lipo'tje dan 3x 30 seconden... Binnenkort maar eens uitproberen..
Zou een 0.33 cc voldoende power stunthenk, bedankt voor de goede tips die ik van je kreeg,,ik ben verslaafd geraakt van de tomboy foto s en verhalen enz ,,, via dit forum zal ik zeker veel goede tips krijgen bedankt !!
Heb je mijn filmpje gezien? Dit is met hele lage toeren zodat hij makkelijk laag bleef voor het filmpje. Als ik de compressie verhoog schiet hij als een pijl de lucht in, dus ik denk dat een 0,33 ook zou moeten voldoen. Wel is het zaak dat je heel licht bouwt, zeker de staart. En ik heb stiekem het neusje iets verlengd zodat het zwaartepunt makkelijk goed te krijgen is.