Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'VRA' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.578
    Locatie:
    Vlaardingen
  2. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.578
    Locatie:
    Vlaardingen
  3. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.578
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zoals een beroemde Tom(mie) altijd zei, "Poe hee". Toch nog wel wat werk dat aanbrengen van het vlies. Maar het zit er op. Nu kliederen met de EZdope.

    IMG_20210206_194140829.jpg

    Vergeten een fotootje te maken. Nog een ondersteuning voor de stuurkabels gemaakt in de staart.
    IMG_20210206_194733722.jpg
     
  4. Freubelaer

    Freubelaer The First Aviators

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Venray
    De keuze voor max 300mah voor de accu zou wel eens een onhandige kunnen zijn. Ik kan op dit moment nog maar een paar drie cellen pakket van 300 mah vinden op het internet. Bij HK is 450 mah het laagste.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Zwolle
    Dit zijn de huidige specs voor de Tomboy challange

    Specs E- Tomboy:
    - Lipo max 3S 300 mAh
    - max 30 sec motorloop
    - directe aandrijving en vaste prop
    - na een motorstop geen herstart toegestaan.

    Wanneer 450 beter te koop is dan 300...
    is dat ok andere E tomboy jongens??

    Kijk..we sleutelen gewoon wat aan de motorloop tijd mocht blijken dat 450 sneller naar boven gaat dan 300..maar dat zou wel eens niet veel kunnen uitmaken.

    En die 30 sec is een eerste schatting..wanneer blijkt dat het boven de 300 meter gaat..dan staat ons niets in de weg om dat lager te zetten...en indien de vliegtijden te dicht bij de 4 minuten komen ( zonder thermiek) ..ook dan gaat de motorlooptijd naar beneden.
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.578
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerste laagje EZdope zit erop.
    Ik verdun het naar1 deel EZdope en 1 deel water.
    Met een zachte brede kwast/penseel de eerste laag dun aanbrengen. Net dat het vlies verzadigd is. Meer zakt door het vlies heen en hoopt zich op in hoekjes of trekt samen en vorm druppels/duipers. Vlies dat over balsa zit kan wat dikker worden ingesmeerd, hier neemt het balsa een deel op. Net genoeg dat het vlies doordrongen is en niet glimt. Volgende lagen ook niet dik opbrengen. Beter is om meerdere lagen dun aan te brengen.

    IMG_20210207_151315965.jpg
     
    jef en Harry van Melick vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Zwolle
    Spanvlies is uitermate geschikt om als 1e laag met de bloemenspuit met gelatine te doen..na het nat spuiten ( niet kledder) fff met een afwassponsje uitwrijven..
     
  8. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    De mAH bepaalt niet hoe snel je omhoog gaat dat doet de spanning, dus het aantal cellen. ze bepaalt wel hoe lang je omhoog kan. Daarom zou het denk ik voldoende zijn door de cellen te beperken tot 3 en de motorloop ff de 30 seconden aanhouden en kijken wat er gebeurt?
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.443
    Locatie:
    Zwolle region
    Spanning x ampèrage ... ceteris paribus levert een pack met hogere capaciteit (Ah) dus ook meer vermogen en ga je, als stroom de beperkende factor was, sneller omhoog.
     
  10. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    Dan vergeet je in de gauwigheid dat het niet mA is maar mAH . Dezelfde motor zal op een accupack van 3S 300mAH net zo hard naar boven gaan als op een 500mAH, immers de motor bepaalt de stroom samen met de 3S, alleen met de 500 kan hij het langer volhouden en dus hoger komen.
    Daarom is de tijd limiet een goed idee. dan is iedereen gelijk 300 of 1500mAH. Alleen als je meerdere vluchten wilt maken zal ke de 300 tussendoor moeten opladen.
    Deze is dan weer wel lichter dus kom je hoger en zweef je beter dan met een zwaardere accu.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.443
    Locatie:
    Zwolle region
    Fout. Je hebt mijn post niet goed gelezen. En, er zitten enorm veel fouten in jouw betoog. Verdiep je eerst en kom er dan nog ‘s op terug.
     
  12. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank u wel meester, zal ik doen
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Zwolle
    Tja...allemaal een beetje gelijk.. in ieder geval bij relatief kleine lipo's.. nu zal er niet veel verschil in een klim bij 300 of bij 450 mAh zitten..maar 300 en 1500...afgezien van het meergewicht...die kleine 300 stort snel in en dan vlakt de klim af.

    Ik ben al jaren met powerkisten aan het vliegen met 300 en 450 mAh lipos...de 1e vlucht met 12 tot 18 sec motorloop gaat als een speer..een tweede vlucht..dan wordt het een stuk minder. Derhalve na 1 vlucht eerst weer laden. Overigens zitten in die powerkisten wel iets sterkere motoren in...dus nog sneller instorten van de lipo dan bij de gemiddelde Tomboy motor.

    Wanneer we voor 450 mAh gaan dan zie ik als CD wel tijdens de challange wat de motorlooptijd zal gaan worden...die 4 minuten vliegtijd mag zo ongeveer haalbaar zijn ( zonder thermiek).
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Zwolle
    Dus...iedereen met een E- Tomboy het er mee eens dat we de specs op maximaal 3S en maximaal 450 mAh zetten? ( ivm de verkrijgbaarheid).
    En ook bij geen gehoor... dan pas ik eea aan.:D
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.651
    Er is naar mijn idee niet veel mis met de redenatie van Ed_V. Een grotere accucapaciteit bij gelijkblijvend celaantal zorgt niet voor meer motorvermogen maar voor een langere motorlooptijd. Dat is de theorie. In de praktijk zal een accu met een grotere capaciteit de gevraagde stroom wat makkelijker kunnen leveren waardoor de spanning van de accu iets hoger zal zijn en dus ook de stroom wat voor iets meer vermogen zal zorgen.
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Zwolle
    En let op...we praten hier dus over de Tomboy Challange.....bij E- Texaco ( kan dus ook een Tomboy zijn) wordt de lipo bepaald door het modelgewicht.
     
  17. Freubelaer

    Freubelaer The First Aviators

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Venray
    Ik heb geen probleem met een 450 mAh accu maar verwacht dat de tijd van 30 sec dan te lang wordt. Dat is echter makkelijk aan te passen. 450 mAh heb ik namelijk niet eens nodig om met mijn F5j toestel in 20 seconden op 150 m te komen en die is toch echt een beetje groter en zwaarder dan een Tomboy.
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de specs als volgt aangepast:

    Specs E- Tomboy:
    - Lipo max 3S 450 mAh
    - max 20 sec motorloop
    - directe aandrijving en vaste prop
    - na een motorstop geen herstart toegestaan.

    Wat de motorloop tijd moet gaan worden..ga maar eens proefvliegen jongens en laat maar eens weten bij welke motorlooptijd je net op- of net over de 4 minuten totale vliegtijd komt.
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.578
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laagje twee,drie en vier ook gedaan.
    Na de derde laag licht met 400 geschuurd.
    Dan tik je wat stofjes en andere zaken er af.
    Ook kan je wat rafels en hobbeltjes vlak schuren.
    Met de laatste laag dek je dan alles weer af.

    IMG_20210208_211638612.jpg

    De Tomboy kan nu worden samengebouwd. Helemaal klaar, dan het kleurtje erop.
     
    ArthurP, Ed_V, flymax en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.578
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hij zou recht moeten zitten.

    IMG_20210209_194035270.jpg
     
    ArthurP, H. de Vries, Freubelaer en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina