Vic Smeed Tomboy

3 dubbel naamloos-1604 (Large).png
 
Vanmorgen mijn Tomboy ingevlogen. Zwaartepunt volgens tekening en gestart met half gas. Zwaartepunt na de eerste start meteen verplaatst. Ik zit nu op 85 mm en wil nog iets verder. De 90 mm lijkt me inderdaad een goed voorstel. Ik denk dat het stabilo een grote bijdrage heeft in het zover naar achteren liggen van het zwaartepunt. Het stabilo heeft namelijk een dragend profiel en is niet echt klein. De Tomboy heeft dus eigenlijk een tandemvleugel.
Vol gas is eigenlijk niet leuk, erg wild en bijna verticaal omhoog. Met een beetje wind moest ik bijna vol diep houden. Ik ga de motor meer domping geven.
De eerste getimede vlucht was er een van drie minuten. Onderweg een klein thermiekbelletje tegen gekomen. Ook daar reageerd de Tomboy prima op.
De starthoogte heb ik nog niet gemeten. Ik wil eerst de motor meer domping geven.
Ik heb ook nog een vlucht gemaakt met de vleugel kleinere v-stelling. Die vliegt een stuk rustiger.
Al met al een leuk begin.
Ik zou de motortijd op 20 seconden houden. Langer, dan kom je te hoog en minder weer net te laag. Als de lucht een beetje draagt is 4 minuten haalbaar lijkt me. Moet ook niet te makkelijk worden.
 
Gisteren de Tomboy weer eens uitgelaten. Dit keer met tape 5 gram lood op de staart geplakt om het zwaartepunt richting de 90 mm te krijgen.
Moet zeggen de Tomboy "zweeft" zeker wat beter.
Het lood heb ik nu vervangen door een leuk navigatie lichtje van 6 gram zwaar. Zwaartepunt ligt nu ongeveer op 85 mm. Daar maar eens meer gaan vliegen.

IMG_20210321_173058462.jpg


Navigatie lichtje is eigenlijk een stukje wolramcarbide. Ik heb het wat uit laten steken om het eventueel met een tangetje uit te kunnen trekken.

IMG_20210321_173319157~2.jpg
 
Ik heb gisteren de 3S 450 mAh accu uitgeprobeerd. Ik vloog eerst met 3S 260 mAh. Het verschil is best groot. Je merkt dat er meer vermogen beschikbaar is. Mijn Tomboy gaat bijna verticaal omhoog. Het is moeilijk om hem in de stijgvlucht een beetje rustig te houden. Daarna zweven ging prima, zelfs een aantal thermiekbellen kunnen pakken. Helaas was de landing een beetje ruw en verboog de propeller iets. Die zei knap bij het rechtzetten. Reserve lag nog thuis. Dus geen getimede vlucht gemaakt.
 
Ik zal de volgende keer de Altis erin zetten. Dan weet ik zeker dat de motorloop precies 20 seconden is. Ook de hoogte, duur en patroon ligt dan vast. Dan nog is heel veel afhankelijk van de lucht, met of zonder bellen.
 
20210331_194618.jpg

Vlucht 1 vandaag.
20210331_194544.jpg

Vlucht 2 vandaag.
Daarna helaas propeller stuk.
Bij 194 m wordt de Tomboy erg klein en slecht controleerbaar. Het was dus niet de maximale hoogte binnen 20 seconden..........
 
Hoogte en vliegduur heb je goed gezien.
Motor is een 2212 2200kV. Propeller 6x3.5. Accu 3S 450 mAh. Verbruik in 20 seconden ongeveer 60 mAh.
Eigenlijk is het grof geweld, bijna verticaal omhoog.
De lucht was vandaag wel behoorlijk dragend.
Vermogen verlagen kan eigenlijk alleen maar door de propeller en de omw/V voor te gaan schrijven. Bijvoorbeeld een 2212 1400kV met prop 6x3.5. Een dergelijke setup moet ik echter eerst bij elkaar zoeken en testen. Dat zou ik echter liever doen dan de motorlooptijd met de huidige setup verlagen.
 
Vermogen verlagen kan eigenlijk alleen maar door de propeller en de omw/V voor te gaan schrijven. Bijvoorbeeld een 2212 1400kV met prop 6x3.5. Een dergelijke setup moet ik echter eerst bij elkaar zoeken en testen. Dat zou ik echter liever doen dan de motorlooptijd met de huidige setup verlagen.

Mee eens. Al eerder voorgesteld om bijvoorbeeld de prop en maximaal aantal toeren voor te schrijven.

Maar waar zijn we nu mee bezig.
Willen we een fun wedstrijdje doen of willen we een nieuwe FIA klasse in het leven schoppen.
Om lekker veel mensen aan de start te krijgen moet het niet te veeleisend worden.
Lekker simpel houden. Er is toch wel altijd eentje die los gaat en alles doet voor de winst. En dat mag.
Ik zou zeggen laat die 20 sec en 240 seconden staan.

In dooie lucht is de Tomboy van ca 100 meter binnen 2 minuten wel weer op de grond.
Dus met 200 meter kom je op 4 minuten. Prima toch.
 
2822 is prima , A2212/1400 met een 6x4 trekt bijna 700 gram , een 2204/ 2300,met een 6x3 trekt 450 gram, beiden kosten zeer weinig bij Alie en in grote massa in voorraad.
 
Als de specs weer als max worden gegeven gaat het fout. Bij de set up die Frans heeft wordt er in 20 seconden ca 50 mAh verbruikt. Een accu van 450 mAh is dan dus vliegen met een tank. Je kunt dan de Tomboy veel lichter maken door een accu van 100mAh te gebruiken. Zelf ga ik eerst met een 2S 260mAh accu testen met de motor en propeller die ik er nu op heb. Mijn hele set kost nog geen kwart van een set up met een D-power motor. Het zijn geen grote bedragen maar wat niet nodig is........
 
Back
Top