Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik haak af.
     
  2. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Beste Bouwers!

    Ik ben begonnen aan het avontuur van zelf bouwen met de TFA Tomboy laserkit.
    De eerste spantjes zijn vandaag aan elkaar gelijmd, gelijk de eerste obstakels gehad van ontbrekende onderdelen maar gelukkig door wat balsa van een oud bouwpakket te gebruiken op kunnen lossen.
    Toch mist er nog wat in de kit was dit bij jullie ook het geval?

    Wat ik tot nog toe kan zien mist het gehele richtingsroer s0tms10 in de kit en de ts1,tt1 die kon ik gelukkig nog van wat latjes zelf 'namaken'

     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Is dit wel de laatste versie van de RCE Tomboy kit?
     
  4. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Geen idee heb deze onlangs gekocht, het lijkt mij geen compleet bouwpakket wellicht is er iets foutgegaan bij de productie? kan helaas het gehele richtingsroer ook niet vinden op de stukslijst. Heb het idee dat de stukslijst niet overeenkomt met de gelaserde balsaplankjes.
     
  5. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Bij mij ontbrak ook nogal wat. Ik heb alles gemeld. Helaas lijkt het er op dat mijn opmerkingen niet verwerkt zijn. Jammer.
     
  6. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Wat vervelend wat ontbrak er bij jou allemaal? wellicht dat het bij mij ook ontbreekt. Ik mis bijv ook 1 stuurstang en 1 ronde houten staaf tbv elastieken vleugel bevestiging. Maar dat is eenvoudig vast wel ergens aan te schaffen.
     
  7. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Akersloot
    Hallo Ryan! Ik heb vorige week zaterdag de Tomboy kit gewonnen in de verloting tijdens de Dutch Old Warden op het OHA veld van de TFA te Zwolle. (eigenlijk won mijn zus de kit die hem weer kreeg via ene Henk..b.. nou ja; ze komt bij mij gezellig houtjes zitten plakken zeg maar...)

    Zag vanavond jouw posts en heb gelijk de kit er even bij gepakt, zat nog maagdelijk in de doos.

    Je hebt het o.a. over het richtingsroer waarbij op jouw foto van dat stukje van de tekening alle delen aangeduid zijn met S0 t/m S10. Op de stuklijst staat bij Sheet 2 (balsa 2 mm) alle delen genoemd met F0 t/m F10.
    Dit plankje (Sheet 2) zit bij mij netjes in de doos met alle richtingsroer delen er in.

    Bij mij zitten er dus 7 plankjes , 5 keer balsa en 2 keer triplex in de doos, dit lijkt netjes compleet.

    Kijk dus even of je je niet vergist hebt met S delen en F delen.

    Het lijkt er dus op dat de kit die ik vorige week uit handen van Henk v H keurig compleet is.

    Na de laatste paar pagina's van het Tomboy topic met mooie plaatjes van o.a. Frans z'n kit met spanvlies erop gelezen te hebben, krijg ik steeds meer zin om met mijn zus aan de slag te gaan :worship:
     
  8. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Akersloot
    Je zou de stuurstang die er bij zit kunnen gebruiken voor het hoogteroer (als je meer kanaals gaat vliegen) en voor het richtingsroer met twee rek-vrije lijntjes een pull-pull aansturing toe te passen. Werkt heel precies en is veel lichter dan de stuurstangen die in de kit zitten. 3 mm rond beuken dowels voor de elastieken kan je ook maken van satéprikkers van de juiste dikte...
     
  9. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer

    Gefeliciteerd ik moet toch nog maar even oefenen met het even/oneven spelletje dus heb hem maar aangeschaft!

    Heb je toevallig een foto van jou stukslijst en Sheet2. Heb jij TS1 en TT1 er wel bij zitten? TT1 staat bij mij ook niet op de stukslijst bij jou wel?

    Zal sheet2 en sheet6(ts1) bijvoegen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Sheet 8 ontbrak, het ruitje voor de cockpit ontbrak en er zaten 2 stuks 3mm staal in ipv stuurkabel.
     
  11. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Zal het dan misgaan bij het inpakken/ controle? Ik ben net begonnen met het bouwen van het stabilo het is mij 1ste keer bouwen dus heb nog geen idee of er nog meer onderdelen missen. Het viel mij ook op dat op de tekening niet alle spantjes bijv r2 afgebeeld staan en benamingen zoals s1 worden f1 genoemd op de stukslijst?
     
  12. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Akersloot
    Hai Freubelaer en Ryan,

    Net weer even gekeken naar de kit.
    TT1 zit naamloos in sheet 4, maar die heb je al zelf gesneden ergens uit begrijp ik.
    TS1 (2x) de verstevigingen in het midden van de stabilo ligger vind ik inderdaad ook niet in mijn kit.(heb je ook al zelf gemaakt lees ik)
    @Freubelaer, hoe kom jij aan de benaming Sheet 8? Zit er bij mij niet bij, maar staat ook niet op de lijst en ik zou niet weten welke onderdelen daarin gelaserd zouden moeten zitten...

    Materiaal voor de twee zijruitjes van de cabin zit er niet bij, ik heb voor iemand anders het ruitje aan de hand van de vorm op de tekening uit 1 stuk geknipt, inclusief de zijruitjes dus....

    Hier even mijn stuklijst en een foto van het stabilo en waar TT1 verstopt zit.
    IMG_7476.jpg IMG_7477.jpg IMG_7478.jpg IMG_7479.jpg
     
  13. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Akersloot
    Een bijzondere constatering heb ik gedaan toen ik de tekening uit de kit vergeleek met de 1:1 geprinte originele tekening van Outerzone.

    De spanwijdte van de vleugel uit de kit is een stuk kleiner dan het origineel.
    Arthur heeft een rib minder gepland dan de versie voor de kleine motoren van Vic Smeed.
    Met de extended version op de originele tekening komen er zelfs nog twee ribben bij voor het geval je er een dikkere diesel (of sterke brushless) voorop plant.

    Ik ben erg benieuwd wat ik gemist heb in het Tomboy topic over de ingekorte vleugel....
    Arthur, mocht je deze post ook lezen......?

    Met de prefab laser parts voor de vleugel voor- en achterlijsten wordt het toch knutselen om er een stukje bij te fröbelen, plus een setje ribben....
    De 4 vuren hoofd-liggertjes zijn wel lang genoeg om de spanwijdte eventueel iets te vergroten tot jaar 1950 versie.

    Ook dacht ik gelezen te hebben dat voor de RC variant er triplex v-stelling middenversterkingen bij de kit zouden komen voor gehalveerde v-stelling t.o.v. de vrije vlucht versie...
    Maar misschien vergis ik mij hier en was het niet de bedoeling om deze bij te voegen..
    IMG_7480.jpg
     
  14. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Helaas tijdens de bouw al gecrasht:D een crashvrije start zit er helaas nog niet in bij mij zal het dan toch de 3de keer scheepsrecht zijn? Of is dit juist vintage(improviserend) bouwen haha!

    Ik heb even mijn stuklijst naast de plankjes gehouden soms zit er onderdelen op eem ander planknummer maar soms ook verkeerde dikte triplex is 3mm had 1.5 moeten zijn. Ook bij mij ontbreken de zijruitjes.

    verder ontbreekt:
    F9
    Het middengedeelte van alle 3 de drijvers
    1x stuurstang maar ook geen 2de kwiklink
    Tt1
    f0 tm f10 ook helaas niet anders genummerd
    heb wel weer s1 en s5 uit 3mm triplex(is dit dan niet wat te zwaar voor het staart stuk?)
    Vuren hoofdliggers? Ik alleen heel zacht balsa balkjes.
    Hieronder heb ik de foto's van al mijn plankjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 sep 2021
  15. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    F9 is volgens de tekening een naar mijn idee een verkleinde vorm van f8.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
  17. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Akersloot
    Hmmm interessant, het triplex 1,5 mm plankje ziet er bij mij heel anders uit, V1....
    Op Sheet 8 van Ryan zie ik o.a. de TS1 stabilo ligger versterkingen die bij mijn kit niet aanwezig zijn...


    IMG_7481.jpg
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Verschil tussen v1 en V2 kan je niet omschrijven als minimaal.
    Aanpassingen zijn niet op een hand, zelfs niet op handen en voeten te tellen.
    V2 Floats zijn bijvoorbeeld 3x zo breed.

    V1 is een echte proto "bouwdoos", voor de handige modelbouwer die kan er wel wat van maken.
    V2 gaat al beter in elkaar en heeft meer onderdelen, hier en daar gewijzigde constructie en zijn er materialen gewijzigd. Helaas zijn hier toch wat foutjes blijven hangen uit de V1.
    V3 zou helemaal goed moeten en makkelijk te bouwen, dacht inclusief de tweede V-stelling voor RC.
     
    pappawinnie vindt dit leuk.
  19. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Akersloot
    Ha, en dan kan ik mijn conclusies trekken wat ik bij mijn versie 1 setje wel of niet ga aanpassen….
    Voor dat ik de versie 1 kit in mijn schoot geworpen kreeg was ik van plan om een Tomboy te gaan bouwen vanaf de originele 1950 tekening. Deze heb ik daarom al in tweevoud 1:1 liggen. Daarom kon ik ook mooi de vergelijking trekken met Arthur’s TFA kit versie.
    Het liefste houd ik mijn model zo dicht mogelijk bij het origineel.
    Er komt een 040 PB Classic MP Jet dieseltje op (0,6 cc new old stock)

    Ik ga t zien!
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt mij dubbel werk. De V2 kit hebben Arthur en ik al volledig doorlopen.
    Fouten in de V2 kit zijn dus al bekend.
    Hebben een Whatsapp uitwisseling van tientallen foto's, screenshots en tekst berichtjes.
    Kunnen beter de V3 kit doorlopen of daar nog fouten in zitten.
    De V1 en V2 kit moet je snel vergeten.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2021

Deel Deze Pagina