Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Goedemorgen heren,
    De V1 versie ging inderdaad maar tot sheet 7 en V2 gaat tot sheet 9.
    Daar zitten inderdaad een aantal wijzigingen tussen en meer/ander materiaal voor sommige.
    Inmiddels hebben we naar aanleiding van de wijzigingen van Frans medio Januari/Februari de V3 gereed, deze zijn vorige week en deze week gesneden.

    Wil een ieder die nog aan het bouwen is mij een mailtje sturen met welke versie die heeft en hoever die evt is, ik zal dan voor zover nodig de gewijzigde parts nog uitsnijden en opsturen danwel een PDF/DXF mailen met de exacte afmeting.

    Sebastiaan
     
  2. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Is er nog iemand die het Tomboy topic volgt een oplossing bied over het mysterie van de afwijkende (kleinere) spanwijdte t.o.v. het origineel uit 1950?

    Ondertussen zijn we begonnen met de bouw en hebben we er 2 ribben extra en verlengde voor en achterlijst toegepast.
    De vuren hoofdliggers waren gelukkig lang genoeg voor deze aanpassing....

    Joyce is lekker bezig met bouwen, als je wat wint op de DOW, heb je er een hobby bij !!:friends:

    De hoofdligger van het stabilo hebben we toch maar voorzien van wat steun stukjes balsa.... het openwerken van dit deel is wel erg enthousiast gedaan, als ie kraakt bij het beetpakken na bekleden kan je er niet meer bij.

    IMG_7545.jpg


    IMG_7548.jpg

    IMG_7549.jpg
     
    waa01 en janhein vinden dit leuk.
  3. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Goed bezig!:)
     
    pappawinnie vindt dit leuk.
  4. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Joyce is begonnen aan de romp van haar Toyboy...

    Met stiekem een half oog op de bouwfoto's van Frans' protokit-bouwsel aangezien er geen bouwbeschrijving bij zit.....maar ik spiek uiteraard mee hoe het vordert....en het gaat prima!

    Voor een eerste bouwproject gaat het zelfs heel goed, ze wordt onder het bouwen steeds kritischer en preciezer.

    IMG_7563.jpg


    De te grote verlichtings-gaten in de hoogteroeren ( als je ze aan de voorkant schuin afschuurt voor de roeruitslag naar beneden-waar heb je die eigenlijk voor nodig?- dan blijft er geen vlees meer over aan de onderkant.

    Zoon Mathieu zag dit en heeft ter plekke zijn bijdrage geleverd; stuk er af gesneden en van het restmateriaal twee dikkere latten er tegen aan gelijmd.

    Het wordt langzaam aan een familie bezigheid! :D


    IMG_7560.jpg





    De vleugel hebben we ook lekker eigenwijs aangepast; Frans had de bovenste hoofdligger lager in de ribben laten zakken voor een vloeiender verloop van de bekleding, wij hebben een setje halve ribbetjes toegevoegd. Niet omdat het nodig is, maar het staat wel mooi!
    En die anderhalve gram erbij.....

    Bij de vleugeltip zie je de 1 rib verlengde voor- en achterlijsten om de kist de spanwijdte te geven van Victor Ernest Smeed's origineel uit 1950.

    IMG_7561.jpg



    Het begint er nu uit te zien als een hele Tomboy! o.k. de spantjes achter in de romp moeten nog even, wat je ziet zitten zijn tijdelijke hulp-latjes voor het contour.

    Ze kan al bijna gaan nadenken over het kleuren schema :wave
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  5. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Deventer
    Na enige tijd van wachten op de ontbrekende delen van de v2 kit toch ook maar een v3 aangeschaft deze afgelopen week kunnen ophalen.
    De plannen zijn tot nu toe om 1 vleugel te bouwen met de 12graden knikversterkers voor VRA en 1 vleugel te bouwen met de 8graden knikversterkers voor RC.
    Aangezien we dan 2 Tomboy's gaan bouwen zal er 1 elektrisch aangedreven worden en 1 op diesel uiteraard beide wel rc bediend.

    Vandaag een beginnetje gemaakt met bouwen en gestart met het stabilo. Hieronder een aantal foto's van de bouw ervan nog even wachten tot de lijm gedroogd is en dan in vorm schuren.









    Tot slot het eindresultaat 3x een 3mm dik afval stukje balsa tussen de middenliggers geplaatst zodat het staartstuk er strak in past.


     
    HBZWEEF en pappawinnie vinden dit leuk.
  6. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    ook lekker bezig Ryan, en dan ook nog es twee stuks....ja, ik heb met de V1 doos eigenlijk ook nog de mogelijkheid om een tweede te maken, maar dat komt later.
     
  7. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Deventer
    Vanavond weer eventjes aan het bouwen geweest en begonnen met de 2 vleugelhelften.
    De latjes 4x4 waren al afgekort (deels op lengte?) ik heb de langste onder in de vleugel gemaakt en de kortste boven.






    [

    Onderstaand spantje waar de indekking op verlijmd wordt moet ik weer even verwijderen, deze moet onder een hoek aan de vleugel verlijm worden.



    De volgende keer de latjes aan de uiteinde vlak schuren en het buitenste 'spantje' er tegenaanlijmen en de vleugels samenvoegen dmv de rc knikversterker.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2021
    Énke Blériot en pappawinnie vinden dit leuk.
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De Tomboy heeft de voorpagina van de Aeromodeller weer gehaalt!

    Tomboy.jpg
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Zag hier een Tomboy fun-fly reglement, nog eenvoudiger kan bijna niet: https://aeroneers.webs.com/tomboy.htm

    Misschien het verkeerde 'draadje', in dat geval verplaats of delete het maar Henk.
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Jullie hebben dan nog, in mijn ogen belangrijke toevoeging namelijk Direct Drive en geen klapprop.
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Oké twee en een half jaar later eindelijk begonnen met de Tomboy. Maar dan wel gelijk twee keer!.

    Omdat ik graag wat plaatjes zag van de rompbouw heb ik dit draadje weer eens doorgeworsteld. Door alle discussies over reglementen en andere wedstrijd perikelen niet echt leuk om te doen. Ik kan me zomaar voorstellen dat mensen hierdoor afhaken op de bouw. Misschien een goed idee om de reglementen-discussie er eens door een moderator uit te laten filteren? De Tomboy verdient dat wel.
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Alles wat een Tomboy nodig heeft is hem recht van de tekening te bouwen, bekleden met tissue en spanlak, een 0,5 tot 0,8cc dieseltje er op, en een klokje om de thermiekrem te bedienen. Al het andere is onzin!
     
    jef vindt dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Noem dat maar onzin want hoe leuk is dit dan.

    [​IMG]
     
    H. de Vries en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Grappig dat dit draadje weer tot leven komt omdat had gemeld dat ik twee setjes mee heb genomen op vakantie. Een versie 1 bouwdoos en versie 2. Ik bouw alle onderdelen ook in volgorde 1-2:). Dat betekent ook dat ik alle foutjes in beide versies tegenkom. En die verschillen per versie. Gelukkig zit er voldoende hout bij om alles te herstellen. En dankzij versie 1 had ik de onderdelen van het richtingsroer (aangepast) uit te snijden voor V2. Zo komen we er wel…
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    @Ton: heb jij de 2 mm staaldraden voor het landingsgestel gebruikt?
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb de tomboy van de originele tekening gebouwd, weet effe niet meer of dat 2mm was en kan ook nu even niet meten.
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Geen probleem ik denk trouwens dat het 2,5 en 3 is wat er in zit. En dan kies ik 2,5
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Denk zelf dat het 2mm is wat ik heb en is al meer dan dik genoeg.
    Hoe lichter de Tomboy is des te leuker en beter hij vliegt
     

Deel Deze Pagina