Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.356
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat wordt dan een hele flinke prop, ben ik bang....:rolleyes:
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn van de Tomboy 2 vleugel versies (36" en 44") met hun eigen stabilo versies, volgens de beschrijving behorend bij 0.5-1cc en 1.3-1.5 cc. ook zijn er 2 neus versies. Volgens mij zie ik ze op de foto's ook door elkaar, welke versie heeft de voorkeur?
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...de Tomboy origineel met 36 inch en de Tomboy Senior met 44 inch

    Wat wij gaan doen in de Tomboy wedstrijd is de 36 inch met een max 0,8 cc motor.
     
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    De Senior is een vernieuwde opgeblazen versie, het origineel is er ook in 2 versies waarbij alleen de vleugels met 2 ribben extra verlengd zijn. Als ik het goed zie als die van Jef hierboven.
    Als je de wedstrijd limiteert tot 36" sluit je een waarschijnlijk een paar al gebouwde uit.

    verlengd.jpg
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Indien de 36"een paar extra ribben heeft en dus net wat meer span is geen probleem..

    In de spelregels hebben we het de Tomboy Classic genoemd.( geen span gespecificeerd)
     
  6. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.533
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat heb je goed gezien Arthur , ik heb inderdaad de vleugel met 2 extra ribben gebouwd.

    Groeten Jef
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  7. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Met mijn bouwtempo moet ik niet teveel hobbels onderweg creeren en spanvlies is zo'n hobbel. Ondanks dat ik het veel mooier vind heb ik inmiddels toch maar de folie besteld.
    De MayFly duurt nog even maar lijkt me wel leuk om bij te zijn volgend jaar voor de Tomboy en de zweeftaak.
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor degene met tijd, budget en spanvlies hobbels komt er ook een Ebeneerzer versie. :)
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    En nu je het over spanvlies hebt....ik ga de ebenezers inderdaad bekleden met spanvlies....geeft veel meer duurzaamheid dan direct over het balsa lakken/ schilderen
     
  10. pappawinnie

    pappawinnie The First Aviators

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    bij de weg....... is er nog iemand die een paar meter spanvlies kan missen of wordt er misschien weer een nieuwe bestelling van voorbereid.... (kwam het niet ergens uit het oosten vandaan?) zou ook graag eens een kistje bekleden met dat wonderspul.
    Heb op DOW volgens mij heel wat kisten gespot met dat vlies.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Arthur...gaat de Classic tekening/kit voorzien in beide uitvoeringen? Dus kleine en grotere vleugel (met indien van toepassing bijbehorend stabilo)?

    In het Tomboy reglement voor de MayFly is alleen de motor (max 0,8 cc) gespecificeerd.....dan is het aan de bouwer om te kiezen welke uitvoering..
     
  12. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.770
    Locatie:
    Rottevalle
    als we weer gezamenlijk vlies gaan bestellen doe ik graag mee, mijn rol gaat er vlot doorheen .
     
  13. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Heerde
    Als de 36 inch en ook de grotere versie van de vleugel van de Tomboy worden toegelaten voor de competitie is dat wel meten met 2 maten gezien het verschil in vleugelbelasting.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Tja...de grotere stijgt minder hoog maar zweeft beter....theoretisch.

    - de grotere vooraf een handicap meegeven
    - of met beide gelijktijdig proefvliegen en een verschil vaststellen en dan een handicap toepassen
    - of...vul maar in..
     
  15. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.770
    Locatie:
    Rottevalle
    ehhh 10 strafpunten voor electro vliegers wegens het ontbreken van rook en muziek tijdens de vlucht .
     
    H. de Vries en Énke Blériot vinden dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.356
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou....:rolleyes: Beide zijn ook met electro mogelijk.
    Of je dat moet willen is natuurlijk een andere vraag.....:D
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Het reglement voorziet nog niet in E-Tomboys. Het is aan de doelgroep om met een wedstrijd formule/element te komen.

    Hierbij dien je rekening te houden met div motoren en accu's maw de modellen zijn ongelijk qua prestaties....en een wedstrijd element zou dus onafhankelijk van de modelprestaties kunnen/moeten zijn.
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk..theoretisch kun je die ongeijkheid qua vermogen nivelleren met een energie limiter...... á dik 100 euro....maar das nie leuk ..

    dus de E vliegers zijn vast slimmer dan een limiter..
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou de standaard op 36 inch 0.8 cc houden. Dan maken we een extra vleugelrib en staart kitje voor diegene die een bestaand 44" model hebben en aan de wedstrijd mee willen doen.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Zwolle
    Prima oplossing.
    Is de romp gelijk origineel of zitten er een paar laser handigheidjes in? ( net als de Impuls)
     

Deel Deze Pagina