Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'VRA' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. pappawinnie

    pappawinnie The First Aviators

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Akersloot
    enne, alle F's, oftewel de spanten, welke spanten zijn echt spanten? (of raamspanten)Bij de originele is het overgrote gedeelte opgebouwd met "sticks".
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Rotterdam
    Alle spanten zijn echte spanten geworden. Ik heb Liteply met hele grote uitsparingen gebruikt, zodat het er bekleed uit ziet als sticks en je ze bij de bouw toch niet plat knijpt.
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.603
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met een romp opgebouwd uit sticks bouw je gewoonlijk twee zijkanten. De stokjes in het staart gedeelte zorgen voor dat de zijkant in vorm blijft. Vooral de onder en bovenste gording. Dan de voorzijde het rechte deel met spantjes/stokjes samenbouwen. Staart samen brengen en stokjes op maat boven en onder erin zetten. Zo heb je steeds maar een vlak met buigingen.

    Hoe doe je dat met de spantjes?????
     
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn idee is eerst de doosconstructie aan de voorkant plat te bouwen en dan de spanten er 3d tussen te zetten, ik heb er een buigmal in triplex bijgedaan wat dat hopelijk vergemakkelijkt. Min of meer zoals bij de staart van de Impuls.
     
  5. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Heerde
    Voor alle mensen, die niet zo streng in de leer zijn een volgende suggestie. Als je een Tomboy hebt of gaat bouwen en hebt zowel richtingroer als hoogteroer kan het handig zijn een tweede vleugel te bouwen met minder V-stelling dan het origineel. Ik heb voor mijn Tomboy vooral als er wat meer wind is een tweede vleugel met minder V-stelling. 55 mm onder de tip i.p.v. het origineel met 88 mm. Vliegt veel minder wiebelig bij wind. Tomboy vleugel 1.jpg Tomboy vleugel 2.jpg
     
    pappawinnie, RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.866
    Locatie:
    Zwolle
    Arthur..zou dit wat zijn voor de kit? een 2e setje ligger knik versterkers met een geringere V- stelling..de bouwer kan dan kiezen voor de VV of de RC V-stelling.
     
    RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.866
    Locatie:
    Zwolle
  8. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    466
    Locatie:
    Druten
    Zie bijgaande foto’s hoe ik een kaarsrechte romp met spantjes bouw.
    Maar ieder zijn eigen manier, uiteraard en spreekt voor zich.
    Eerste foto is rompje Topsy. Daarna twee foto’s van de E-Impuls en D-Impuls. Van Invader150 geen foto gemaakt.
    328B8172-25B7-4239-B0D3-E1427687451E.jpeg 8BBDB25D-FBFB-420B-B865-C428BD0F329E.jpeg F8B4CD1C-8E13-45EB-B5FA-1AE3A70EDB20.jpeg
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  9. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.603
    Locatie:
    Vlaardingen
    Handige methode met redelijk eenvoudige middelen.
    Bij de Tomboy heb je daarbij ook nog de onder en bovenkant te richten.
    Voor een simpel rompje zoals dat van de Tomboy redelijk viel aufwand.
    Denk dat je een bouwdoos redelijk simpel moet kunnen bouwen.
    Maar we gaan het zien.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.053
    Locatie:
    Dordrecht
    Verzoekje of we het Tomboy - E reglement wat verder kunnen uitwerken.

    Lijkt me leuk om op ons veld ook wat tijden neer te zetten.

    Electric-RC duration reglement Dagwedstrijd , misschien ook voor Tomboy-E met welke spanwijdte dan ook bruikbaar ?

    - Opgenomen vermogen maximaal 0,2 Watt/gr startgewicht
    Welke voltage van de Lipo gaan we aanhouden neem aan de nominale voltage 3.7V om de Wattjes te kunnen omrekenen naar Amp dat op de wedstrijd ook te controleren valt.
    Mijn Tomboy met 3S is 340 gr * 0,2 = 68 watt / (3x3,7) = corrective moet 6,12 Amp zijn, dat ook meetbaar is op het veld met een Ampere tang.

    - Duur motorloop notk
    Wat dachten we van bijv 30 sec motorloop.

    - 10 minuten Max.

    Lijkt me prima maar haalbaar denk nooit, hoewel met een flinke thermiek bel is het te doen
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2020
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.866
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb al eens gezegd dat de Reglementen voor niet SAM klassen door de belangstellenden aangedragen moeten worden...dus Ton....een prima actie!!


    Wedstrijdvorm:

    - wat mij betreft dus als dagwedstrijd tijdens de MayFly
    - maar ook via de lokale wedstrijdvorm.
    - spanwijdte ach..zullen we eerst maar eens zien of er zich strijd ontwikkeld? Dus de standaard en de vergrote geen onderscheid voor maken.

    Daarbij stel ik voor dat we voor de Tomboy in tegenstelling tot de GAS klassen dat separeren..maw je kunt via de lokale wedstijdvorm niet doorstromen naar de Fly off op de dagwedstrijd...dat kunstje moet je op de dagwedstrijd proberen te realiseren.


    Opgenomen vermogen..prima uitgangspunt.Hoe begrens je dat ? Kun je de gasstick op een gereduceerde waarde zetten ( eindpunt instelling) zodat je motor indien noodzakelijk niet volgas loopt en dus binnen die 0,2 watt blijft? ( zoals ik al ergens in mijn elektro kennis onschuld had geformuleerd).


    Motorloop versus max..indien de max niet zonder thermiek te halen is dan is het exact goed gekozen.

    Ik zal eea in de wedstrijd specs zetten.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.866
    Locatie:
    Zwolle
    bij bv 340 gram *0,2= 68 watt

    Gebruik je een 3S= 11,1 volt op vol gas....dan mag je 68/11,1= 6,12 A trekken.

    Dat is lastig instellen...( prop/motor combi).

    Volgens mij moet je dat voor een bepaalde kist geldende wattage dus afregelen met de gasstick en de spanning en het amperage meten bij een bepaalde stick stand...beter gezegd een bepaalde eindpositie instelling....en die spanning x amperage mag dus niet meer zijn dan het toegestane wattage.

    Wat voor een accu je er in hebt is dan niet van belang.

    Maar..ik heb geen verstand van E motoren..
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.866
    Locatie:
    Zwolle
    Een andere mogelijkheid voor een E Tomboy is niet het wattage maar het vermogen te begrenzen.

    Wanneer we 0,2 Watt/gram startgewicht een goede waarde vinden en het gemiddeld gewicht van een Tomboy op 340 gram zetten dan zou een Tomboy aardig moeten klimmen met 68 Watt

    En wanneer 30 seconden motorloop gevoelsmatig een prima hoogte geeft dan heb je 68 x 30= afgerond 2000 Joule opgenomen vermogen verbruikt

    welnu..

    Wanneer we 2000 Joule als grens stellen dan ben je helemaal vrij in accu/motor/prop/motorloop

    Je gaat vliegen en zoekt uit wat voor jouw Tomboy en passend bij wat je zelf als optimum ziet een goede accu/motor/prop is.

    Dan meet je bij die volgas stand je spanning en amperage en deelt dat op 2000...dan weet je hoeveel seconden je motor mag lopen.

    Die motorlooptijd zet je op je model.

    Dit systeem was in gebruik bij de Vrije Vlucht F1Q..tot het moment waarop het allemaal te serieus werd en er een dure Limiter in moest.

    Zo'n ding kost 100 euro en dat gaan we natuurlijk niet bij een fun klasse als de Tomboy doen...

    Lijkt jullie deze methode watt? ( met 1 t)

    En nu is het makkelijk..vinden we dat 2000 Joule veel te laag of te hoog gaat...dan passen we het vermogen aan..je motorloop tijd pas je aan...en iedereen met een E tomboy ongeacht accu/motor/prop toepassing heeft evenveel brandstof te verstoken.


    Ps een F1Q heeft 3 Joule/gram en zit rond de 3 x 500= 1500 Joule
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Rotterdam
    Het idee van de volle spantjes is juist dat het simpeler en sneller te bouwen moet zijn, als het niet werkt gaan ze er weer uit. Het kan ook dat er een een extra triplex hulpstuk moet worden komen, ik hoor het wel!
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.053
    Locatie:
    Dordrecht
    Oeps ja dom was even een rijkreken momentje denk ik, was al helemaal :banana:van de 11,1 maar ja moet 6,12 A zijn bedankt Henk voor het narekenen.
    Ja mee eens niet veel keuze zal een stick setting zijn voor de max Amp instelling:thumbsup:
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij is het vermogen aardig te limiteren door een maximum gewicht en en maximum aantal cellen voor te schrijven. Of we maken een lijstje van een paar standaard motoren in een redelijke prijsklasse.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.053
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt me ook zeker een prima optie zeker als het al gebruikt werd en prima te doen was.
    Moeten het wel zo eenvoudig mogelijk maken misschien is er nog een reken tooltje te maken of een overzicht waar je de vliegtijd voor jouw model zo kan aflezen.
    In ieder geval leuk om mee te stoeien, heb alleen twijfel bij volt en amp meten velen kunnen dat niet eens of weten hoe ze dat moeten doen en meet je dat belast of onbelast

    Is vandaag ook goed weer voor om te testen, windkracht 4 met vlagen van 6 , misschien regen en absoluut geen thermiek hoe gunstig wil je het hebben voor een Tomboy
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.866
    Locatie:
    Zwolle
    E- Tomboy jongens bepalen de methode en de norm en ik leg het vast in de specs.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.053
    Locatie:
    Dordrecht
    I natuurlijk ook een prima optie maar er zijn er al die vliegen en daarvoor een motor kopen is ook weer zoiets
     
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Rotterdam
    Of we voegen die toe aan het lijstje. Het is mij er om te doen dat er geen hele dure wedstrijd motoren gebruikt worden, maar ik kan me niet voorstellen dat de nu al gebouwde zo'n soort motor hebben.
     

Deel Deze Pagina