Vic Smeed Tomboy

Tom zijn neusje is geschuurd.

IMG_20210203_185418403.jpg


Accu past netjes.
IMG_20210203_185611390.jpg


Moest wel het luikje worden uitgehold.

IMG_20210203_185640580.jpg


Een sluiting kan bij zo een klein luikje best lastig zijn. Magneetjes zijn dan vaak handig om te gebruiken.
Maar deze keer eens wat anders "verzonnen".
Van een oude plastic kaart een verend lipje gemaakt.
IMG_20210203_185711649.jpg


Even drukken en dicht. Lekker old Skool.
IMG_20210203_185720186.jpg


Om het bespannen en lijmen van het stabilo makkelijker te maken twee stripjes aan de onderkant tegen de middelste ribben gelijmd.
IMG_20210129_160544521.jpg
 
Mmmmm, als ik zo het draadje doorlees ligt het zwaartepunt ergens tussen de 80 en 90 mm vanaf de voorlijst. Op tekening staat nu iets van 72 mm.
Zou best kunnen dat de accu wat naar achter zal moeten. Geen probleem kan nog alle kanten op. Waar die definitief komt zal na het afwerken/bespannen moeten worden bepaald. Gaan we dat maar doen.
 
Frans
Mijn zwaartepunt is nog niet definitief, ff zien hoe hij zweeft zonder power, daar gaat het om.
 
80-90 mm is best ver naar achter ook al is het een dragend stabilo. Het originele artikel zegt balance beneath the main spar, dat is iets van 50 mm.

Tomboy CG.jpg
 
Jef en Ton hebben beide zo 80 mm.
50 lijkt mij wel erg voorlijk.
Denk te starten met 80 mm.
Ook nadat de Tomboy klaar is kan er geschoven worden. We gaan het zien.
 
50 mm vindt ik ook wel erg voorlijk, de 70 mm in de tekening komt uit de CAD tekening die ik van Ton heb gehad helemaal, zie helemaal aan het begin van het draadje.
Onderstaand een tabel van onze Engelse SAM vrienden, het ziet er naar uit dat het niet zo heel kritisch is.

Tomboy CG 2.jpg
 
Ah handig lijstje.
Weet je wat het is ik las dat iemand zijn CG op 50% had, heel blij want hij kon mooi rond vliegen. Zonder motor, in de landing moest hij full up geven, tja dat lijkt me toch niet de bedoeling maar kan natuurlijk wel een keus zijn. Daarom, ik probeer wel, eerst een handstart en als dat mooi zweeft dan wat motor vermogen erbij.
Kijken waar we uitkomen. Voor mij is de Tomboy een mooie zweefkist met hulpmotor :)
 
Hoe moet je die percentages uit het lijstje zien. % van koorde?

De hoofdligger ligt toch maar iets van 50 mm vanaf de voorlijst?
 
Ik was begonnen met de CG op de hoofdligger maar dit was voor mij teveel naar voren , ik kon ook niks compenseren in zweefvlucht , geen hoogteroer , uiteindelijk uitgekomen in het midden van de vleugel , enkel bij de landing durft hij wel is op zijn neus gaan staan , als ik dan een klein beetje ‘’gas’’ geef komt hij wel mooi op zijn poten terecht .

Groeten Jef
 
Ja blijft een avontuur heerlijk om hier zo mee bezig te zijn, als het weer opknapt ga ik de Tomboy proberen samen met de Kerswap.
 
Alle missende onderdelen zitten waarschijnlijk in sheet 8, is deze ergens niet doorgekomen?

Bekijk bijlage 419760



Ik ga het morgen even nakijken, volgens mij stond 8 er niet bij in de bestanden maar het kan uiteraard ook hier fout gegaan zijn met omzetten. Van moment dat ik de dxf files krijg (of veronique) zitten er 3 bewerkingen in 2 programma's voor het daadwerkelijk in de laser verwerkt wordt. Dan is soms een telefoontje tussendoor op een "verkeerd moment" genoeg om even iets te missen in de omzetting/bewerking.
 
De opmerkingen zijn inmiddels in overleg met Sebastiaan verwerkt.

Zoals enkele posts hierboven in het draadje vermeld... heeft Frans de V-stelling van zijn Tomboy veranderd voor een betere besturing met RC, deze optie zal worden toegevoegd aan het pakket.
Onderstaand de tekening van deze optie de dihedral aan de tip gaat van 85 mm naar 55 mm. de getekende wingjoiner is schaal 1:1 uitgeprint op en A4:
 

Bijlagen

Back
Top