Ik vind die dubbele prop wel heel speciaal, contra-roterend zou je eerder verwachten. Heeft het origineel dat ook, lijkt mij dat prop nummer twee in de wash van prop nummer één draait, en daarmee weinig toegevoegde waarde heeft. Zeker bij model, met het water dat te dik (=niet op schaal) is.
Ja tof hé Lex, ik was direct verkocht toen ik het voor de eerste keer zag.
Je zou dat inderdaad allemaal kunnen verwachten, maar wat ik doe voor ik effectief aan een nieuw model begin is zoveel mogelijk info over de boot verzamelen, daarmee kan ik dan bepaalde aannames uitsluiten of bevestigen.
Het zijn geen contra-roterende props, dit was makkelijk af te leiden aan de hand foto's. De achterste propeller staat niet in de wash van voorste maar is 45° verdraaid, en heeft wel toegevoegd waarde. Als je hem weg neemt heb je nog maar 50% van je geprojecteerd bladoppervlak over, ook bij het model.
Het zou geen "originele" Russische duikboot zijn als er geen verschillende types waren in dezelfde klasse (RTM & RTMK), maar dat alleen zou te simpel zijn........laten we ook nog onderscheid maken tussen de scheepsnummers, sommige hebben tandem schroeven andere niet, sommige zijn uitgerust met "niet akoestische sensoren" en ga zo maar door

.
Uiteindelijk ga ik door middel van determinatie bepalen welke duikboot uit de reeks ik wil maken, welke visuele dingen wil ik hebben, tandem schroef, enkele schroef, sensoren, wapenschild, noem maar op en welke info heb ik ter beschikking, het is altijd een compromis, je kan niet alles hebben.
Dus ja "de originele" heeft ook een dergelijke schroef maar dat is bij Russische boten relatief

.
Persoonlijk haal ik uit al deze voorbereiding veel voldoening, ik denk dat ik evenveel tijd steek in opzoekwerk dan aan de bouw zelf......en ik steek veel tijd in details tijdens de bouw.
Zo hebben de sectie- doorsneden van de schroefbladen een vleugelprofiel........ totaal overkill ik weet, maar ik vind het gewoon fijn mij in dergelijke dingen te verdiepen en te ontwerpen......maar nogmaals dat is persoonlijk, wat voor mij belangrijk is is voor anderen misschien totaal banaal......het belangrijkste is het plezier dat je uit je hobby haalt en dat je de vlam doorgeeft zodat de hobby niet verloren gaat.
Grtz,
Bart