vid: elektro RC vliegen 1957

Er kan een hoop veranderen in 50 jaar.
Toch knap als je dat toen voor elkaar kreeg.

Ik ben in ieder geval blij dat zij er waren maar wel dat ik nu leef dat alles al een stuk beter, kleiner en lichter is. En dat de accu voor de zender geen 10kg weegt :lol: vond mn mc 15 met 8subc cellen al zwaar

Hahah schitterent met die oude zenders : gewoon 4 knoppen en 2 schuiven haha !
En die regelaars.......
Leuk filmpje, thnx.

Erg leuk filmpje.

Toch verbazingwekkend dat er in die tijd al mensen waren die het begrepen hadden 'tomorrow, when praticly every type of transport will be driven by electricity' en dat er nu nog steeds mensen zijn die denken dat brandstof beter is ;)

'weighing only 2 pounds' .. da's dus een kilo aan batterijen op zo'n trainerformaat toestel.. valt eigenlijk nog wel mee.Een half horsepower voor 10 minuten.. dat zou 380Watt vermogen zijn, dat zal wel niet helemaal waar zijn :P

Ook verschrikkelijk ironisch hoe je ziet dat ze het ding weggooien, het ding duidelijk overtrekt en ze dan maar snel naar een ander onderwerp overgaan :P

"I suspect the model stalled and crashed, hence the sudden change of subject"

:P

Ja die is al vaker langsgeweest ;)

Het is natuurlijk het tijdsverloop in dat filmpje, maar ik blijf het mooi vinden dat je in dat filmpje de amerikanen continu ziet prutsen en dan als je bij de nederlanders komt.. loopt het allemaal als zonnetje :P

Ja die is al vaker langsgeweest ;)

Het is natuurlijk het tijdsverloop in dat filmpje, maar ik blijf het mooi vinden dat je in dat filmpje de amerikanen continu ziet prutsen en dan als je bij de nederlanders komt.. loopt het allemaal als zonnetje :P
Nou, ik was bij de wedstrijd in Vinkeveen (was trouwens eind jaren '60) en daar ging nog plenty mis, hoor. Alleen krijg je dat natuurlijk niet te zien....

He ja, ik weet ook wel dat het niet de werkelijkheid is, en dat er tussen de 1e beelden in het filmpje en de NL beelden aardig wat jaren zitten.. maar geef toe, is toch gewoon geinig.. bij de Amerikanen moet het publiek wegduiken voor oncontroleerbare toestellen die eigenlijk allemaal overtrekken en dan crashen.. en dan krijgen we de nederlanders en zien we een watervliegtuig probleemloos inverted overkomen, rollen, een doorstart maken..

Wat wel erg jammer is, is dat men de liefde voor techniek kwijt is. In die tijd was je nog een veelbelovend engineer als je je met modelvliegtuigen bezighield, nu een wat sullig persoon die met een lawaaisport bezig is.. is toch een iets andere perceptie..

Ook uit die tijd komt goed spul :D Ik heb hier nog een Taxi staan uit 1970-1975, weet niet precies welk jaartal die is gekocht. Heeft mijn pa toen de bouwdoos van gekocht met robbe zender en OSmax motor. Het ding vliegt dus na meer dan 30 jaar nog steeds met dezelfde apparatuur etc en ook die zender gebruik ik nog, kwaliteit is het zeker.

Toch ben ik al 19 jarige erg blij met de opkomst van electro setups :P

Is uiteraard al iets verder dan 1950-1960 maar toch ^^

He ja, ik weet ook wel dat het niet de werkelijkheid is, en dat er tussen de 1e beelden in het filmpje en de NL beelden aardig wat jaren zitten.. maar geef toe, is toch gewoon geinig.. bij de Amerikanen moet het publiek wegduiken voor oncontroleerbare toestellen die eigenlijk allemaal overtrekken en dan crashen.. en dan krijgen we de nederlanders en zien we een watervliegtuig probleemloos inverted overkomen, rollen, een doorstart maken..
De kist die inverted voorbij kwam werd gevlogen door Koos Tromp, de toenmalige nederlandse nr. 2 bij RC-1 (= F3A), dus dat was 'ie wel aan z'n stand verplicht. Die amerikaanse modellen waren Vrije Vlucht.. Wat je ziet wordt veroorzaakt door te weing motordomp, gecombineerd met teveel vermogen. Zulke modellen moeten eerst in een perfecte zweefvlucht worden afgesteld (cirkels met ~100m diameter), daarna wordt stap voor stap de motorloop ingetimd. Hier lijkt het, of de modellen nog op de wedstrijd hun laatste laag spanlak kregen, waarna de maiden ook meteen de eerste wedstrijdvlucht werd. Met het door jou geziene resultaat....
Toch hoeft zoiets -mits goed voorbereid- niet altijd verkeerd uit te pakken, zie deze jonge nederlandse piloot op het WK 1978... het vloog meteen beter dan het meegebrachte B-model.
304876cf6f48016.jpg

Wat wel erg jammer is, is dat men de liefde voor techniek kwijt is. In die tijd was je nog een veelbelovend engineer als je je met modelvliegtuigen bezighield, nu een wat sullig persoon die met een lawaaisport bezig is.. is toch een iets andere perceptie..
En ik maar denken dat ik de enige was, die er zo over dacht...;) 'die tijd' strekt zich in mijn beleving uit tot in de jaren '70. Daarna werd het heel anders.
Maar laten we wel wezen, de tijd heeft ons ook vooruitgang gebracht.
De mogelijkheden zijn nu echt eindeloos. Wel jammer dat de oorsprong van het modelvliegen daardoor een beetje ondergesneeuwd is. Zeg nou zelf, zou jij zo'n VV model met 10cc benzine motor goed vliegend krijgen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back