vid: SebArt Miss Wind 50: leuke trainer?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 apr 2009.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Graupner, kokam cellen?
     
  2. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Het is een pack van Graupner maar dat zijn gewoon kokam cellen als ik het goed heb.
    6S 4400 mAh 35C
    Met twee 3,5 mm goud contact stekkers eraan :rolleyes:
    Zal hem zo eens wegen maar volgens mij is het een redelijk zwaar pakket als ik het zo voel.
     
  3. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooie pull-out hoor! Wat is de exacte setup?
     
  5. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    wellicht gewoon het hele filmpje bekijken, dan komt de setup vanzelf voorbij......
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ja, ik had hem iets te snel weg geklikt na de landing:)
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Nadat de Miss Wind 50 met succes is ingezet bij de Nederlandse F3A finale wedstrijd in Utrecht hebben we nog even na gefilosofeerd over de gebreken. Het grootste nadeel is natuurlijk de geringe afmeting, waardoor je heel dichtbij moet vliegen om het goed zichtbaar te houden. Hierdoor kun je niet te hoog gaan vliegen om binnen de "Box" te blijven, met als voornaamste nadeel dat er eenvoudig niet genoeg tijd is om verticaal naar beneden nog mooie meer punts rollen te kunnen maken. Vandaar dat we nog eens goed naar de rem mogelijkheden hebben gekeken. We zijn uitgekomen op het uitelkaar zetten van de rolroeren; de bovenste naar boven en de onderste naar beneden, om zo de daal snelheid te limiteren. De werking is boven verwachting goed, na een kleine versnelling neemt de verticaal neerwaardse snelheid niet meer toe en kun je prachtig gecentreerde rolbewegingen maken om pas na een duidelijk recht stukje weer vlak te trekken.

    Het afremmen gebeurt automatisch, de rolroeren lopen naar de remstand toe als je het gas helemaal dicht trekt. Via een schakelaar op de zender kun je nog beslissen of je wel of geen rem wilt hebben, eventueel voor snaps of vrille's.

    Filmpje van de remstand: http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/brake.wmv
     
  8. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Bert,

    Kijk jullie zijn weer innovatief bezig geweest met jullie zender :) helaas dat ik het model nog niet in het echt heb zien vliegen met die mixer.

    Ben wel een beetje nieuwsgierig hoe jullie de power vinden vd motor, ik heb namelijk dezelfde motor met 6S in mijn sukhoi e50 zitten en werkt goed.
    Maar ik denk dat ik toch eens moet kijken naar een andere regelaar (zit nu een turnigy 80amp regelaar in), ik denk namelijk dat er toch nog iets meer uit te halen valt.
    Ik kon alleen maar de motor goed laten lopen met 1 timing (de harde) maar kreeg wel het idee dat het toerental minder werd, welke gebruiken jullie?
    Deze kist is toch wel iets zwaarder als de sukhoi dus vandaar mijn vraag. :)

    Verder kan ik je toch nog eens een tip geven, ik heb in het begin ook met apc props gevlogen maar nu met de houten elektro variant van turnigy.
    Deze maakt in de meskant al minder herrie dan de apc en tijdens het hoveren geven deze een betere controle dan de apc en ook minder herrrie.
    Ook verbruikt deze prop van dezelfde maat als de apc minder stroom bij toch dezelfde trekkracht (heb zelf een 17x10 erop zitten).

    Hopelijk dat we mekaar toch weer eens tegen komen op de een of andere meeting, altijd leuk en interessant om met elkaar te klesten.

    Grtz,
    Heino
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi Heino,

    De power van de motor is zeer goed voor dit kistje. Het is een algemeen bekend feit dat F3A vliegen meer vermogen vraagt dan 3D. Vooral het "F" programma kun je alleen goed doorkomen als je geen gebrek aan voldoende trekkracht en snelheid hebt.

    De regelaar die wij gebruiken is de Turnigy (Kforce) 80A met bec. Het is een veelpolige buitenloper motor dus moet je de timing flink opschroeven.

    De houten Turnigy propjes hebben wel iets minder spoed dan de APC elektro propellors van de zelfde maat, hierdoor zijn ze wel iets zuiniger, maar voor F3A vliegen komen ze snelheid te kort. Voor een goed vergelijk zou je de Turnigy17x12 moeten vergelijken met de APC 17x10 maar ik geloof dat de Turnigy geen grotere spoed dan 10 heeft (Bij 17 Inch diameter.) Op een niet F3A model als jouw Sukhoi 50E is de Turnigy 17x10 beter denk ik.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bert, geprogd op een dx9 of 7?
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bert,

    Zomaar een vraag, wat is de reden dat jullie de ailerons "uit elkaar" hebben laten lopen bij het remmen en niet naar elkaar toe?

    Groet,
    Gerben
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hij vloog hem zondag met een 14mz
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2009
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Niek; Het zou ook moeten gaan met een DX-7 maar we hebben er voor gekozen de 14MZ met Spektrum moduul te gebruiken omdat je dan veel minder afstelwerk hebt. Je kunt er dan namenlijk voor kiezen om de remmen als nieuwe conditie te zien zodat je eventuele afwijkingen gewoon opnieuw af kunt trimmen i.p.v. telkens met mixers aan de gang te gaan om te zorgen dat de kist mooi recht naar beneden valt.

    @Gerben; Zoals bij de meeste dubbeldekkers is er een duidelijk verschil van instelhoek tussen de onder en boven vleugel. De vleugels hebben toespoor, d.w.z. de achterlijsten staan verder uit elkaar dan de voorlijsten. Als je de rolroeren dus naar elkaar toe laat bewegen gaan deze eerst parallel staan voor dat er een remmend effekt op gaat treden. Bij het uit elkaar bewegen heb je meteen al een remmend effekt. Je moet bedenken dat je wel de volledige rolroer werking moet overhouden voor eventuele verticale rollen in combinatie met de volledige remstand, zonder te veel totaal uitslag te moeten gebruiken om resolutie over te houden.

    Het blijft best wel een leuk kistje, voor minder dan 550 euro een F3A model met motor, regelaar, servo's, ontvanger, akku en vleugelzakken.
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Een tip: meet de instelhoeken wel na. Mijn ondervleugel lag helemaal niet mooi in het zadel. Zo gemonteerd had hij +1 graad tov het stabilo en de bovenvleugel -4 graden.
    Toch eerst zo gaan vliegen. Erg veel up-trim was nodig. Het zadel bij de achterlijst van de ondervleugel is inmiddels aardig verhoogd om +2 en -3 voor onder en boven te realiseren. Door het kantelen van de ondervleugel paste de bovenvleugel weer niet in de pylonen op de romp, van de nokjes is dan ook weer 5mm aan de voorkant van af gehaald.
    Ik ben dus nog een beetje aan het zoeken op dit gebied, ook wat betreft het zwaartepunt.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2009
  15. hezik

    hezik Guest

    @Bert.. wat zou jij nu een beginnend F3A vlieger aanraden als ie een beperkt budget heeft en wel wil meedoen in NL aan de wedstijden.. de Miss Wind .50 of de WindS 110? Even er van uitgaande dat beide binnen z'n budget vallen..
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik heb zelf met alle twee de toestellen gevlogen en de Miss Wind 50 was toch wel stukken beter dan de Wind S eendekker. Vooral het vermogen van de Wind S is niet echt genoeg om prettig te vliegen, lichter maken helpt ook niet want de vleugel belasting is eigenlijk al te laag wat je goed kunt zien aan de spin entry. Zwaarder maken lijkt ook geen optie want dan wordt het 1e figuur in p11 te lelijk. Voor F3A B programma's is het wel te doen maar de Miss Wind is eigenlijk overal beter in. Alle twee toestellen vallen als een baksteen naar beneden, een eigenschap die vrijwel alle kleinere F3A toestellen gemeen hebben, maar de Miss Wind kun je nog afremmen.
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bert, hebben jullie al ge-experimenteerd met de ligging van het zwaartepunt?
    Volgens Sebart mag deze liggen tussen de 100-120mm van punt van de bovenvleugel.

    Gezien de geometrie van de vleugel zou ik (bij een monodekker) eerder een zwaartepuntligging van 145mm van punt verwachten.

    [​IMG]
     
  18. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het zwaartepunt ligt bij die van ons op 13cm van de punt van de bovenvleugel.
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dank je Dick, ik vond hem niet goed vliegen in de aangegeven range. Moet dan meer hoog laag geven in de rol dan rudder en dat voelt vreemd.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Die slechte spin entry komt door het te voorlijke zwaartepunt van het model waar jij mee vloog. Ik had de dag voor de wedstrijd wielkapjes erop gezet en er niet bij nagedacht dat dat het zwaartepunt toch wel zou beinvloeden. Inmiddels zijn die er weer af en het viel mij echt op dat ie dan beter vliegt. Zwaartepunt ligt nu weer verder naar achteren.

    Toch ben ik het wel met je eens; het ding versnelt wel erg in downlines. Ik denk wel dat lichter maken daarin nog zou helpen en denk dus niet dat de vleugelbelasting te laag is, maar het blijft toch een zwak punt aan het toestel.

    Denk dat in mijn geval de regelaar ook niet meehelpt; ik heb de MasterBasic Opto, wat hardwarematig dezelfde is als de Spin 99, alleen met minder uitgebreide software. Met name de reminstellingen; hij kent er maar 4 (soft, medium, hard, extra hard) en echt verschil zit er niet tussen. Ben nog op zoek naar een 18x8W prop.

    Toch had ik een ander advies verwacht. Ik geloof dat de Miss Wind bij windstil bijna alles beter doet, maar bij een beetje wind, vliegt de Wind toch echt beter. De laatste B wedstrijd hadden we 5~6 recht op de vlieglijn, dan was de Miss Wind door de mand gevallen.. als er wat cross bijkomt nog erger.

    Ik zou dus zeggen dat voor een instapper in de F3A de gewone Wind de betere keuze is, omdat het een breder inzetbaar toestel is. Voor windstil of licht winderige condities, zou de Miss Wind beter zijn.
     

Deel Deze Pagina