[Video] Blijft nooit dicht bij een heli staan ....

phew, ja, maar wat een vage move, waarom gaat de heli opeens vooruit, wat proberen ze eigenlijk te doen met dat net?

De heli gaat ineens vooruit omdat het dek onder hem wegvalt.
Er staat namenlijk een grote deinig, het dek zakt, de heli blijft door zijn massatraagheid even hangen, de piloot reageert instinctief en wil de heli van het dek aftrekken maar daarbij zakt de staartrotor een fractie en slaat te pletter tegen het dek.

Het net is voor dit soort van actie`s, zonder dat net was de helicopter doorgetold en van het dek afgespint zo de zee in.

Helicopters van de marine hebben dan ook een grijphaak onder de romp en in het dek zit een groot stuk grof gaas.

Tijdens take off`s met een heftige deinig zit de heli dan verankert aan het schip, de piloot heeft de collective al getrokken (dus in opstijg stand) als het achtership waar de heli staat op de top van een golf is gooien ze de haak los en de heli vliegt meteen weg terwijl het dek onder hem wegzakt de golf af.

toch niet helemaal juist.....

zo te zien stijgt de heli op, .....op het ogenblik dat het dek nog niet op zijn hoogste punt staat (dus het dek is nog niet aan het dalen.....)

steffe

Dat is niet mijn inschatting,steffe.

Let op dat op het moment dat het dek omhoog gaat, de heli een omhoog gaande beweging maakt met eenbepaalde snelheid.

Als het dek dan gaat afremmen in z'n omhooggaande beweging, komt de heli los.

Dat is dus inderdaad voordat je het dek echt naar beneden ziet gaan, dan is het kwaad al geschied.

De 1e reactie van de piloot was volgens mij juist fout. Op het moment dat hij 'gelanceerd' wordt, staat z'n heli voorover. Om 'm op z'n plek te houden gaat hij 'm achterover trekken, waardoor de staart het dek raakt. Had hij het schadevrij willen doen, had hij eerst pitch moeten geven en wegvliegen, als dat gekund had natuurlijk.

Wel een goede reactie om 'm 'dan maar op het dek te kwakken', nadat hij z'n tailrotor kwijt was.

Die staartrotor miste trouwens maar net de helper 8O

De heli begon hard naar voren te schuiven, hij kon dus niets anders doen dan dit af te remmen door de heli achterwaarts te trekken.

hezik zei:
Dat is niet mijn inschatting,steffe.
Let op dat op het moment dat het dek omhoog gaat, de heli een omhoog gaande beweging maakt met eenbepaalde snelheid.

dat is nu juist de zaak....
waarom gaat de heli omhoog?

1. door het omhooggaande schip? ik denk van niet....de 2 personen blijven wel stevig op het dek staan..

2. door de piloot?...ik denk van wel....
te vlug willen vertrekken???

steffe

wie goed kijkt ziet dat de heli op 22sec ook al reageert op de deining.
meteen de deining daar op laat ie los van het dek.
wie ook goed kijkt ziet dat dit op het momend gebeurt dat het schip bijna z'n hoogste punt heeft berijkt.
wanneer de opgaande beweging afnemend is..

als je in een auto zit en je laat je gas los word je ook naar voren gedrukt.

dit zelfde gebeurt hier ook op het dek..

en zo te zien is de deining behoorlijk heftig

als de heli de heli een kleinbeetje pitch heeft vind ik het logies dat ie van het dek los kwam

Back