Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is dan te kort door de bocht.Mischien omdat dit voor het overgrote deel een RC forum is?
feit is en blijft dat lijnbesturing en vrijevlucht nagenoeg uitgestorven zijn.
Hier iets uit de klasse F1 (Vrije Vlucht), een van de mooiste modelvliegzomeravonden van de laatste 50 jaar die ik me herinner.
Henk de Jong met zijn Tomboy, motor 0,5 cc diesel, precies goed afgesteld zodat het model op deze hoogte blijft rondkruisen.
Ik ben er afgelopen jaar actief ingestapt en mijn ervaring is toch anders..
Vrije vlucht is zeer zeker niet uitgestorven, sterker nog, het leeft erg op!
De FF groepen op Facebook zijn zelfs veel actiever dan de RC groepen.
Veel oudere RC vliegers pakken het FF weer op en er is ook nieuwe aanwas.
Ook het vrije vlucht gedeelte op dit forum is behoorlijk actief.
YouTube staat vol met (recente) FF video`s, etc, etc
Hier een filmpje welke ik vorig jaar in Nijmegen heb gemaakt:
In één jaar tijd 112.575 keer bekeken, FF is not dead!
Gaaf Bruno!
Tot zaterdag in Velp met onze FF modellen
Groeten, Ramses
.
Het is gewoon nog steeds een zeer kleine minderheid van het totaalplaatje "vliegtuigmodelbouw" die aan vrijevlucht of LB doet. Daar kun je hoog of laag om springen.
De meeste treffend worden op Facebook gedeeld en niet op mbf .Een "opleving" zegt weinig, de activiteit van dergelijke specifieke groepen op FB zegt ook weinig. Integendeel zelfs: Dat laatste duid er over het algemeen op dat de groepen die je niet ziet, genoeg hebben aan het wekelijkse contact met hun hobby op het vliegveld. Een FB pagina is een manier om in contact te komen met mede-hobbyisten die zich anders buiten je zichtveld bevinden, dus het is logisch dat je per betrokken persoon méér FB activiteit ziet bij het VV gebeuren dan bij het RC gebeuren.
Ter argumentatie: ik denk dat er van de plm 85 leden van mijn vliegclub (RLC, Roden), er überhaupt maar 5 tot 10 mensen actief zijn op MBF of een modelbouwgerelateerde FB groep.
Ik heb er in de jaren dat ik er lid ben, nog nooit een LB kistje of VV toestel gezien.
Heel kort lid geweest van "de Pelikaan" in Steenwijk, waar één lijnvlieger actief was.
20 jaar lid van de toenmalige club in Heerenveen (bestaat niet meer) waar ik van twee mensen wist dat ze wel eens LB vlogen, maar nog nooit op het veld gezien.
Dat betekent dat mensen die aan LB of VV doen, haast wel gedwongen zijn om Forum of FB te gebruiken om in contact te komen en contact te houden met elkaar. Vroeger bestonden MBF en FB niet, nu wel. Dáár komt de vermeende opleving vandaan.
Het is gewoon nog steeds een zeer kleine minderheid van het totaalplaatje "vliegtuigmodelbouw" die aan vrijevlucht of LB doet. Daar kun je hoog of laag om springen.
Ik bedoel dit NIET negatief: Ik rij een 38 jaar oude motorfiets, waarvan er ooit maar 280 van in NL verkocht zijn, wereldwijd 7000 van geproduceerd zijn en sinds 1989 uit productie, minstens 2/3e daarvan staat OF ergens weg te rotten, of is reeds gesloopt voor onderdelen.
Sinds er FB groepen bestaan, LIJKT het net alsof de interesse opleeft, maar feit is dat er mischien nog 3000 van bestaan wereldwijd (weet ik niet, weet niemand, is een gevoelsmatige gok) en dat het er alleen maar minder worden. Toch was ik vorig jaar op een meeting waar er ongeveer 30 van naast elkaar stonden. Zoveel heb ik er zelfs nog nooit bij elkaar gezien toen ik de mijne in 1994 kocht, onderdelen nog gewoon af fabriek leverbaar waren, en er ieder jaar mee naar de clubraces op Assen ging.