En wat is er nu echt gebeurt tijdens de uitzending van de E.O.?
5 dagen voor de uitzending heeft de E.O. contact met ons gehad
of wij zowel met een brandstofheli en een elektraheli willen komen
vliegen.
Brandstof op het dak en de elektraheli in de studio. Gezien het een live programma betrof hadden wij 4 minuten v.a. de landing van de Zoom 400 (binnen) om naar het dak te gaan, brandstofheli starten en 30 sec. hangen.
Dit hebben we een paar keer kunnen repeteren en was ,ondanks de zeer kleine studio, goed te doen. We hadden binnen een speling van ongeveer 2 meter in omtrek…er moest dus klein gevlogen worden.
Tijdens de opname stonden er ineens 6 personen ( camera’s, kabeldragers etc.) voor de neus van mijn collega-vlieger die nog maar een klein stukje van de Zoom 400 kon zien waardoor de vlieger naar de muur moest uitwijken om nog wat zicht op de heli te kunnen houden.
Nadat de vlieger een correctie had gemaakt begon de Zoom 400 vrolijk aan zijn pirouettes wat eindigde in een flinke klap op de grond…de vlieger, studio-mensen en ik waren er toch wel even stil van, maar niet lang want we moesten snel het dak op om even met de Raptor .50 op te stijgen.
Na terug komst in de studio hebben wij de Zoom400 eens grondig onderzocht en wat was het geval ? De tail-rotor input gear was kapot gegaan (nee, nog niet juichen) omdat de staartbuis iets naar achter was verschoven! En voor de anti “tail-rotor input gear” vliegers onder ons: dit tandwiel was meer dan 40 vlieguren gebruikt.
Voor de Zoom 400 vlieger was het een rot moment

om in een live-uitzending onderuit te gaan, want ga er maar aan staan!
Ik vind dat de vlieger van de Zoom 400 de juiste beslissing genomen heeft door de heli direct aan de grond te zetten om erger te voorkomen.
De eerste levering van de Zoom 400 was inderdaad uitgevoerd met een waardeloos staart-tandwiel en is later door een goed exemplaar vervangen.
Natuurlijk is zo’n crash voer voor de sceptici onder ons, maar voor diegene: kijk nog eens naar het filmpje van de Zoom 400 in het programma “Hoe?Zo!” van Bart Peters…wanneer je dit filmpje goed bekijkt dan zie je dat ik tijdens mijn vlucht de wand van de transparate kist raak en de tandwielen gewoon heel blijven ! :lol:
Wanneer je vragen hebt kan je mij gewoon mailen of bellen. 030-2939523 of info[at]modelbouw.com
Met vriendelijke groet,
Marcel de Graaf
wie met beide benen op de grond blijft staan zal niet ver komen