Video: Crashende microheli in EO Live programma 'Blinq'

:D Bij de les blijven kinderen !

De Zoom400 is GEEN indoorheli, wel met een hoop ruimte maar dat is schaars in het EO-gebouw.

Het was overduidelijk geen 'pilot-error' (stuurfout!) want niemand die heli vliegt gooit in gevaarlijke en 'krappe' situaties z'n staartrotor in de hoek !

Het was eigenlijk een 'gedenkwaardig' moment, in een 'live-uitzending' op landelijke televisie laten zien dat de staartrotor-aandrijving van de Zoom gewoon slecht is. En dat weet Protech ZELF !

Fabrikant Protech heeft dit opgelost door er conische tandwielen op te zetten, en wellicht ander plastic?

Protech zou er goed/verstandig aandoen om deze kritieke onderdelen GRATIS te vertstrekken aan Zoom-eigenaren.

Dat ze dat niet doen en bijvoorbeeld niet met een aankondiging komen is gewoon slecht qua marketing. Op deze manier laat men namelijk zien niets te geven om het belang van de klant...

Dus Protech, laat iets horen en dan 'hoveren' de klanten in grote getale naar U toe. Want modelbouwers zijn gek op service en betrouwbaarheid...

De tandwielen op het einde van de staart zijn alleen veranderd in conische. De tandwiel op het motor deel is nog steeds even waardeloos.
Het was een behoorlijk getunde Zoom, alu dingetjes allemaal in de kop, brushless etc. Je zou toch verwachten dat hij daar dan ook even een stalen tandwieltje van gemaakt had.

:wink: Ja, helemaal waar, maar er zijn Zoompies die nog van voor die tijd zijn. En die fladderen vrolijk rond.

Mensen met een Zoom 400 kunnen het eenvoudig zien, als de tandwielen uit en van de staart-rotor niet schuin zijn, dan is 't mis ! (of het gaat ooit mis...)

Zeg, ik zal bij de modelbouwboer een hele mooie Lama-helikopter staan.

Is dat geen mooi/goed ding ?

Ohja en voor iedereen op dit forum: we hebben als club nog een pc-videokaart nodig voor de flightsim, heeft iemand er eentje voor weinig/niets ???

www.gooieneemlandvvm.nl

Marcelair zei:
Zeg, ik zal bij de modelbouwboer een hele mooie Lama-helikopter staan.

Is dat geen mooi/goed ding ?

Ohja en voor iedereen op dit forum: we hebben als club nog een pc-videokaart nodig voor de flightsim, heeft iemand er eentje voor weinig/niets ???

www.gooieneemlandvvm.nl
Dit heeft helemaal niets met het onderwerp te maken. Kan je beter een nieuw draadje starten.

Okee, hoe is 't eigenlijk met jouw Zoom400 afgelopen ?

En ik zit in dubio, zal ik een Zoom kopen of die nieuwste Dragonfly 3D ?

Want die Zoom is wel gaaf enzo, maar is het de juiste keuze ???

Marcelair Holland :wink:

Rustig maar, ik geef alleen een tip.
Wat valt er verder nog te zeggen over dat programma :?

:roll: Jaaaah, en dan komt eindelijk het einde in zicht !

Ik heb het filmpje in ieder geval opgeslagen op m'n computer.
Want het geeft prima weer dat het indoorvliegen met een heli NIET eenvoudig is. En dat je maar beter niet met een Zoom 400 kan gaan vliegen in (te) 'kleine' ruimtes...

Het voordeel van een heli is dat je 'm over alle assen kan sturen, maar als er dan ook maar iets gebeurd waarop de piloot niet snel genoeg 'anticipeerd' (vooruitkijken, want da's heli vliegen)

Dan... CRASH !

"Elk voordeel heb z'n nadeel"

En wat is er nu echt gebeurt tijdens de uitzending van de E.O.?

5 dagen voor de uitzending heeft de E.O. contact met ons gehad
of wij zowel met een brandstofheli en een elektraheli willen komen
vliegen.

Brandstof op het dak en de elektraheli in de studio. Gezien het een live programma betrof hadden wij 4 minuten v.a. de landing van de Zoom 400 (binnen) om naar het dak te gaan, brandstofheli starten en 30 sec. hangen.

Dit hebben we een paar keer kunnen repeteren en was ,ondanks de zeer kleine studio, goed te doen. We hadden binnen een speling van ongeveer 2 meter in omtrek…er moest dus klein gevlogen worden.

Tijdens de opname stonden er ineens 6 personen ( camera’s, kabeldragers etc.) voor de neus van mijn collega-vlieger die nog maar een klein stukje van de Zoom 400 kon zien waardoor de vlieger naar de muur moest uitwijken om nog wat zicht op de heli te kunnen houden.

Nadat de vlieger een correctie had gemaakt begon de Zoom 400 vrolijk aan zijn pirouettes wat eindigde in een flinke klap op de grond…de vlieger, studio-mensen en ik waren er toch wel even stil van, maar niet lang want we moesten snel het dak op om even met de Raptor .50 op te stijgen.

Na terug komst in de studio hebben wij de Zoom400 eens grondig onderzocht en wat was het geval ? De tail-rotor input gear was kapot gegaan (nee, nog niet juichen) omdat de staartbuis iets naar achter was verschoven! En voor de anti “tail-rotor input gear” vliegers onder ons: dit tandwiel was meer dan 40 vlieguren gebruikt.

Voor de Zoom 400 vlieger was het een rot moment :oops: om in een live-uitzending onderuit te gaan, want ga er maar aan staan!
Ik vind dat de vlieger van de Zoom 400 de juiste beslissing genomen heeft door de heli direct aan de grond te zetten om erger te voorkomen.

De eerste levering van de Zoom 400 was inderdaad uitgevoerd met een waardeloos staart-tandwiel en is later door een goed exemplaar vervangen.

Natuurlijk is zo’n crash voer voor de sceptici onder ons, maar voor diegene: kijk nog eens naar het filmpje van de Zoom 400 in het programma “Hoe?Zo!” van Bart Peters…wanneer je dit filmpje goed bekijkt dan zie je dat ik tijdens mijn vlucht de wand van de transparate kist raak en de tandwielen gewoon heel blijven ! :lol:

Wanneer je vragen hebt kan je mij gewoon mailen of bellen. 030-2939523 of info[at]modelbouw.com

Met vriendelijke groet,

Marcel de Graaf
wie met beide benen op de grond blijft staan zal niet ver komen

Kijk, zo weten we wat er nu precies allemaal misging.
Wel erg rot voor de vlieger van de Zoom400, dat dat 'tail-rotor-input' nou precies in de uitzending kapot moest gaan.
Misschien hadden de mensen van de studio ook eerst moeten uitleggen/afspreken wie waar gaat staan,
zodat niemand de vliegers belemmert. :mad:

Groetjes, Geoffrey 8)

Hoi Marcel, welkom op het forum :D

Waardeloos van die Zoom en erg lùllig voor de vlieger er van, toch kan ik mij niet voorstellen dat je nooit vaker dat input tandwieltje gebroken hebt. Dan heb je zo’n getune-de zoom met allemaal alu bling bling, waarom dan ook niet een stalen input tandwieltje erbij?

Had, je niet de neiging om die Raptor echt even de lucht in te knallen? ;)
Kunnen die jongens even uit leggen hoe het komt dat de heli nu op zijn op vliegt hahaha.

Op het einde:
"Hebben jullie ooit wel eens zo'n helikopter gevlogen?"
"Nee"
"Zullen we dat dan maar een keer gaan doen gewoon??"
"JA!!"
"Om eens te kijken hoe dat is?"
"JA!!!"
"Ja is wel leuk hoor"

Ennuhh... hoeveel schade heeft dat nu opgeleverd aan je mooie raptor?? :mrgreen:

Twee weken geleden een behoorlijke crash gemaakt met mijn Zoom400 tijdens het indoor vliegen. Viel met veel geweld (borstelloze motor!) op z'n staart, eigen schuld, nare schade, tandwiel en ego kapot. Bladhouder en tandwiel vervangen en binnen 15 minuten weer aan het vliegen!

Voor mij was het de eerste keer na aanschaf van de Zoom400 in mei 2004, dat er uberhaupt een tail-rotor input gear is gesneuveld, dus ..........!
Ik heb ergens voorbij zien komen dat een kunststof tandwiel zich slecht laat combineren met een borstelloze motor, waarom??
Langzaam laten 'optoeren' spaart blijkbaar tandwielen want nogmaals, en alle criticasters ten spijt, mijn tandwiel is heel gebleven tot de crash zoals ik die heb beschreven.

Mijn keuze voor het materiaal van mijn tail-rotor input gear?
Kunststof graag in plaats van metaal!
Ik vermoed dat de schade als gevolg van metalen tandwielen groter is dan wanneer je kunststof tandwielen gebruikt. Blijft het tandwiel heel, gaat de rest naar de haaien.
Ik bedank voor de eer!!!

Affijn, zoals beschreven de heli gerepareerd, kort mee gevlogen, als een zonnetje zoals gebruikelijk en weggezet.

En dan....., wil je vliegen (hooveren) bij BlinQ? Ja, lijkt me leuk, ik ga mee.
Marcel de Graaf heeft uiteengezet wat er dan allemaal bij de opnamen gebeurd, dus ik zal niet in herhaling vallen.

Waar ik aan hecht is om via deze weg een ieder die weet/ wist te vertellen dat dit weer een specifiek Zoom400 kwaaltje is/ was, te laten weten dat ik, maar dat mag ook wel uit het bovenstaande blijken, in geen enkel opzicht problemen heb gehad met de tail-rotor input gear van de Zoom400.
Wel heb ik bij de laatste reparatie een fout gemaakt door de tail-rotor input gear niet ver genoeg over de as te schuiven. Ik dacht de tail-rotor input gear erop te kunnen schuiven zonder de tail-boom te demonteren.
Achteraf dus een fatale fout die enkel aan mij is toe te schrijven en in geen geval aan de Zoom400. Gevolg: kijk naar de 7 seconden beeldmateriaal en je weet genoeg.

Mijn mening over de Zoom400? een fijne, betrouwbare heli.

Groet,

Edwin

Back