[Video] De RB airrace tumble stunt boven publiek van Mangold

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Satoer, 16 jun 2005.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Goed, om de veiligheidsdiscussie te stoppen in het Red bull draadje gaan we even hier discussiëren over de veiligheid van de Red bull air race

    De tumble die Mike Mangold als victory stuntje vlak boven het publiek deed op het eind van zijn circuit is nergens uit gezonden..
    …maar Laurenka had het op video vast gelegd. :D
    Mijn mening: ROCK ON!!! YEAHH!!!!! [​IMG]
    Ik vond het dus erg gaaf :thumbsup:

    Maar…
    Was dit een onverantwoordelijke stunt? Was dit wel boven het publiek (toen ik er zelf stond leek dit zeer het geval, maar nu ik de videobeelden terug zie…). Was het onder de brug door vliegen eigenlijk niet de bedoeling maar kon die niet anders meer?... of viel het eigenlijk wel heel erg mee...
    Laat de kenners dit maar eens analyseren ;)

    Jongens, als het over veiligheid gaat kunnen de gemoederen hoog oplopen. Probeer de discussie wel netjes (geen doodsverwensingen aub ;) ) te houden en heb je een mening, beargumenteer die dan ook.

    De video: www.satoerdesign.nl/downloads/mangold-stunt.wmv
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Was dat waar iedereen zich zo druk om maakte? :roll: Ik vind et wel meevallen, ik zou me niet druk maken als zon piloot in zon vlot toestel zoiets boven mijn hoofd zou doen.

    Bovendien vind ik dat het risico ligt bij de mensen die er heen gaan. Ben je bang, ga er dan niet bij in de buurt staan kijken, en volg et lekker op de TV. :)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als je goed ziet valt hij na het recht leggen inderdaad even weg. Daardoor zou hij lager uitgekomen kunnen zijn dan gedacht en moest hij toch maar even snel onder de brug door ;)

    EDIT:

    En als je het dan nog eens kijkt.... valt het ook wel weer mee..... ik denk dat er maar 1 is die precies kan vertellen hoe het ging ;)
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Was het hier allemaal om te doen.

    Hahaha. Heeft nog ruimte over voor wel 2 rollen.
    En mooi boven het water.
    Weet niet wat hier mis aan is.
    Spreek hier ook namens de huisgenoten.

    Groeten Han.
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    @Freakazoid: op TV ziet het er ook wel even 100 keer minder impressive uit dan dat je er pal onder staat met die keihard ronkende motoren en geweld.

    En echt hoog was die niet.

    Herman, jij stond er toch ook vlak bij? Was wel even heftiger dan hè ;)
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Die kerel is ziek in zijn hoofd. Zo'n stunt doe je niet in de buurt van zoveel publiek. De mensen die hier naartoe gaan hebben vaak niet het idee wat voor gevaar hierin schuilt.

    Gelukkig is het allemaal goed gegaan.


    Gr.A.
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Een stuk metaal dat door de lucht slingerd... moah, dan moet je toch vrij dement zijn om niet te weten dat dat gevaarlijk kan zijn. :lol:
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Goed dan, even wat quotes van het andere draadje van mensen die er werkelijk bij waren:
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Het zag er veel spectaculairder uit in het echt. (ik stond zover naar voren al maar kan :-D) eens kijken of ik het goed op video heb vast gelecht (zal wel niet)
    Maar dit viguur (hoe het ook heet) werd door een ander een stuk hoger gestopt en die deet het wel boven het water, maar ik heb liever dit. Veel mooier om te zien.

    En ik denk ook dat hij zig even bedacht of hij naar boven ging of onder de brug, maar ik denk wel dat hij het had gehaald als hij naarboven eruit vloog, het was gewoon veel mooier om hem onder de brug door te vliegen.

    Nando.
     
  10. RCtechnics

    RCtechnics

    Lid geworden:
    6 mrt 2003
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Bleiswijk
    Mangold had vele malen sneller op kunnen trekken als hij twijfelde. Ruimte genoeg voor correctie. Vergeet niet dat zoeen toestel genoeg vermogen heeft om uit (bijna) elke situatie te trekken!
     
  11. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ik heb manigold's victory tumble van de andere kant van het water kunnen bekijken van af de cruise terminal en ik moet je zeggen dat het op de video lijkt of ie veel hoger zit. het toestel kwam pas recht onder de daklijn van de huizen...

    en mijn vriendin maar zeggen ..... wat zeg je nou? liep ik de hele tijd te roepen up up up up .. 8O

    groet,

    vinze
     
  12. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    VET.. alles onder controle.. 8)
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    volgens mij is idd alles onder controle.

    of het slim is om dit te doen: ik weet het niet. Of die nou echt nog voor de brug had nog omhoog had kunnen trekken(in nood situatie)?????
     
  15. jeehaa

    jeehaa Guest

    nou er is hier geen probleem hoor, dit moet ingecalculeerd zijn. bovendien als je naar frank luistert dan verteld hij ook vaker dat elke manouvre is ingecalculeerd en daarbij houdt hij rekening met alle factoren om hem heen; wind, hoogte, publiek, snelheid etc. Er is niet voor niets gekozen voor de 9 beste vliegers van de wereld, zoals ze genoemd worden en waar ik me bij aansluit. en vergeet niet dat deze truck veel vaker uitgevoerd moet zijn door de beste man. als IK dat nu als modelvlieger zonder al te veel ervaring met mijn extra 300 hetzelfde zou doen bij een showtje zou ik worden gesommeerd aan de grond te blijven. dat geldt naar mijn idee dus niet voor Mangold, die bij de weg een super kistje heeft :)
     
  16. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Al zou dat niet zo zijn, men heeft niet voor niets de brug afgesloten.
     
  17. lcboom

    lcboom Guest

    Ik ben er ook wezen kijken en vond het echt prachtig.
    Wel had ik toen ik terug thuis was een beetje het gevoel dat dit kan zo midden in de stad.
    In een discussie met een van de piloten waarin de vraag werd gesteld dat hij sneller was dan de anderen antwoorde hij dat hij wellicht minder op de meter keek waar de G kracht valt af te lezen.
    Als het gaat schemeren voor je ogen weet je toch ook dat je aan de grens zit, zij hij.
    Ik geloof niet als je vliegt met 400 km/uur dat marges van 3 meter voldoende zijn om echt veilig te vliegen.
    Aan de andere kant zeg ik Moet alles wel zo veilig zijn
    Volgens mij kan er dan bijna helemaal niets meer wat het leven een beetje kleur geeft.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat mij betreft gaat/ging het niet om deze tumble (ik had hem nog niet gezien, een mooi figuur), deze figuur wordt net zo gecontroleerd gevlogen als de andere figuren neem ik aan. Het gaat om het hele idee van zo'n evenement in de stad. Onderlinge afstanden vertekenen op foto/video. Mijn mening is inmiddels genoegzaam bekend :D en die had ik al voor het evenement, nog steeds dezelfde :(

    Wat betreft regels en ervaring, de piloten van de Panam en KLM 747's hadden veel ervaring, veel regels, veel training: bijna 600 doden.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je bekijkt het als één enkel persoon, ik bekijk het zoals een burgemeester het m.i. zou moeten bekijken.
     
  20. jeehaa

    jeehaa Guest

    maw Opstelten heeft het volgens jou niet goed genoeg onderzocht? daar denk ik echt heel anders over. anders was hij echt wel ter discussie gekomen.

    dat is een heel ander geval, daar was het zicht slecht, uitgesproken commando's van de toren zijn verdraaid of verkeerd begrepen. vooral dat laatste omdat er iets onduidelijks werd gezegd en dat werd dan ook echt niet verstaan maar in plaats van een "say again" zeiden ze iets van 'ok' een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden en daar mijn mening heel anders dan een vliegshow in de stad met een manouvre als deze.

    en dan nu weer ontopic :)
     

Deel Deze Pagina