[video] Diverse Logo V-Stabi video's

Oh my! 8O

Zet mikado in een heel ander daglicht dit filmpje!
Bij de logo series zie ik nooit een snoeihard 3d achtig iets voor me.
Maar dit bewijst wel het tegendeel!

vooral die binnen/buitenwaartse loops in een 8 erg laag.
Ja echt rete gaaf! Leek net of hij vol op de grond zou klappen,
had dat figuur nog nooit eerder gezien, best wel voor de hand liggende eigenlijk.

Stoer filmpje!

Groet,
Tjerk ;)

Lazerbeak zei:
Zet mikado in een heel ander daglicht dit filmpje!
Bij de logo series zie ik nooit een snoeihard 3d achtig iets voor me.

Tjerk je moet eens gaan zoeken voor filmpjes van Andreas (Andy) Rummer en Daniel Jetschin (Alu Swashplate op Helifreak forum). Dan weet je hoe snoeihard een Mikado echt kan, filmpjes zijn meestal ook wat langer dan de andere 3D E-Heli varianten :)

Dit was trouwens een 'standaard' Logo 10 voorzien van het 'V-Bar' oftewel 'V-Stabi' systeem, dus dmv 2 gyro' een elektronisch gesimuleerde paddelstang. Bespaart zo'n 20-30% vermogen op de kop.

Rick

Dat komt gewoon omdat hij het Mikado v-stabi systeem gebruikt. Het is niet zo dat hij alleen de paddle stang eruit heeft gehaald ofzo.

kan iemand me aub eens uitleggen hoe die paddles precies werken en als je zegt 'ze dienen om te sturen' zeg dan aub ook eens waarom je niet met de blades zou kunnen sturen.

ze helpen alleen bij het sturen, stuurbekrachtiging eigenlijk. al je goed kijkt naar een cpheli zie je een groot gedeeltje met alleen de bladen stuurt, echter kost dit veel moeite voor de servo's. paddles maken het werk lichter zodat je sneller kan rolle/nicken zonder super zware servo's. ook zorgen paddles voor een groot deel voor stabilteit. dit kun je goed zijn door een kleine cp heli met een paar hondert toeren ta laten draaien en dan de heli bewegen, je ziet dat de paddles in hun oude baan blijven staan.
verder weer ik er weinig vanaf, maar met alleen directe aansturing is de heli minder stabiel en stuurt hij directer.

het is vet droog om te zien dat er z'n ventje dood stil staat en dat die heli zo tekeer gaat.
echt vet
wie is hij eigelijk en ik wil niet weten hoeveel crashes hij gehad heb.:P

Okee...V-stabi?

Met de normale padlestang zegt men dat deze stabiliseert en tevens als stuurversterker werkt om de servo`s te ontlasten!

okee?

Nu neemt de v-stabi electronica het over wat betreft het stabiliseren?

okee?

De servo`s sturen direct via de tuimelschijf de bladhouders aan?

okee?

Waarom kunnen de servo`s nu wel zonder de "stuurversterker" de bladen snel en direct bewegen?

Wat voor servo`s worden er eigenlijk gebruikt bij een v-stabi t.o.v. een conventionele aansturing?

Vast niet dezelfde, anders is het vaerhaal van stuurversterker niet correct!

Wie OO wie weet het, wel met de nodige uitleg natuurlijk.

Ja , ik begrijp dat als je minder delen laat ronddraaien in de lucht, dat je meer vermogen overhoud.

Waar zijn de brandstof-heli`s met dit systeem eigenlijk?

Ik weet dat Fred Coenen er ook mee bezig is met turbine`s!

Maar waarom wordt dit systeem niet bij de hardcore 3d-ers gebruikt zowel bij electro als ook op brandstof?

Wanneer gaan die brandstof-heli-piloten erop overstappen?

Heeft het systeem meer nadelen dan voordelen?

Tell me, why?

groet Richard

Hoi,

Gaaf die V-stabi,, maar het blijft toch tussen de oren dat je dat moet sturen. Nog een nadeel V-stabi kost maar liefst 800 EURO...

groeten
Roel

Het stuurversterker verhaal klopt niet helemaal. Afhankelijk van de setup kan het zelfs zo zijn dat het stabiliserende effect van de paddelstang (ook wel stabilisator-stang genoemd) de rol-snelheid juist afremt ipv versterkt. Je zult dan dus meer uitslag moeten geven om dezelfde diferentieele hoekverdraaing van je bladen te bewerksteligen als zonder paddelstang of een setup die neutraal of versterkend is met paddelstang.
Wat wel enigzins als voordeel werkt voor een paddelstang-kop is dat door de pitch-compensator en de bell-hiller mixer er meestal een grotere slag van de tuimelschijf benodigd is. Dus er kan een mechanische versterking plaats vinden.
Bij MFS en V-stabi koppen heb je minder uitslag op de tuimelschijf nodig, maar meestal worden toch dezelfde lengte servo-armen gebruikt ivm interactie e.d.
Meestal zie je dat dus voor MFS en V-stabi koppen er zwaardere servo's worden geadviseerd, is zo ie zo toch al een trent van de laatste jaren. Nu er steeds sterkere en snellere servo's beschikbaar komen.
Er zijn wel brandstof-heli's die dit systeem gebruiken. Alleen kom je ze niet zoveel tegen. Ron Sebastiaan heeft al enkele jaren terug deelgenomen aan de 3D Masters met z'n zelf ontwikkelde Hydra machine voorzien van een V-stabi, aandrijving was een Webra 90.
Gerrit Gram vliegt, volgens mij, een V-stabi op een Nova gebaseerd mechaniek.
In duitsland is ook nog een producent van een specifiek ontwikkelde V-stabi brandstof-heli, dit mechaniek heeft wel wat weg van de Henseleit ThreeDee NT.
Waarom wordt het niet gebruikt, tot vorig jaar werdt het alleen aangeboden door de originele ontwikkelaar Ulrich Roehr, die een soort een-mans zaakje runt. Vorig jaar is Mikado erin gestapt om het spul echt markt-klaar te maken voor de meer doorsnee heli-vlieger. Maar er hangt nog steeds een behoorlijk prijs-kaartje aan, menig heli-kit is goedkoper dan de 3 assen-set. Verder schijnt dat de 3-assen uitvoering nog niet optimaal werkt in een verbrandings-heli, hoogstwaarschijnlijk een trillings-probleem.
Daarnaast speelt ook nog eens mee, dat het gebruik van extra gyro's voor enkele wedstrijdklasses (F3C) regelmentair niet is toegestaan.

Rick

Back