Video kamera's op een helikopter.

Hoi Luitjes,

Ik begin hierover, omdat ik al een tijd aan het nadenken ben over de mogelijkheid van een kamera op een helikopter. Nou zijn er verschillende mogelijkheden:
Een digitale foto/video kamera of een bewakingskamera.
Nou is het nadeel van de beveilignskamera dat het allemaal gemaakt is op VHS video systemen. Omdat de digitale foto/video kamera via USB zo op de pc kan worden aan gesloten prefereer ik deze techniek. De kamera die ik eventueel kan gaan gebruiken heeft een webcam functie en kan dus continu aan staan(lange films maken).

Nou zit ik echter met één probleem. Ik moet natuurlijk die USBkabel zien te onderbreken, om los te kunnen rondvliegen. Dit wilde ik doen d.m.v. een zender en ontvanger. Ik heb al navraag gedaan in een pc winkel en daar konden ze mij vertellen dat de USBkabel bestaat uit vier aders waarvan er waarschijnlijk 2 voor het signaal worden gebruikt en de andere twee voor de voeding. Ik zou dus een 2kanaals ontvanger en zender moeten hebben (of maken) die een USB signaal kan doorsturen.

Wie kent er schema's voor dergelijke ontvangers en zenders, schema's? Ik weet dat het mogelijk is om zelf zoiets te maken. Ik kan echter zelf geen schema's vinden.

Is het misschien een idee om de USB module van een draadloze muis te gebruiken voor iets dergelijks? Zo ja is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe ik zoiets zou kunnen aansluiten?

Alvast bedankt voor de denk moeite,

Christopher.

je wil dus een live verbinding tussen je camera en je pc (laptop?)?

ik denk niet dat je het met USB moet doen, 2 contacten voor signaal kan wel zijn, maar die andere 2 zijn waarschijnlijk óók nodig. Je moet er iig 'iets' mee doen, waar je weer extra electronica (gewicht) voor nodig hebt

kijk eens bij conrad, die verkopen draadloze camera systemen
(systeempjes)

en als je gezocht had, had je dit gevonden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2559

idd beter een x2 cam oid gebruiken.
als je data wil ovrezenden met de snelheid van usb...........................succes.

Camera

Ik ben televisie Regisseur en mijn specialiteit is Booby-trap.

Ik werk dagelijks met zeer kleine camera's en er zijn bijzonder kleine camera's te verkrijgen.
Je kunt er voor kiezen die met een DV recorder op te nemen. Deze DV recorder hang je dan eveneens aan de heli, maar bijvoorbeeld een PC1 van Sony moet een 60size zonder meer kunnen trekken.

Eigenlijk is het afhankelijk van het doel wat je er mee hebt.
Is het om mee te spelen dan kan een simpel 2,4 Ghz zendertje het werk doen. zeker op de afstanden waarop je de heli kan zien en sturen werkt dit prima... kan een keertje frummelen, maar blijft redelijk strak.

Moet je het voor een omroep doen.... kan je beter voor een PC10 o.i.d kiezen. Daarmee maak je uitstekende beelden> je grootste probleem is je Horizon. Een heli hangt niet recht in de lucht en je bent ook steeds een beetje aan het corrigeren. Dat zie je allemaal terug in beeld.

Eigenlijk zou er iets van een constructie onder moeten zitten waardoor de lens waterpas blijft hangen en liefst in 360 graden.

Mocht je over de TV technische kant nog meer willen weten... ik hoor het.

Het is overigens ONMOGELIJK een USB signaal te zenden.
1: het is bidirectioneel
2: de bitrate is niet over een (eenvoudige) zender te sturen.
Echt NU vergeten.....

Voor opnemen van mini camera over 2.4Ghz verbinding kan je ook een camera met analoge ingang gebruiken.

Ik heb een canon 430i voor dit doel. 500i en andere canon xxxi kunnen dit ook.
Sony Hi8 die geschikt gemaakt zijn voor DV-in hebben dan iik een bruikbare analoog ingang.

Misschien een tip,

er zijn draadloze (2.4 Ghz) beveiligings camera's in de handel... misschien is dat een oplossing (maargoed, die zullen 220volt zijn?!)

Verder, op kraanmachines gebruiken ze soms ook deze 2.4 ghz techniek om beelden over te zenden, misschien is dat wat?

't is maar een tip, er is duidelijk wel iets op de markt te krijgen, maar 't zal niet goedkoop zijn denk ik :)

Re: Camera

ron van sommeren zei:
Harpert zei:
... Je grootste probleem is je Horizon. Een heli hangt niet recht in de lucht en je bent ook steeds een beetje aan het corrigeren. Dat zie je allemaal terug in beeld ...
Cardanische ophanging.

Inderdaad Ron.... maar met een soort van vetraging anders gaat de boel pendelen. Nadeel van de vertraging is dat het weer gewicht mee gaat brengen...

Heb jij voorbeelden of websites met een goede ophanging?

Harpert

RE: Camera

Joost zei:
je wil dus een live verbinding tussen je camera en je pc (laptop?)?

Jep!

Joost zei:
ik denk niet dat je het met USB moet doen, 2 contacten voor signaal kan wel zijn, maar die andere 2 zijn waarschijnlijk óók nodig. Je moet er iig 'iets' mee doen, waar je weer extra electronica (gewicht) voor nodig hebt

De usb bestaat uit vier aders waarvan er 2 voor het signaal zijn en de andere twee voor de voeding.

Joost zei:
kijk eens bij conrad, die verkopen draadloze camera systemen
(systeempjes)

Dat heb ik gezien. Aangezien ik de camera van mijn vriend mag lenen ben ik niet van plan om een ander systeem te gaan kopen. Dit is mij wat te duur. Die zender en ontvanger bouw ik het liefste ook zelf. Dit scheelt ook een hoop geld :wink:

Joost zei:

Deze had ik iid gevonden. Overigens bood deze mij niet echt nuttige informatie.

@ _cyclops_
Bedankt voor de tip, maar iid alles wat op 220 V werkt is niet echt makkelijk voor de RC-vlieg wereld.

Misschien een stomme vraag maar wat betekend DV??

Analoog is natuurlijk ook een oplossing. Ik zal eens kijken of zoiets er op die foto/viedo kamera ook opzit.

@ Harpert

Hoeveel wegen die DV recorders? Kan een shuttle challenger d dat trekken? :roll: Misschien weet Joost hier iets meer van. :roll:

Weet jij toevallig ook wat de kosten zijn van zo'n 2,4gigHz zendertje?
Wees gerust, ik ga voor kwaliteit, maar het blijft spelerij! :)
Die horizon maak ik me niet zo druk om. Het is juiste wel leuk als je kunt zien hoe je heli hangt, toch?

Harpert zei:
Het is overigens ONMOGELIJK een USB signaal te zenden.
1: het is bidirectioneel
2: de bitrate is niet over een (eenvoudige) zender te sturen.
Echt NU vergeten.....

Oke zal ik doen dat wordt dus zoeken naar een analoge verbinding of iets dergelijks.

@gerard_nl
Wat kost zo'n x2Cam?

@Ron van Sommeren
Ik ben nog een leek op technische termen..... Kun je misschien voor mij en eventueel andere uitleggen wat cardanisch ophanging precies inhoud?

Alvast bedankt voor jullie razendsnelle reacties.

@harpert
De firma flycam had zoiets op hun site staan ik zag gisteren al dat die er niet meer is.

@christopher
Cardanische ophangen zorgt ervoor dat iets in twee richtingen vrij kan draaien. Google maar eens op 'cardan' of 'cardanish', dan vind ongetwijfeld tekeningen. Je zult zien dat je het principe eigenlijk al lang kent.

Conrad heeft 2,4 ghz tv zenders te koop, mischien is dat bruikbaar.

De 2,4 Ghz ontvanger kan je dan aansluiten op je computer, mits deze een video in heeft.
anders bv. trust usb video editor aanschaffen.

Deze geeft ook video en line in op een computer/laptop.

informeer eens hier http://www.nightvision.nl/index.htm ik weet uit zeer betrouwbare bron dat deze firma met dit materiaal bezig is geweest. We konden zelfs via het beeldscherm het model op grote afstand besturen, dit alles via een normale TV of via de 3d bril die hij op de site heeft staan. De gebruikte camera en zender waren zeer klein en licht.

BNC is een stekker die veel in de profi telecom en video industrie wordt gebruikt qua grote vergelijkbaar met een tv of radio stekker. hij is speciaal bedoeld voor coax

7A7B953EAC3A7FAAE10000000A010251.JPG

een voorbeeld.

groet,

vinze

De meeste monitoren hebben een VGA connector, in feite een D-connector met drie rijen pennen. Wat duurde monitoren gebruiken BNC connectoren, elke kleur (rood, groen, blauw) en elke synchronisatie-signaal (horizontale en verticale sync) hebben hier hun eigen BNC-connector. Die schroef je op de monitor. Betere kwaliteit omdat elke kleurkabeltje zijn eigen afscherming heeft.

@ ron van Sommeren.

Dit klinkt logisch. Ik had zoiets al gezien, maar nou weet ik ook wat het was. Eiegnlijk best logisch om die kabels te scheiden.

@Harold.

Zoiets is natuurlijk perfect!!! Maar kan ik dit ook op mijn pc(laptop) aansluiten? Waarvoor zit er een soort van din- plug aan die camera's? Waar is die voor?

@ Vinze.

Bedankt. Weer wat geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord.

De soort techniek die harold als link geeft is iets waar ik naar zit te zoeken. Klein draadloos en Misschien aan te sluiten op de pc. Maar duur. Weet iemand toevallig iets goedkopers?

Greetzz,

Christopher

Re: RE: Camera

christopher zei:
En dit?

http://www.nl.conradcom.de/scripts/...UID=1918193DE1FB1C76E10000000A010251&x=28&y=9
Is dit misschien iets? Heb geen idee wat hier nog allemaal bij moet om het ook te krijgen zo als ik het wil hebben.

Ik zie hier steeds de term BNC koppeling voor het videosignaal voorbij komen. Wat betekend dit? Is dit een aansluiting die ikxo op mijn pc kan zetten?

greetzz,

Christopher

BNC is een bajonet aansluiting die op alle profesionele video (beeld) aansluitingen gebruikt worden. Er wordt in vrijwel elke hobby elektronica zaak verloopjes naar tulp (hetgene op je pc zit) verkocht

De vraag is een beetje WAT wil je met die beelden.

Wil je er iets mee voor de televisie dan wordt een hoge(re) kwaliteit gevraagd, tenzij je net met je heli boven schiphol hangt als er 2 grote boeings tegen elkaar aan vliegen en er 300 doden zijn. In dat geval hoeft het echt alleen maar (vaag) zichtbaar te zijn.

Een 2,4 GHZ verbinding is erg instabiel en gevoelig voor storingen (hoogfrequent) Gelukkig sta je nooit ver weg bij je heli en zal er nooit een muur tussen jou en de heli staan. Ik heb denk ik nog wel wat van die zendertjes liggen (moet effe zoeken) die je kan stripppen van hun behuizing en kan gebruiken. tezamen met hun ontvangers.

Je laptop moet eigenlijk een hardwarematige codering hebben anders wordt je framerate zo laag.... In het Nederlands.... TV is 25 beelden (eigenlijk 50) per seconde. Als je processor dat moet vertalen (je analoge video ingang) dan gaat dat prima als je een min of meer vast beeld opneemt.... Immers de Mpeg codering (compressie) zegt: Kijk naar het vorige beeld en verander DIT.
Beweeg je echter.... dan moet het beeld steeds in zijn geheel opnieuw geschreven gaan worden omdat er te veel gewijzigde informatie is.
Het digitaliseren kost tijd omdat de processor ook nog andere dingen moet doen als bijvoorbeeld aansturen van de harde schijf voor het opruimen van de gedigitaliseerde informatie. Er worden dan vaak niet meer dan 8-10 beelden per seconde weggeschreven.

Ga je het alleen maar gebruiken om boven de blote borsten van het naaktstrand in Zandvoort te vliegen en hiermee in je eigen behoefte te voorzien :lol: dan maakt de kwaliteit niet zo veel meer uit.
Wil je er alleen je oma mee laten zien dat haar was in de achtertuin te drogen hangt is ook de kwaliteit niet zo belangrijk of je zegt gewoon dat ze haar juiste bril niet op heeft.
Wil je er bijvoorbeeld een wedstrijd of zo mee beoordelen dan moet ook het cameratje al van een behoorlijke kwaliteit zijn.

Ik blijf je aanraden om, mits je een 60 size brandstof heli hebt, te werken met een DV camera (DV staat voor digital Video) of een Hi 8 camera.
De laatste zijn 50% goedkoper dan hun DV broertjes.
Zorg dat je altijd een camera met een DV uitgang hebt... Eigenlijk is die naam verkeerd, het is namelijk gewoon een mini firewire uitgang.
Door die weer aan je firewire ingang van je Laptop te hangen kan je echt goede kwaliteit op je PC zetten....

Op het Internet en anders via mij kan je gratis aan ADOBE Premiere komen. De "oudere versie 5" voldoet prima om de goede stukken aan elkaar te plakken tot een geheel. Dit kan je op sommige camera's (met een gecombineerde DV in/out in perfecte kwaliteit terug spelen. of anders via de analoge uitgang naar een VHS recorder.
Bovendien biedt Premiere de mogelijkheid er muziek etc onder te zetten.

Overigens verhuren heel veel fotografen zulke camera's per dag voor zo'n 40 Euro (niet vertellen dat je hem onder je heli gaat hangen)
De verzekering is over het algemeen zeer uitgebreid dus als je crasht gewoon doen alsof je nooit geweten hebt dat dat wellicht niet bedoeld werd met "normaal" gebruik, immers jij vliegt wekelijks met je heli.

Let goed op welke camera je koopt..... De goedkopere CCD camera's hebben namelijk het probleem dat als je ergens in beeld een heel licht punt hebt, zoals de zon.... dat je dan zo'n nare streep verticaal in beeld hebt. Wil je jezelf een plezier doen zorg dan dat je camera(lens) een op afstand aan te passen diaphragme heeft (de hoeveelheid licht die door de lens gaat. Je kan dan met behulp van een aparte zender de IRIS (diaphragma) bij regelen.
Draai je namelijk met je camera in de richting van het licht, zal met automatisch diaphragma het beeld vrijwel donker worden omdat de sensor reageert op de ene plek met veel licht...

Succes..............................

Vergeet niet.... de Camera die het NOB onder de heli heeft hangen voor sportopnamen kost meer dan 650.000 Euro met de ophanging...
en daar komt de zender dan nog bij... Dus.... we blijven amateurs.

Back