[video] Lancair Prop Failure

prop-er

Forum veteraan
During a test flight of a new propeller at Reno, it all hit the fan.

[/media]

Post incident report:

One blade of the two-bladed prop
departed along with the turbo-charger,
several intake pipes and the fuel
injection and water system.

Follow Up

The plane was trucked back to Santa
Paula, Ca. from Reno, Nv.
The engine mount was manifluxed,
the structure inspected and new
engine installed.

The airplane continues to fly today
and race at Reno with no additional
repairs from this incident.
We build them strong!

Lancair 409L won the Sport Class
Gold Race at Reno in 1997 and 1998
with Dave Morss at the stick.

409Lbefore-600x408.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
We build them strong!

pff.. lijkt mij meer de verdienste van de piloot, ik zie gewoon een net uitgevoerde landing.

Om nou te zeggen dat je je toestellen sterk bouwt nadat er een stuk prop en motor uitgevlogen is.. wel lef..

Het zegt toch wel iets over de integriteit van de motorophanging. De vibraties hebben een allesverwoestend effect. Stel dat de bevestigingspunten van de motor los zouden komen, dan is een veilige landing uitgesloten. De verschuiving van het zwaartepunt zou het toestel onbestuurbaar maken.

Aangezien het hier een race Lancair betreft (sport class), mag je aannemen dat hier geen standaard prop op zit. Lijkt mij dat Lancair niets te verwijten is, en ze 'm inderdaad "strong" bouwen.

Het is wel eens voorgekomen dat na een bladbreuk de motor het blad achterna ging en even daarop de kist met fatale afloop.

Gelukkig breekt meestal maar 1, soms 2, motorbok buizen met dus een "gewone" landing.
Vaker hebben ze last bij een propbreuk of krukasbreuk dat de olie over het windscreen lootp en het zicht dan vaak beperkt wordt tot nul.

Voor de prop moeten ze nog even terug naar de tekentafel ;-)

En voor die barst in de ruit, kunnen ze gewoon naar de Carglass.

Mooie koffievlekken op de foto.

Back