[video] Mid-air!!! Ultralight vliegt tegen sleepkabel...

Wauw!!!, die laatste kist (dash-8-Q300 zo te zien) flikkert echt uit de lucht.

De engineers hebben vanavond een 'hard landing' inspectie te doen.

prop-er zei:
En nog een zijwind compilatie: (zet je geluid maar uit, Bertus...)

http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2007-2-9-X_Wind-compilation.wmv

Leuk filmpje alleen rond 2:38 min. komt er een 747 landen, is alleen geen crosswind manouvre.
Dit is op een vliegveld in china of japan waar er vlak voor de landingsbaan een hoge berg staat,
waardoor de aankomst bij die baan zo verschrikkelijk moeilijk is. Filmpje van die 747 is al vaker
verkeert begrepen door mensen maarja het lijkt er ook zoveel op. Deze 747 kwam niet goed aanvliegen
en had een go-around moeten maken en het opnieuw proberen maar op een knappe, bijzondere manier
heeft ie het toch gered(alhoewel die best op zn klote heeft gehad denk ik zo). Bovenop die berg staat namelijk
net zoals op een vliegdekschip een 'call the ball' systeem rode lampen betekent dat je niet goed zit voor de
landing en je te horen krijgt: Wafe Off, Wafe Off. Iets wat deze 7474 piloot dus genegeert heeft wat weer
voor leuke beelden voor ons zorgt :wink:

Nou, geen lampen en "wave off" signalen hoor, het vliegveld heete (verleden tijd) Kai tak en was het vliegveld van HongKong.

Hier lag de befaamde "Checkerboard Approach", een nadering waarbij je onder een hoek van bijna 90 graden op de landingsbaan je volledige nadering deed, en daarna op een x-afstand van de Checkerboard een "hard-right" moest maken, oplijnen voor de baan en neerzetten.
Een flinke opgave want elk klein foutje in afstand, snelheid, draaisnelheid en ga zo maar door liet je net niet lekker uitkomen voor de baan.
In dit geval van de Korean 747 was hij links naast de centerline gekomen en met wat flink kunst en vliegwerk wist hij de kist toch neer te zetten.
Een klein cultuur probleempje, waarbij de crews liever halsbrekende toeren uithalen als dat ze gezichtsverlies zouden lijden door b.v. een missed approuch te declaren en het nogmaals gaan proberen.

airport26gl8.jpg

kaitakfinalapproachgb9.jpg

Inderdaad weer heftige filmpjes...
De muziek is bij mij maar uitgebleven bedankt voor de waarschuwing :wink:

Hoorde het vanmiddag van mn broer van die lampen en wave off(zag net dat ik typfoutje maakte) heb het zelf niet
gelezen maar ging ervanuit dat het klopte, maar hij zat er dus naast. maar t is in ieder geval een moeilijke approach
daar. probeer hem maar is te oefenen in flight sim :wink:

prop-er zei:
http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2007-2-9-BallisticChuteDeployments.wmv

wow...

Ik was afgelopen jaar in GAP Tallard (frankrijk) waar dit ongeluk gebeurde. De sukkel van een MLA vlieger had nooit de sleepkist gezien.
Ikzelf stond die dag op het vliegveld en we zagen de 2 zitter terugkomen naar de midair met alleen een 10 meter sleeptouw aan de neus, over de vleugel. WE vonden dat alleen raar. LAter bleek waarom. De sleepvlieger (Philips) vertelde een daglater nog geschrkken zijn verhaal. Het is aan zijn oplettenheid de danken dat het niet echt slecht was afgelopen. Hij kon nog net weg draaien voor de kist. De MLA vlieger reageert juist verkeerd door ook up te geven. Ook zijn commentaat geruigd niet van veel spijt.

Ik weet het niet, als je het filmpje kijkt komt de sleper van rechtsonder aangezet. Dat de MLA hem niet ziet, kan als hij van onder komt. Dat je van onderen komt en een toestel niet ziet, lijkt mij dan erger.

Maar goed, ken de situatie niet, de mensen niet, enzovoort, zie alleen een filmpje.

Hoezo was up trekken fout?

En zo vloog in Nederland laatst een ULV in een reclame-sleep. :cry:

Blijkbaar zaten deze ze in elkaars dode hoek.

Wel geweldige vinding die parrachute voor kleine vliegtuigen.
Als je een klein vliegtuig kunt betalen, ben je gek als je dan
gaat bezuinigen op zo'n systeem, want voor die extra kosten
wil je letterlijk niet doodvallen.

het blauw/witte vliegtuig een ulv, is/was duits geregistreerd.
in duitsland is het verplicht om een raket-chute aan boord te hebben

Back