Vierbladskop Vario big Airwolf

Ik voel me overigens niet aangesproken hoor ;)
Volgens mij was ik toch vrij duidelijk Bert.
Maar als er iemand herhaaldelijk gaat verkondigen dat schaalvliegen, F3C etc.etc. saai en simpel is..
Dan zeg ik er ook wat van, je krijgt dan namelijk vanzelf een keer gezeur.
Ik denk dat jij me dan op een iets minder rustige manier voor zou zijn eerlijk gezegt ;)

Back on-topic.

Grt,
Eric

Maar als er iemand herhaaldelijk gaat verkondigen dat schaalvliegen, F3C etc.etc. saai en simpel is..

Grt,
Eric

Haha, over F3C heb ik geen uitspraak gedaan volgens mij, maar ik dacht toch, dat ik juist duidelijk gemaakt had, dat schaalvliegen (of in elk geval non-Estab multiblad vliegen) mischien niet "simpel" is, maar dan toch simpeler dan men denkt.... iets wat ik over 3D NIET gedaan heb....

Ik heb zelfs niet gezegd, dat 3D vliegers niet kunnen hooveren, dat kunnen ze, en nog op de kop op 5 cm van het gras ook....

Ik heb hooguit gezegd dat het meerendeel van de 3D vliegers niet een minutenlange strakke hoover in de vingers hebben, en volgens mij is dat gewoon waar.... geeft dat een waardeoordeel over 3D vliegers? volgens mij niet.... het geeft uitsluitend aan, dat omdat de discipline 3D anders is dan de discipline (non-Estab)multiblade, het geen zin heeft om een Estab te kopen omdat je "alleen maar" hooguit een incidenteel rolletje beheerst, en DUS niet goed genoeg zou kunnen vliegen, want die redenatie is onzin.

Meer was dat niet, nogmaals, sorry voor wie zich aangesproken voelde (jij niet, gaf je al aan en dat had ik over het hoofd gezien) maar aan alle anderen: SORRY!!!!!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik ben er al uit, gewoon eerst eens proberen zo te vliegen (hooveren) en als dit lukt, laat ik het zo, wel ga ik er in de toekomst Estab en 2 blad opzetten, er zijn misschien modellen die je op een schakelaar kunt zetten zodat je zonder en met Estab kunt vliegen. Moet ook nog een nieuwe zender kopen heb nu nog een redelijk nieuwe Graupner, maar 8 kanalen is toch te weinig, wel jammer ben tevreden over deze zender en ontvangers.

Ik ben er al uit, gewoon eerst eens proberen zo te vliegen (hooveren) en als dit lukt, laat ik het zo, wel ga ik er in de toekomst Estab en 2 blad opzetten, er zijn misschien modellen die je op een schakelaar kunt zetten zodat je zonder en met Estab kunt vliegen. Moet ook nog een nieuwe zender kopen heb nu nog een redelijk nieuwe Graupner, maar 8 kanalen is toch te weinig, wel jammer ben tevreden over deze zender en ontvangers.

8 kanalen is inderdaad net te weinig, als je meer wilt dan alleen het landingsgestel....
Overigens.... als je toch Estab koopt, hou je wel twee kanalen extra over.... (heb je maar 2 kanalen voor roll en nick nodig in plaats van 4), dus dan zou ik die zender vooreerst nog niet verkopen als je er verder tevreden mee bent.
En zelfs als je non-Estab zou vliegen, zijn er on-board mixers te koop, waardoor je vier servo's onder de tuimelschijf kunt gebruiken en toch een of twee kanalen vrijhouden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hallo Adosoft,
Ik bouw op dit moment een Bell430, ook van Vario, en installeer hierop een 4-blad kop, net zoals op de echte Bell. Op dit toestel geef ik toch de voorkeur aan een stabilisatiesysteem, enkel al omwille van een grotere veiligheid voor de gedane investering. Ik heb gekozen voor de HC3SX van Helicommand en gebruik hem nu reeds in mijn 2-blads benzinetrainer dewelke wordt omgebouwd naar de Bell. 't Is maar hoe je het bekijkt en hoever je vliegervaring rijkt !!! Op mijn overige heli's staan gewoon gyro's maar op deze schaalheli wilde ik, gezien de grootte van de investering, geen onnodige risico's nemen.;)

Op dit toestel geef ik toch de voorkeur aan een stabilisatiesysteem, enkel al omwille van een grotere veiligheid voor de gedane investering.

En dan gaan we nog maar weer een keer:

Een stabilisatie systeem geeft GEEN grotere veiligheid....(eerder minder)
Het geeft alleen een groter zelfvertrouwen, maar dat is iets heel anders:
Als ik op mijn eigen (bekende, maar oud en mischien wel slecht onderhouden) motor rij heb ik meer zelfvertrouwen dan wanneer ik op de (dure, nagelnieuwe, maar onbekende) motor van de buurman rij, maar dat zegt NIETS over de veiligheid van die motor, noch zegt het iets over de kans dat ik een ongeluk krijg! Even zo verminderen in een auto dingen als ABS en airbags niet de kans dat je een ongeluk krijgt.... ze reduceren hooguit de gevolgen van een ongeluk (airbag) of stellen het punt waarop je de controle verliest uit (ABS) maar als er ijs op de weg ligt, ga je....
(en denk er maar eens over na: zonder ABS kom je er eerder achter dat het glad is, en doe je kalmer aan.... met ABS merk je pas dat het glad is als het te laat is en je ABS het ook niet meer kan voorkomen)

Dat wil niet zeggen dat je geen Estab moet inbouwen, in tegendeel. Het is jou model en je moet er mee doen wat jij het beste acht.

Maar als je zo'n ding koopt, koop hem dan in hemelsnaam vanwege de juiste reden: het vliegt gemakkelijker. Maak jezelf niks wijs over veiligheid (want als het al verschil maakt, is het onveiliger) of over dat je er niet goed genoeg voor kunt vliegen, want dat laatste is gewoon een kwestie van oefenen. Niet lullig bedoeld: zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om weer een half seizoen terug naar het oefenvierkant te moeten...

Vario heeft zelf in een antwoord op hun forum al eens gesteld: "voor iedereen voor wie een paddelrotor geen al te grote problemen oplevert, zal een vierbladsrotor ook geen onoverkomelijke problemen opleveren. Wij verkopen géén rotorsystemen die voor een normaal mens niet met de hand te vliegen zijn"
Let wel, dat zeggen ze op hun eigen forum, tegen mensen die met hun heli's vliegen of willen vliegen, en dat is zo'n beetje de stomste plek om over dit soort dingen te gaan liegen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back