Op dit toestel geef ik toch de voorkeur aan een stabilisatiesysteem, enkel al omwille van een grotere veiligheid voor de gedane investering.
En dan gaan we nog maar weer een keer:
Een stabilisatie systeem geeft GEEN grotere veiligheid....(eerder minder)
Het geeft alleen een groter zelfvertrouwen, maar dat is iets heel anders:
Als ik op mijn eigen (bekende, maar oud en mischien wel slecht onderhouden) motor rij heb ik meer zelfvertrouwen dan wanneer ik op de (dure, nagelnieuwe, maar onbekende) motor van de buurman rij, maar dat zegt NIETS over de veiligheid van die motor, noch zegt het iets over de kans dat ik een ongeluk krijg! Even zo verminderen in een auto dingen als ABS en airbags niet de kans dat je een ongeluk krijgt.... ze reduceren hooguit de gevolgen van een ongeluk (airbag) of stellen het punt waarop je de controle verliest uit (ABS) maar als er ijs op de weg ligt, ga je....
(en denk er maar eens over na: zonder ABS kom je er eerder achter dat het glad is, en doe je kalmer aan.... met ABS merk je pas dat het glad is als het te laat is en je ABS het ook niet meer kan voorkomen)
Dat wil niet zeggen dat je geen Estab moet inbouwen, in tegendeel. Het is jou model en je moet er mee doen wat jij het beste acht.
Maar als je zo'n ding koopt, koop hem dan in hemelsnaam vanwege de juiste reden: het vliegt gemakkelijker. Maak jezelf niks wijs over veiligheid (want als het al verschil maakt, is het onveiliger) of over dat je er niet goed genoeg voor kunt vliegen, want dat laatste is gewoon een kwestie van oefenen. Niet lullig bedoeld: zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om weer een half seizoen terug naar het oefenvierkant te moeten...
Vario heeft zelf in een antwoord op hun forum al eens gesteld: "voor iedereen voor wie een paddelrotor geen al te grote problemen oplevert, zal een vierbladsrotor ook geen onoverkomelijke problemen opleveren. Wij verkopen géén rotorsystemen die voor een normaal mens niet met de hand te vliegen zijn"
Let wel, dat zeggen ze op hun eigen forum, tegen mensen die met hun heli's vliegen of willen vliegen, en dat is zo'n beetje de stomste plek om over dit soort dingen te gaan liegen.
Groet, Bert