Vijf nieuwe 4cell lipo batterijen met een zwakke lipo cell

Hallo Iedereen,

Ik heb laatst vijf nieuwe lipo batterijen besteld (4cell, 5000Mah, 30C), maar nu is het dat van deze vijf lipo's de 2e cell ongeveer 10% zwakker is. Is dat normaal?

Ik heb van deze vijf batterijen elke cell opgemeten. Nu zijn de waardes van deze vijf lipo's ongeveer:

-Cell 1: 95-99%
-Cell 2: 83-88%
-Cell 3: 95-99%
-Cell 4: 95-99%

Alvast bedankt.

Als dat bij 5 nieuwe accu's is zou ik eerder je meetapparaat verdenken.....waar meet jij mee?

Dat lijkt mij inderdaad ook meer voor de hand liggen, de apparatuur waar je mee meet klopt niet. Overigens moet je NIET op de capaciteit die aangegeven wordt letten want die klopt zeer slecht. Wat belangrijk is is de cel spanning.
Als een LiPo cel vol is en net van de lader komt zal de spanning 4,2V zijn. Na een poosje losgekoppeld te zijn van de lader zal de spanning onherroepelijk zakken. Afhankelijk van de tijd zal dat tot om en nabij de 4,1V zijn maar het kan lager worden.

Ga nu eerst op zoek naar een multimeter zodat je de spanning van elke cel apart kan meten. Welke spanning je meet is niet echt belangrijk zolang die van alle cellen van één accu maar gelijk zijn. Een kleine afwijking van 0,01V, misschien zelfs 0,02V, is geen probleem, wordt het meer dan zal je moeten balanceren. Meestal zal dat geen probleem zijn want dat zal normaal gesproken tijdens het laden gebeuren.

Back