Vijfde Engels-Nederlandse Oorlog

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Spijkertje, 23 mei 2014.

  1. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    [​IMG]

    In de broeierige nacht van 21 op 22 mei in het jaar des Heeres 2014 werd een sluw en onrein plan gesmeed vanuit een nest van Engelse sympathisanten om de scheepswerven van de trotse stad Dordrecht aan te vallen. Dit met als doel één van onze gewaardeerde Hollandse scheepsbouwers een lesje te leren. Dit werd echter als dekmantel gebruikt om een uitvalsbasis op Hollandse bodem te bewerkstelligen, waar een Engelse invasie op kon worden losgelaten.

    Aanleiding tot de aanval was, zoals in meeste conflicten, een onnozele onenigheid. Dit keer over het uiterlijk van Hollands Trots, de fiere, angstaanjagende Leeuw die moet gaan dienen als boegbeeld op het Dordtse vlaggenschip ‘de Scratch’, een technische hoogstand afkomstig van één van onze vermaarde en tot ver in het buitenland zo gerespecteerde en geprezen scheepswerven.
    Intussen werden in Schiedam valsche, schuimbekkende en met chlamydia en rabiës besmette rottweilers geronseld uit een onguur Duits huurlingenlegioen en terwijl de botte hobbymesjes werden geslepen en laffe dreigementen werden geuit, was, na 230 jaar van pais en vree, de Vijfde Engels-Nederlandse Oorlog een jammerlijk feit.

    Dat de gemoederen al enige tijd tegen het kookpunt opliepen blijkt tergend duidelijk uit het onderstaande relaas van onze bedreigde en in nood verkerende Dordtse kameraad en broeder in strijd. Gezegend met een goed stel hersens, vlijmscherp retorisch vermogen en een uitmuntende handvaardigheid wist hij de dappere zeemanszonen vanuit de verschillende uithoeken der Verenigde Provinciën bijeen te roepen en de schepen te smeden tot een geduchte oorlogsvloot, waar zelfs de Amerikaanse metalen reuzen zich in de toekomst nog lelijk in kunnen vergissen.


    Het zijn onzekere tijden en de verschillende bondgenoten hebben zich nog niet allen kenbaar gemaakt. De diplomaten hebben slapeloze nachten en de oorlogspropaganda verspreid zich intussen als een lopend vuur. Een nieuw rampjaar ligt voor de Hollandse Leeuw op de loer.
    Van Franse en Duitse zijde liggen er nog enkele schepen die ingezet zouden kunnen worden. Klein lichtpuntje uit Eindhoven is het feit dat een schip bedoeld voor de vloot van de Franse koning nog niet geleverd is. Indien Frankrijk zich in de komende strijd tegen de Verenigde Provinciën zou opstellen, gaat de verkoop niet door en zal ook dit schip onder Hollandse vlag varen. Ook op de werven in Stockholm liggen er nog aanzienlijke oorlogsschepen van Hollandse makelij die, indien goed uitgebalanceerd, zomaar de strijd volledig zouden kunnen doen kantelen.

    Onder aanvoering van onze immer moedige en daadkrachtige leider zullen we mogelijk nog vele jaren van bittere en bloedige strijd moeten leveren, zeker nu ook de Spanjolen hebben besloten letterlijk oude koeien uit de sloot te halen en hun armetierige en verouderde vloot op te kalefateren en er enkele nieuwe schepen aan toe te voegen. Dat dit mooie schepen zijn staat buiten kijf, maar aan de ervaring en conditie van de matrozen wordt nog hard gewerkt. De hulp der Engelsche bondgenoten zou zo maar eens te laat kunnen zijn...

    [​IMG]

    Relaas uit het pamflet van *H*, geuzenbroeder uit Dordt:
    “…..De vijfde engelse oorlog was – in tegenstelling tot de vier eerdere oorlogen met Engeland, van veel kleiner formaat, gemiddeld zo tussen 1 op 50 en 1 op 100. Oorzaak van deze vijfde oorlog was een ex militair die weliswaar op goede voet stond met enkele medestanders in Nederland aangaande zijn vrijetijdsbesteding, maar door zijn af en toe ongezouten uiting van mening en eigenzinnige werkwijze zich de reactie van enkele Nederlandse schaalscheepsbouwers op de hals haalde.

    Gevolg was een uitgebreide woordenwisseling op een niet nader genoemd forum waarbij meerdere partijen geprobeerd werden binnen te halen. Aan Engelse zijde stonden genoemde ex-militair met een akelig nauwkeurig gemaakt schip, de HMS Ammenooitniet en een medewerker van het openbaar vervoer, gelegerd te Schiedam, in het bezit zijnd van een vergelijkbaar model schip, echter met enkele ramen op zijn kop en een verschansing die niet strookte. Tevens was hulp ingeroepen van een enkele Engelsman die datzelfde model al een half jaar achter de hand gehouden had. Tot slot lag er nog een schip in bestelling, de HMS Vrouwennaam.

    Aan Nederlandse zijde waren de zaken relatief goed op orde: enkele rond Eindhoven gelegerde jonge opstandelingen hadden hun schepen behoorlijk op de rit. Ondanks niet passende ornamenten was het grote schip de Groningen goed op weg – jammer was echter dat de organiserend kapitein druk met andere werkzaamheden was. Vanuit de in het zuidwesten gelegen geboortestad van de grote Bestevaer (bekend van Oorlog I t/m III) werd een tweede Hollander aan de boeg verdubbeld en op sterkte gebracht, en wederom rond de contreien van de lichtstad werd een extra voorraad Onmiddelijke Dood aangelegd om genadeklappen rond te kunnen delen.

    Een niet onbelangrijke deelnemer van Nederlandse zijde was de alom bekende bouwer *H* die met zijn schip de Scratch (genoemd naar de hoofdstad van de Nederlandse koloniën) een geducht wapen in de strijd bracht. Zeer belangrijk gegeven in deze was het feit dat dit schip de enige in haar soort was.

    Tijdens de heftige forumstrijd wisten nog enkele PW’s zich in de strijd te mengen, maar deze waren helaas nog niet zover gevorderd. Vanuit Hamburg kwam ook nog een wapen, maar deze worstelde met de spil. Verder nog in deze strijd enkele schepen uit Spanje – een enkele daarvan vrij snel door de Engelsen verbaal deels terug naar af gebracht, maar zeker niet vernietigd.

    Begon deze vijfde oorlog aanvankelijk nog rustig – al snel begon de ex militair te hollen om zijn vrienden te halen. In het lokale etablissement waar menig bezoeker zich onledig hield met het vertellen van onzin was echter een goede bekende van *H* ter plaatse aanwezig – de bekende Dubbeldamse plaatsgenoot Gi de Geu – om de Engelsen te onthalen op wat meer zwak gezwets.
    Vanuit Frankrijk waren daarnaast wat zeer bekende lokale bewoners van een klein dorpje aan de kust onderweg om de romeinen op de boeg van de Ammenooitniets eens een lesje te leren.

    Hoe uiteindelijk de strijd beslist is is helaas nog niet bekend. De Engelsen olv de ex-militair stevenen af op een wapenstilstand middels een extra topic, de tegenstander *H* heeft momenteel niks beters te doen dan dit soort onzin te typen….

    Laatste binnengekomen bericht is dat er een slagschip onderweg is met daarop houten wolven. De bewapening daarop is van een zodanig kaliber dat deze kapitein (de beruchte TW met meerdere schepen in de bouw) nergens bang voor is.”…



    Aangezien de voorbereidingen op de strijd in de verschillende kampen ernstig werden vertraagd door een stortvloed aan oorlogspropaganda is deze topic opgezet. Hier mag met faecaliën, rotte vis en andere onreinheden gesmeten worden, zonder dat de afzonderlijke bouwverslagen eronder hoeven te lijden en de scheepstimmerlieden weer aan het bouwen kunnen slaan in plaats van de rotzooi steeds te moeten vegen. Alles wat binnen deze topic wordt geuit is zuivere onzin en is nooit persoonlijk bedoeld!


    Ik zou zeggen: Laat de strijd beginnen en mogen de moedigsten winnen!

    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Germt

    Germt Guest

    Oké, je mag de haven van "de Scratch" opruimen, zetten de strijd verder op "open" water


    Dit varkentje wassen we tussendoor wel even, zal snel gedaan zijn!!

    [​IMG]
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Pff jongens! Ik ga geloof ik eerst maar eens een kop koffie in de kroeg halen.
    Straks moeten de geweren geslepen worden, en de sabels uitgeragd.

    Moeten we nog niet iets van een conventie van Dordrecht opstellen - zoiets als de conventie van Genève? (En nee Diederik - niet de conventie van jenever)

    - geschoten mag enkel worden met losse flodders
    - raakt een van de partijen - ofwel Frans, Engels, Duits, Spaans of Hollands in een lastig parket met zijn of haar schuit, dan zullen anderen onverwijld te hulp schieten met raad en daad.
    - Wanneer vanwege een minder goed bouwpakket de kanonskogels eens niet in de loop passen dan gaan we eerst met zijn allen kogels op maat vijlen
    - Wanneer er een sterke zet gedaan wordt - ongeacht door wie - dan wordt dit beloond met saluutschoten - eerbetoon - medailles voor allen, en eeuwige roem! (ik heb nog wel wat avondvierdaagse medailles liggen).
    - ....

    Ik weet even niks meer - maar laat eenieder die wil strijden voor mooie en goede schepen eens wat Dordste conventieregels opstellen die hier aan toegevoegd kunnen worden.

    Ik zit nu in de kroeg.
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat denk ik ook. Na afloop kunnen er weer wat extra Nederlandse vlaggen gehesen worden.

    [​IMG]
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Hmmmm!!
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Overigens dacht ik dat ik wel een beetje uit mijn nek kon lullen, maar Diederik kan er ook wat van zeg! Nog een medaille voor Diederik!
     
  7. Germt

    Germt Guest

    [​IMG]


    Ben alvast naar dieper water vertrokken!
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Waar blijven die zogenaamde helden nou!!!!!

    [​IMG]
     
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    :D

    De spil is weer gemaakt en de Duitse vloot hijst de zeilen :D
     
  10. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Die zijn vast bezig met het 3e artikel van de conventie van Dordrecht. Hun kanonskogels passen dus niet en ze zijn nu met zijn allen aan het vijlen:rolling:
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Kun je verwachten van zulke amateurs,
    Ik ben er klaar voor!!!!!


    [​IMG]
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Here Ye ! Here Ye !

    [​IMG]

    Antwoordt op het tweede Refereyn, by de Overheerde Nederlantsche Provintien aen Hollant gheschreven : om haer met schoon-schijnende Redenen Ongefondeerde dreygementen, ende ongelijcke Exempelen te bewegen Vrede te maken met den Engelschen,....

    Het laatste pamflet is verschenen.

    De Engelse reputatie op het internationale politieke toneel is ernstig geschaad door het uitlekken der snode plannen van twee achterbakse spionnen en vermoedelijke aanstichters van de onrust. De koning is in ernstige verlegenheid gebracht en moest actie ondernemen, voordat al de Britse diplomaten aan een burn-out ten prooi zouden vallen.

    Uit geveinsde barmhartigheid heeft de Engels koning een wapenstilstand voorgesteld, nog voor de echte strijd is begonnen. Dat hier een list achter schuil gaat is evident. De Engelsen beseffen zich terdege dat hun vloot onvoldoende is opgewassen tegen het Nederlandse vernuft, ervaring en behendigheid. Zij zullen alles in het werk stellen om tijd te winnen en hun vloot, evenals dat van de Spaanse bondgenoten, in de nazomer van dit zorgwekkende jaar nog enigszins waterdicht te krijgen.

    Afgelopen nacht hebben de elitetroepen van het Engels hof de twee Nederlandse landsverraders opgejaagd en weten gevangen te nemen in de isoleercellen van de Tower. De eerste juridische stappen zijn ondernomen en de vermeende rebellenleider, ex militair en aanstichter van de onrust is al voorgeleid aan de koning. Het schijnt dat hem vergiffenis is geboden, mits hij zich tot Brit naturaliseert en de voeten van Koning en alle parlementsleden kust.

    [​IMG]

    De tweede bandiet en schiedammer vechtersbaas SB zal morgen voorgeleid worden. Of hem een even mild voorstel zal worden geboden valt nog te betwijfelen. Intussen heeft hij meer zorgen om zijn pijnlijke gewrichten in de suites van Londens gevreesde dungeon.

    [​IMG]

    De Duitse rottweilers zijn in quarantaine gezet en krijgen een uitgebreide veterinaire check-up en behandeling. Voorlopig zijn ze geen gevaar voor de Hollandse geuzen en is het de intentie dat ze opgeleid zullen worden tot blindegeleide honden. De twee schelmen daarentegen zullen mogelijk opgeleid worden tot schoothondjes aan het Engelse Hof.

    Wordt vervolgd...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Dan ga ik maar snel undercover.
    Of stiekum wat bootjes saboteren:cool:

    Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Misleiding

    Zojuist is bekend geworden dat men in Engeland helemaal in een deuk ligt.
    De beruchte zeevaarder, in Nederland beter bekend onder de naam Kapitein Schelvis, helemaal niet in de Tower is gesignaleerd.
    Alle publicaties en foto's zijn bij nader onderzoek duidelijk gemanipuleerd.
    Dit bericht werd de wereld in gestuurd om de Hollanders zand in de ogen te strooien met als doel zich veilig te wanen!!!!!!!

    Het blijkt dat hij onderweg is naar een geheime plaats om zich voor te bereiden voor een bezoek aan de Nederlanden op 28 juni in een plaatsje in Midden Nederland, alwaar ook een Nederlands schip genaamd de "7 Gehuchtjes" wordt gebouwd.
    De Hollanders zijn daar nogal trots op, maar nu blijkt dat het gaat om een verkleinde versie, en zal dan ook door kabouters worden bemand.
    Op de vraag waarom hij daar naar toe gaat was zaijn antwoord weer erg brutaal
    " Ik ga ze daar vertellen hoe ze een schip moeten bouwen; dan ontstaat er nog een béétje strijd, anders loop ik me alleen maar te vervelen, en is het de moeite van het laden van één van mijn stukken niet waard"
    Daar moet je lef voor hebben........ maar zijn reputatie sneld hem vooruit, en er worden waarschijnlijk in het Hollandse kamp duistere plannen gesmeed om hem voor die datum murw te krijgen.
    Toen hem dat bekend werd, glimlachte hij slechts en tikte subtiel op zijn sabel, waarna iedereen met schrik in de ogen en een bleek gelaat achteruit deinsde.

    Om het allemaal nog erger te maken en zijn ongekende dapperheid en brutaliteit te tonen komt hij tot overmaat van ramp op 13 september met zijn, de door de Hollanders schampend de HMS "Agemenooitnie" naar Gorinchem om zijn macht en onverschrokkenheid te tonen.
    Dat blijkt voor de HMS "Agamemnon" géén probleem te zijn daar haar enorm zware geschut reeds ruim voor aankomst alles aan flarden zal hebben geschoten.
    De Hollandse proppenschieters hebben helaas geen schijn van kans tegen de overmacht van slechts één schip onder bevel van deze man.
    De kans is groot dat er van het Hollandse grondgebied helemaal niets overeind blijft als hij wordt tegen gewerkt

    Het is de Hollandse bevolking dan ook geadviseerd deze ontembare zeeheld met alle regards te ontvangen om zijn gevreesde toorn niet te wekken.

    Het is bekend dat er, nu nog op de achtergrond, en in reserve gehouden vloot genadeloos zal toeslaan als er hem ook maar één strobreed in de weg zal worden gelegd.

    Beware; U bent gewaarschuwd!

    Houdt ramen en deuren gesloten, niets is wat het lijkt!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2014
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Geheim bericht aan alle Hollanders en Hollandsgezinde Fransen

    Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de snode Engelsman Kapitein Schelvis (bedient zich ook wel van de naam Klaas) (vanaf hier de tekst selecteren - deze is met onzichtbare inkt getypt - kopiëren en in uw eigen persoonlijke schrijfomgeving plakken in de juiste letterkleur)

    (Gelukkig spreken de Engelsen geen Nederlands en begrijpen ze dit niet)

    Ik heb uit betrouwbaar forum vernomen dat de Engelsman - van wie een dubbelganger zich ophoudt in de Tower om ons te misleiden - zich zal hergroeperen aan het einde van de komende juni maand met enkele van zijn medestanders. Deze bijeenkomst zal plaatsvinden op de outletwerf te midden des lands (ex IJsselmeer). Zijn loslippigheid zal hem fataal zijn, daar ik morgen reeds de werf zal bezoeken om de nodige maatregelen te nemen.

    Ik zal er morgen ook een gebakken schelvisje op eten, en afstemmen dat er einde van komende maand ook gebakken schelvis op het menu staat!


    Yub yub yub - dab dab dab!
    Rood Wit Blauw!
     
  16. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik denk dat de Duitsers en Zweden de Hollanders maar te hulp moeten schieten, de Hollanders hebben per slot van rekening meegeholpen met de bouw.
    Pas maar op, komend weekend worden de kanons geplaatst op mijn Wasa :) :(
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Ondertussen aan de andere kant van het kanaal..............

    [​IMG]



    Op het bericht dat door ene "H" schelvis zal worden gegeten werd hartelijk gelachen!!!!
    Aan boord van de Engelse schepen draaien de "Big Brody's" op volle toeren om alle bemanningsleden te voorzien van de nodige kippen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    hernieuwde poging vanuit Zweden, er is al een nieuw (oud) kanon gegoten en men zoekt nog een object om te oefenen, ik weet dat er in Engeland ook nog enkele originele schepen liggen (HMS Victory, Cutty Sark, Mary) dus zo nauwkeurig hoeft het kanon nog niet te zijn

    Creating the Cannon - The Vasa Museum
    [​IMG]
     
  19. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Ben ik 1 week op vakantie zijn ze hier een zeeslag aan het organiseren.:mad:
    Maar snel doorgaan met de Wasa zodat ik samen met Jan de Hollanders kan bijstaan. :D
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha - mijn andere geheime wapen werkt ook. Deze kapitein Schelvis heeft nog niet in de gaten dat hij met *H* van doen heeft.
    Hij denkt nog steeds dan het "H" is....

    We kunnen van tactiek wijzigen. Schelvis is overal te vangen, maar als de Engelse kippen opgebakken zijn, zijn de rapen ook gaar bij die zeelui aldaar...
    We kiezen open zee!
     

Deel Deze Pagina