Vijver begroeiing

hallo vaarders,

in de vijver waar wij regelmatig aan het varen zijn, hebben we momenteel erg veel last van ongewilde plantengroei. Deze troep gaat vooral in en om de schroef zitten met alle gevolgen van dien. Voordat wij aan het varen toekomen moeten we eerst de vijver 'uitbaggeren'. Daar willen we vanaf.

Wie heeft een afdoende oplossing van dit probleem? De diepte van de vijver is ongeveer een meter.

Oplossingen al aangedragen:
- betonnen bak inleggen
- stelcon platen erinleggen
- graskarpers
- vijver uitdiepen tot 2,5-3 meter
- vergif....

wie heeeft de ultime oplossing???

de ultieme oplossing is natuurlijk om thuis de badkuip vol te laten lopen!

zonder gein: ik denk dat je de meeste oplossingen zelf al hebt staan. Ze varieren nogal in kosten, voor- en nadelen en effectiviteit.

om wat voor vijver gaat het? En wat voor afmetingen? Heb je te maken met dieren die erin leven?

Hallo Peter.

Bij Vaargroep Flevoland zitten een stel (behoorlijk grote) graskarpers in het water. Geen plantengroei aldaar.
Maar... De graskarper is een uitheemse vissoort (heb ik me laten vertellen) waar de waterschappen niet altijd even blij mee zijn.
Als het een compleet afgesloten watertje is, zou het geen probleem zijn, is het echter in open verbinding met ander water, dan heb je een uitdaging.

Maar aangezien mijn kennis van vis in één zin is samen te vatten: "Echte vis komt uit een blikje" ;) zouden anderen een beter gefundeerde mening kunnen hebben...

De eerste 2 aangedragen oplossingen zijn dure en tijdelijke oplossingen, door al het zand, blad en andere organische elementen die in je water waaien ben je in de loop van tijd weer terug bij af ( dit vormd weer een voedingsbodem voor water platen ). Wellicht kun je het zoeken bij wat Roel al aandroeg vegatarische vissoorten.:D

Gr Martin :D

dat de eerste en tweede oplossingen duur zijn is mij al wel bekend. er ligt een offerte van een duizendje ofwat...:(.
Misschien is het wat om er graskarpers in uit te zetten, voor zover ik weet leven er geen andere dieren/vissen in de vijver, behalve enkele kikkers, en het is een afgesloten vijver.
@Roel; hoe diep is jullie vijver ongeveer?

voor meer oplossingen hou ik mij aanbevolen.

Bootman, je hebt het over planten groei, maar dan moet je eerst uitzoeken welke planten.

Graskarpers kan, die planten zich alleen voort als de watertemperatuur constant 20 graden plus is, dus geen direct gevaar voor overbevolking. Bij waterplanten zijn helaas enkele uitheemse planten vanuit particuliere vijvers en aquariums in de openbare wateren terecht gekomen doordat de particulieren die planten daar uitgezet hebben. Voor die planten geeft het geen natuurlijke vijanden hier en dus kunnen ze snel alles overwoekeren.

Gaat het hier over algen groei, dan moet je iets gaan doen aan de waterkwaliteit en helpen die graskarppers ook niet.

Back