Vikingschip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 24 mei 2019.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Jan.

    De filmpjes zijn inderdaad meer een 'how not to', met een overmatige hoeveelheid geleuter, ik kan niet naar zoiets kijken en luisteren, ik ben er doorheen geskipt...
    Momenteel heb ik het nog te druk met andere zaken, het afbouwen van het Skuldelev model staat op de planning.

    Groeten, Jan.
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Heb je daar een bouwverslag van gemaakt?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Nee, ik kreeg dit bouwpakket 40 jaar geleden, nog geen forum (en geen internet, voor mij).

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2019
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 3
    We zijn weer wat verder. De beplanking zit erop.
    De laatste gang was wat anders want die overlapt niet maar ligt tegen de vorige aan. En beide gangen zijn maar 0,6 mm dik. En kieren zijn niet toegestaan.
    Het lukte me niet om geheel kiervrij te zijn, maar het scheelde niet veel. Kiertjes zijn met houtpasta gevuld.

    [​IMG]
    Foto: Laatste gang tegen de vorige aan.

    Ook aan de binnenkant wat dichtgestopt.
    [​IMG]
    Foto: Kiertjes aan de binnenkant ook dicht gestopt.

    [​IMG]
    Foto: Van boven gezien.

    [​IMG]
    Foto: Spanten van binnen gezien.

    Hier komt het dek op te liggen dat wordt beplankt. Maar de zijkanten blijven zo. Ook die triplex koppen van de spanten. Flink verven is dan wel een vereiste. Ook de zijkanten blijven zo zichtbaar.
    Ik heb er voor gekozen om de zijkanten en de spantkoppen te beplanken met mahonie latjes.
    Vind ik mooier dan triplex en het heeft het voordeel dat de wand wat dikker wordt als er gaten voor de roeiriemen in moeten worden geboord.

    [​IMG]
    Foto: De wand en spanten zien er nu zo uit. Dek ligt er nog los in.

    Het gat in het dek is omdat ik er een luik in wil maken om de binnenkant nog iets zichtbaar te laten zijn. En tenslotte zal hier wel wat vracht of zo in gezeten hebben.
    De zijwand bestaat nu aan de binnenkant uit drie laten en aan de buitenkant uit één plank. Dat zal wel niet historisch correct zijn. Jammer dan.
    Verder nog een probleempje aan de stevens opgelost. Na het vastzetten van de gangen kwamen ze bij de stevens niet goed uit. Met een scherp mesje is dit opgelost. De buitenste rand van de stevens was origineel voorzien van houtsnijwerk. Helaas voorziet Amati daar niet in en mijn handvaardigheid voorziet daar ook niet in. Wel ga ik die stevens ook voorzien van mahonie latjes. Ik wil geen triplex meer zien.

    [​IMG]
    Foto: Rechts: Eind van de gangen na het vastzetten en links na het hanteren van een scherp mes.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    ziet er netjes uit, krijg weer herinneringen aan de vakantie in Denemarken en het zelf zeilen met zo een replica
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer prachtig werk wat je laat zien Jan
     
    janzwart vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt weer een heel mooi bootje Jan. Prachtig:)
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 4
    Deze week heb ik het dek beplankt.

    [​IMG]

    In de boorden zijn op gelijke afstanden de gaten geboord voor de riemen.

    [​IMG]

    Aan de buitenkant zijn boven de gaten klossen gelijmd om daarlangs een lijst te plaatsen zodat tussen de scheepswand en die lijst de schilden kunnen worden geplaatst.

    [​IMG]
    Foto: Klossen boven de gaten.

    De afstand tussen de gaten is niet overal precies gelijk. Scheelt 1 a 2 mm of zo. Maar dat is genoeg om de schilden er niet tussen te laten passen. Daarom heb ik de klossen iets t.o.v. De gaten moeten verplaatsen, want anders kan het schild er niet tussen.

    [​IMG]
    Foto: De schilden.

    Op internet zie je de wildste patronen geschilderd op de schilden. Ik heb geen idee hoe realistisch dit is. Ik heb me beperkt tot twee patronen. Ik neem aan dat het patroon, net als bij Schotse clans, iets weergeeft van de stam waartoe men behoorde. Dit schip bevat dus manschappen van twee stammen, denk ik zo.

    [​IMG]
    Foto: Lijst langs de buitenkant met twee schilden ertussen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    Marc w, SjorsZ, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 5
    Deze week heb ik wat klein spul gemaakt. 24 roeiriemen en de ra met een lus waarmee het langs de mast glijdt. Ook de mastvoet (van metaal, kant en klaar in pakket) geplaatst.

    [​IMG]
    Foto: Roeiriemen en ra met glijlus op het dek.

    [​IMG]
    Foto: Detail van de lus aan de ra. Touweindjes moeten nog worden afgeknipt.

    In het pakket zat niets om een standaard van te maken. Heb ik dus zelf gemaakt van een mahony plankje. Moet nog iets bedenken voor een naamplaatje.

    [​IMG]
    Foto: Model op standaard

    [​IMG]
    Foto: binnenkant voorzien van enkele klampen voor beleggen van de tuigage.

    De stevens, van triplex, zijn beplankt met mahony.

    [​IMG]
    Foto: Met mahony beplankte stevens. Links bakboord achtersteven en rechts stuurboord van voorsteven. Hier komt nog een drakenkop op.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 6
    De afgelopen dagen heb ik het zeil gemaakt.
    Eerst het witte katoen geverfd met rode textielverf. Vond ik leuker dan “thee-bruin”. Is trouwens realistischer omdat vikingschepen vaak worden afgebeeld met rood/witte zeilen. Om banen te maken vond ik iets te lastig.
    Op de afbeelding in de bouwbeschrijving is het zeil voorzien van kruislings geplaatste banen.
    Die heb ik wel aangebracht.
    Die banen heb ik gesneden uit een stuk zeil dat met verdunde houtlijm eerst is ingesmeerd. Tegen het rafelen. De banen zijn 2,5 mm breed.
    Om ze netjes kruislings op gelijke afstanden op het zeil te lijmen heb ik de lijnen op een stuk papier getekend.

    [​IMG]
    Foto: Hulpmiddel om banen netjes op het zeil te lijmen.

    Nadat de banen erop zaten heb ik de zoom dubbelgevouwen en vastgelijmd.

    [​IMG]
    Foto: Zeil met banen

    Hier is het lijk omheen genaaid.
    Het resultaat provisorisch even op het model gehangen.

    [​IMG]
    Foto: Zeil op het model. Met tegenlicht zijn de banen goed zichtbaar.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    freekt, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Super mooi !
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind het ook wel wat hebben, maar moet wel even wennen aan de rode kleur. Netjes gemaakt overigens het zeil:thumbsup:
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Dat rood niet onbekend is bij vikingschepen zie je als je googelt op "Vikingschepen"

    [​IMG]

    Maar hoe je die banen (1,5 cm op schaal) zou moeten maken zou ik niet weten. Misschien ga ik ooit dat nog wel eens proberen maar nu niet.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    Jaques vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Interessant bouwverslag en ook erg fraai gebouwd! Jammer dat het op deze schaal moeilijk zal worden om passende figuren te vinden . Op de lagere school leerden we vroeger over de verwoesting van Dorestad door de Vikingen. Ik kwam er onlangs achter dat dit een mythe is en de Noormannen überhaupt nooit in Nederland geweest zijn :

    https://www.noviomagus.info/noormann.htm

    Groet,

    Arjan
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Interessant artikel. Ga ik eens goed lezen.
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als je de rood-witte banen wilt maken Jan, (ooit in de toekomst) dan is volgens mij de beste manier om de banen apart te maken en ze dan met houtlijm aan elkaar lijmen. Soms worden vlaggen van doek op de zelfde manier gemaakt. Is natuurlijk een geduld werkje, maar wel goed te doen.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 7
    Ik kon het niet laten om te proberen een zeil te maken met rood/witte banen.
    Eerst geprobeerd om twee stroken met een zigzagsteek op de naaimachine aan elkaar te naaien. Nou dat is niet mijn ding. En de zigzagsteek is te opvallend dus storend.
    Toen geprobeerd aan elkaar te lijmen, zoals Piet voorstelde. Dat ging beter.
    Ik heb dat als volgt gedaan.
    Eerst de stukken rode en witte doek met verdunde houtlijm ingesmeerd. Het werd daardoor stijver en afzonderlijke draden tarnen niet meer. Je kan het dan ook langs een lineaal heel scherp afsnijden.

    [​IMG]
    Foto: Manier van stroken lijmen.

    Ik heb een stalen lineaal op een strook (2cm) doek gelegd zo dat er 1 mm uitstak. Dat strookje doek met een injectiespuit voorzien van normale houtlijm en de andere strook doek in die lijmstrip gedrukt.
    Dat bleef prima zitten.
    En zo alle stroken aan elkaar gezet.
    Dat leidde tot het volgende resultaat.

    [​IMG]
    Foto: Nieuw rood/witte zeil provisorisch even op het model gezet voor het andere zeil.

    Nu nog de rand afwerken en lijk eraan naaien en zeil vervangen. Het oude zeil kan als een pakketje op het model blijven liggen als reserve zeil.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    cees050, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan das een knap stukkie werk:thumbsup::thumbsup::worship:
    Begrijp ik dit goed is er maar 1 mm overlap????
    Gr Koos.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Correct.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Als je mijn keuze vraagt, toch de rood/witte... Ziet er erg netjes uit en past ook. Al is dat mss meer conform het idee dat we hebben van viking schepen.
     

Deel Deze Pagina