Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor de link Theo, ik duik er even in.
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Altijd vermakelijk hoe jij meldingen van je eigen ervaringen doet :D
     
    Vink vindt dit leuk.
  3. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Even een heel snel rekensommetje gemaakt; bij 20 graden en een oppervlaktedruk van 1000 hPa is het verschil in dichtheid tussen lucht met een relatieve luchtvochtigheid van 80% en 100% grofweg 0.1-0.2%, dat is niets vergeleken met het verschil in dichtheid tussen het oppervlak en bijv. 200m hoogte (ordegrootte 5%), dus in die richting zou ik het niet zoeken.

    Subsidentie/"upsidentie" lijkt me ook vrij sterk; de waardes die Theo noemt zijn inderdaad typische waarden, maar dan wel op enkele kilometers hoogte. Als de convergentie (in het geval van een lagedrukgebied) constant is het de hoogte dan moet de "upsidentie" afnemen naarmate je dichter bij de grond komt ("upsidentie"snelheid is het cumulatieve effect van convergentie over de laag daaronder, zie lelijke schets hieronder). Wederom een heel snel rekensommetje, maar als je convergentie hebt die je op 2km hoogte een "upsidentie"snelheid van 0.1m/s geeft dan is daar op 50m hoogte nog maar 0.0025 m/s van over.

    [​IMG]
     
    TheoV en Vink vinden dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Zoals DeltaMike al aantoont is de invloed van waterdamp op de dichtheid bij voor ons dragelijke temperaturen minimaal. Alleen boven de 80°C kan de lucht voldoende waterdamp bevatten om een licht merkbare verlaging van de dichtheid te krijgen.

    Een ander fenomeen dat bij F3F wat eerder op zal treden dan bij F3K is dat wanneer de luchtvochtigheid rond de 100% ligt er condensatie op het model kan optreden omdat de druk aan de voor- en bovenzijde van het profiel lager is dan de omgeving. Een drukcoëfficiënt van -1 is makkelijk haalbaar.
    Bij een DLG die 5 m/s vliegt is de stuwdruk 1/2xRhoxV² = 15 Pa dat is 1.5%. Bij een F3F model dat 30 m/s vliegt is de stuwdruk 550 Pa.
    Door deze drukverlaging kan condensatie ontstaan waardoor zich vocht op de vleugel zal vormen. Bij het vliegen in Denemarken gemerkt dat de modellen in die situatie langzamer worden, maar ook was al het fluitgeluid (ontstaat door een laminaire loslaatblaas) verdwenen.

    Mogelijk is de drukverlaging bij een DLG in zweefvlucht onvoldoende om dit effect te krijgen, maar mogelijk dat zich tijdens de start wèl vocht kan condenseren op de vleugel als de luchtvochtigheid heel dicht bij de 100% ligt. Zeker wanneer de luchtvochtigheid (in instabiele vorm) wat boven de 100% ligt.
     
    DeltaMike en Vink vinden dit leuk.
  5. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Heel erg bedankt voor jullie inhoudelijke bijdrages @DeltaMike en @Rick NL ! Erg verhelderend en leuk om wat rekenwerk te zien.

    Afgezien van wat basiskennis over weer- en bewolkingstypes heb ik weinig kaas van dit onderwerp gegeten. Het helpt wel wat dat ik ooit farmacie heb gestudeerd, daardoor heb ik wel een redelijke notie van gedrag van gassen, entropie, rheologie enz. maar in die context kijk je toch op een hele andere schaal en met een ander doel. Ik vind dit wel een heel interessant onderwerp en zou er graag meer over weten. Hebben jullie een tip voor een goed basisboek (of een link) zodat ik me verder in kan lezen?

    Wat betreft het verschijnsel ben ik ook benieuwd hoe jullie denken over mijn idee dat ik misschien te maken heb gehad met een inversie op iets boven werphoogte. Ik weet niet hoe dat precies zit maar kan me indenken dat een ontwikkelende thermiekbel die niet hoog kan komen zijdelings expandeert en er een grote zone ontstaat van warme lucht met in het centrum relatief weinig beweging maar een duidelijk begrensde maximale hoogte.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2018
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    samengevat beleef ik laatstgenoemde situatie als zijnde een launch recht de bel in. verder erg interessante kost en idd mooi hoe je zo op dit soort vragen komt;) Zelf hou ik het liever iets simpeler, maar kennis is macht;) Mijn ervaring is dat de lucht die je tijdens de launch doorkruist vele variaties kan hebben die merk- en zichtbaar zijn met je f3k model. meest mooie voorbeeld is een worp recht de bel in, dan kom je ineens lekker hoog. Maar ook juist in de sink launchen of gewoonweg dikke lucht. dat gaat minder hoog. Het verschil alleen al in werphoogte kan aanzienlijk zijn, op sommige dagen kan het niet op en is 65m+ altijd haalbaar.
    het feit dat je de verschillen constateert betekent dat je een goede basis hebt om je kist voor de situaties af te stellen, ga vooral zo door!

    veel plezier en f3k forever;)
     
    Vink vindt dit leuk.
  7. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Vink vindt dit leuk.
  8. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Wat mij betreft was dit toch wat anders dan een bel (of sink) ingooien. Die beide scenario's maak ik regelmatig mee en dan weet ik wat ik kan/moet doen en reageert de Flitz ook meestal volgens verwachtingen (na nadrukken nog steeds in lift -> cirkelen en centrum zoeken resp. na nadrukken vallen met staart omlaag -> speedstand en ervandoor). De reden dat ik dit zo specifiek probeer te benoemen en begrijpen is dat het een derde, mij nog onbekende categorie leek. Als ik moest kiezen tussen sink of thermiek om het te beschrijven leek het meer op sink wat betreft gedrag zoals vertragen van het model en ongevoeligheid voor controls, maar met als bijzonderheid dat het niet zakken maar ook niet stijgen was. Ik zou ook niet weten of het om tijd te maken handig zou zijn om erin te gaan hangen, ik kon er aardig lang in boven blijven maar hoogte winnen was er niet bij en ik vroeg me af of ik niet sterke lift in de directe omgeving aan het missen was. Als het vergelijkbaar weer is op dezelfde plek zal ik goed opletten of ik het weer tegenkom. Gelukkig kan ik in stil weer ook de inversie-hoogte vaak zien omdat er in de omgeving kassen staan die met enige regelmaat stoom uit enkele schoorstenen produceren. Ik heb al vaker gezien dat de wolk daaruit niet hoger kwam dan krap misschien 60-100m waarna de pluim zijwaarts met de wind mee afbuigt. Vandaar mijn idee dat de combinatie van de nabije plas, het reliëf (het terrein heeft een ondiepe komvorm met de plas in het midden met dijken en oplopend terrein eromheen) en veel asfalt en wegdek in de omgeving (snelweg, diverse grote parkeerplaatsen) rare toestanden veroorzaakt en dat die lage inversie ermee te maken kan hebben.

    Je hebt zeker gelijk dat er allerlei variaties in snelheid tijdens een worp waarneembaar zijn, ik kan soms ook zien dat de Flitz tijdens de lauch door twee of drie verschillende lagen heen steekt die verschillend lijken te liften of een andere windsnelheid hebben. En inderdaad, de ene keer kan het niet op, is het vrijwel oneindig vliegen uit een worp en gaan de launches onverwacht hoog en soms wil het gewoon niet zo. De reden dat ik zoek naar wat theoretische verdieping is niet dat ik denk dat het prakijkervaring kan vervangen, een vereiste is om DLG te vliegen of omdat ik zelfs verwacht dat ik er direct beter van ga vliegen. Het gaat mij erom dat ik dingen begin waar te nemen die ik eerder niet zag en die indien mogelijk beter wil kunnen begrijpen. Het internet levert natuurlijk een schat aan info maar het is zeker als relatief leek uitkijken met subjectieve en anecdotische informatie en ik betrap me er ook op dat ik soms hele verhalen zitten te lezen vol kreten als Cd, Cl, Re, alpha (of inversie, adiabatische compressie, divergentie) enz. zonder nu helemaal precies door te hebben wat het inhoudt. Dus, om de basisbegrippen even goed en georganiseerd in mijn hersenpan te krijgen verdiep ik me nu meer in aerodynamica en meteorologie en heb ik ook liever een studieboek dan het web als materiaal. Maar maak je geen zorgen, ik haal doel en middel zeker niet door elkaar: ik vlieg dagelijks, gemiddeld zo'n 15 uur per week en ik vind het fantastisch met het weer van de afgelopen weken. En ik experimenteer inderdaad aan alle kanten met ballast, trim en vliegstijlen.

    In plaats van deze :offtopic: had ik ook onderstaande foto uit het aerodynamicaboek kunnen posten die samen met het bijschrift de boel mooi relativeert: Reynolds girls.jpg
     
  9. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Bart!
    Ik ben al druk aan het lezen (met name in hoofdstuk 18 over de atmospheric boundary layer van het bovenste boek) en daar heb ik een hoop aan.
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  10. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    "En meneer Vink, heeft u nog wat beleefd, geknutseld of gekraakt de afgelopen week?"

    "Nou gekraakt gelukkig niet. Beleefd wel: ik ben geheel tegen mijn gewoonte eens af en toe met een Flitz vol met ballast gaan vliegen. De aanleiding was een RCGRoups discussie waarin in mijn ogen idioot zwaar beladen Flitzen als goed functionerend in competitie werden beschreven. Daarnaast heb ik de indruk dat ik soms te licht vlieg en dus maar eens de andere kant moet leren kennen. Ik was verrast want de straf wb. sneller beneden viel me mee maar man man man wat een raket wordt het als je hem op 295g AUW (60+20g sticks tegelijk) laadt! Ik had er een avond met nauwelijks wind maar veel sink en turbulentie echt enorme lol van: keihard (voor mijn doen dan) smijten, racen op zoek naar de beste spot in de wijde omtrek en daarna in thermiekstand netjes draaien. Dat leverde nog verrassend goeie tijden op die ik met minder massa echt niet kon halen. Ik moet dat zeker wat meer onderzoeken, en me misschien wel aanwennen gemiddeld wat zwaarder te vliegen"

    "Verdomd interessant meneer Vink, maar hoe zat het met geknutseld?"

    "Vandaag was het een slecht weer dus maar even wat fijnafwerking gedaan voor de reparaties van de recente crash. Ook geinig was dat ik in Duitsland van die naamplaatjes had laten maken, ik verwacht namelijk dat ik daar nog wel eens ga vliegen, op een competitie of bij mijn broer die in de buurt van Frankfurt woont. Tot mijn vreugde bleek de breedte van het plaatje exact passend in de servoholte uitsparingen dus ik kon hem er erg mooi inzetten. Ik heb per ongeluk spiegelende plaatjes besteld (had ze zwart verwacht) maar dat levert weer een handige gratis reflector op. Flitz tag.jpg

    "Sorry meneer Vink, ik val zowat in slaap. U kunt beter uw verhalen zelf weer opschrijven."
     
    Wubbe, spedter, tunderman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    Vlieg je nog Martijn? :)
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Misschien verstandig je NAW gegevens onleesbaar te maken op de foto?
    Waar heb je de plaatjes besteld, ik heb er ook nog wat nodig i.v.m. vliegen in duitsland.
     
  13. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb even pauze. Aanvankelijk omdat ik het te druk had met bandactiviteiten zoals de laatste stappen voor het afmaken van ons nieuwe album en een paar optredens in Liverpool UK. Maar er is ook iets veranderd wat ik op dit forum niet kan uitleggen maar voor mij betekent dat ik heel anders om moet gaan met obsessies, waaronder ook vliegen. Ik zal niet stoppen, vlieg ook mee met de Eurotour binnenkort maar het mag allemaal wel wat rustiger.

    https://www.pokale-nrw.de/zubehoer/...gravur?c=272#5854cc447dec0370fdae17e9f00bdd50 (op aanraden van BastiaanD)

    Dit is mijn laatste post in dit draadje. Hoewel ik nog een hoop te leren heb is de missie wat betreft herintreden geslaagd omdat ik, een half jaar na de eerste post, op redelijk niveau 1.5m DLG kan vliegen. Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie nuttige tips en reacties!
     
    heino en RJA vinden dit leuk.
  14. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Martijn,

    Goed te horen dat je nog wel vliegt (had ook niet anders verwacht) maar dat je nu bezig bent om een goede balans te vinden in al jou activiteiten, want dat doe ik ook inmiddels en dat is goed!
    Rustiger aan doen doe ik ook en daardoor gaat ook steeds beter met vliegen met mijn tweede kist en mijn plezier is ook goed op peil :) en al mijn andere bezigheden lopen ook rustig aan door....komt goed dus.

    Leuk dat je mee vliegt in Baarlo en wij ons daar weer zien!

    Jou missie van het herintreden is zeker geslaagd en hoop dat je veel plezier en ontspanning uithaalt!! Wel jammer dat dit draadje nu langzaam uitdooft :-| maar wie weet post ik zo nu en dan er nog hier wat bij maar voor nu gewoon lekker vliegen.

    Tot weer eens op het veld!
    Grtz,
    Heino
     
    Vink en tunderman vinden dit leuk.
  15. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Afgelopen weekend op de Eurotour heb ik goed kunnen merken dat er nog een hoop te herintreden valt :stout:. Maar gelukkig zijn mijn twijfels of ik nu wel of niet thuishoor aan de competitie-kant van F3K definitief weggenomen. Deels door het vliegen maar ook door een paar goede gesprekken en gerichte coaching die ik links en rechts mocht ontvangen. Ik blijf dus gewoon lekker meevliegen met de wedstrijden en heb ook besloten dit verhaal weer op te pakken.

    Ik had bij tijd en wijlen best goeie momenten maar ook een hoop niet geslaagde vluchten, of echt al na een minuut al op de grond liggen. Ik hoop allereerst dat ik nu eindelijk eens een goede en constante lanceerstijl ontwikkel. Ik had de afgelopen tijd al zoveel dingen geprobeerd en aangepast aan mijn worp dat iedere onbevangenheid er wel af was. Omdat ik alleen maar correctie op correctie stapelde en uit allerlei bronnen ook soms tegenstrijdig advies heb opgepikt, raakte ik alleen maar steeds verkrampter en werd gooien een soort van kwelling met 34 dingen om tegelijk op te letten. In wedstrijdsetting nam die stress alleen nog maar toe dus ik gooide echt als een ouwe krant op de eerste dag, zelden boven de 35m schat ik. Gelukkig heb ik op de tweede dag wat coaching van Peter Aanen gekregen die me een paar belangrijke tips heeft gegeven over de uitgangspositie voor de worp, hoe de peg vast te houden en het belang van ontspannen schouders en rechterarm tijdens de rotatie. Ik heb ondertussen meer doorgeoefend de afgelopen dagen en het lijkt erop dat ik nu eindelijk op het pad zit van hoger werpen. Er zit in ieder geval al een soort zweepslag vlak voor de release en ik hoor en zie dat het al sneller gaat en hoger komt. Maar dat heb ik eerder gezegd :offtopic: dus eerst maar eens afwachten. Ik log het wel weer een keer als ik dit er goed in heb gedrild.

    Een andere conclusie is dat ik, wat ik al vermoedde, neig naar te licht en te langzaam vliegen. Daar kom ik in rustig weer wel mee weg maar de omstandigheden van het weekend vereisten dat je af en toe van redelijke afstand moest terugkeren en dat je vrij kleine maar lichte thermiekbellen lang moest volgen om hoogte te winnen en de tijden te halen. Ik heb natuurlijk wel ballast toegevoegd maar merkte dat ik minder gewend was om met een hoger startgewicht de benodigde kleine cirkels te vliegen. Ik was geneigd om met te weinig bank te grote cirkels te draaien en dan blijf je soms wel een beetje plakken maar kom je niet echt weg. Gelukkig was het maandag vrijwel identiek weer als op zondag in Blokzijl dus ik heb dat inmiddels ook goed geoefend.

    Wat betreft instellingen nog een doorbraakje: ik heb gisteren eens wat aandacht besteed aan de rolroerdifferentiatie omdat ik had opgemerkt dat mijn Flitz dook als ik rol input gaf. Met wat meer uitslag naar boven en een tikje minder naar beneden heb ik dat gedrag eruit gekregen en dat cirkelt en manoeuvreert een stuk preciezer. Vroeger deed ik veel meer met roer maar de laatste tijd gebruik ik de ailerons wat meer en dat lukt nu beter. Nu ook al een tijd zonder enige vorm van rolroer/roer koppeling vlieg wordt het allemaal steeds preciezer.

    Tenslotte: om mezelf te motiveren, als backup / wind model en om mezelf te dwingen wat zwaarder onderweg te zijn heb ik een tweede Flitz 2 besteld. Ik ben zeer tevreden met hoe ze vliegen en wil mezelf niet gaan verwarren met een ander model dat opeens weer heel anders reageert. Ik zag er ook veel op het veld afgelopen weekend dus je kan er blijkbaar prima mee scoren in competitie. Ook weer met een tweedelige vleugel, ditmaal een standaard layup dus leeg waarschijnlijk rond de 235g. Hij krijgt ook een wat stevigere vin, dat is geen overbodige luxe want die zegt nog steeds af en toe krak bij mij. Gaat nog een paar weken duren maar ik heb geen haast.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2018
    heino, jorn, Knikvleugel en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Mooi dat je weer terug bent Martijn! Ik vind je verhalen en opgedane ervaringen erg leuk om te lezen. Het weer was afgelopen weekend wat mij betreft best uitdagend. Je zag ook bij onze toppers dat ze af en toe moeilijke rondes hadden. Dat maakt het tot een echte wedstrijd. Met je bestelling van een nieuwe Flitz heb je weer een mooi projectje waar je naar uit kunt kijken.

    Gr Brian
     
  17. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Ik sluit me aan bij Brian, het zou zonde zijn als jij er niet meer bij bent. Ik zelf heb na dit weekend ook eens wat dingetjes bij gesteld want het was wel een beetje een emotionele achtbaan geweest wat een beetje in mineur eindigde voor mij persoonlijk. Ik heb nu wel wat nieuwe projecten op stapel staan (Kan ik het materiaal ook niet meer de schuld geven) maar denk wel dat ik nog heel wat dingen te oefenen uit te proberen heb....en dat hoort ook bij de hobby die wij doen. Wel moet ik zeggen dat de groep F3K mensen echt super is en naarmate ik meer wedstrijden mee doe er ook echt mee gekeken/ geholpen wordt dat je zelf beter wordt en veel dingen oppikt en leert. Al om al zal ik dit nog vele jaren gaan voortzetten maar wil ook wel weer een beetje de andere modelvlieg dingetjes oppikken want die wil ik ook een beetje onderhouden.....Ik krijg het nog druk met mijn hobby maar dat is gewoon leuk

    Tot snel weer ziens Martijn!!!

    Grtz,
    Heino
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik lees al een tijdje mee en ik herken heel veel punten die jij in jouw reactie #155 opnoemt. Vergeet niet dat je lerende bent/was en vaak daarna kom je dan in een fase dat je het gevoel hebt dat je niet verder komt. Zeker als je met de meer gevorderde piloten gaat vliegen maar juist van hun ga je des te meer leren en observeer hun ook goed. En wedstrijden vliegen vraagt tenslotte om het maximale wat er in zit er ook uit te halen, trouwens iemand die net begint kan nog stijgen, iemand die hoog stijgt kan vaak alleen nog maar dalen. ;)

    Gewoon blijven volhouden en opeens merk je dat er een omslagpunt komt ook al vraagt het nu eenmaal wat tijd.

    Veel succes met het vliegen.
     
    jaap27, Vink en tunderman vinden dit leuk.
  19. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Hans, leuk dat je even reageert en laat weten dat je een en ander herkent in mijn verhaal! Het komt nu denk ik aan op lekker oefenen de aankomende tijd en me wat minder laten beïnvloeden door competitiestress.

    Inderdaad is er veel te leren van hoe anderen vliegen, als ik niet vlieg observeer ik vaak hele wedstrijdrondes van enige afstand, om me echt te concentreren op waar en hoe iedereen vliegt en of ik dat kan rijmen met wat ik waarneem aan windverandering en andere lift indicatoren.
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Stress is niet anders dan normaal zeker bij een wedstrijd en na een aantal wedstrijden wordt dat vanzelf wat minder en ga je veel relaxter vliegen waardoor je meer aandacht krijgt voor andere zaken. In het begin komt er zoveel op je af ook met al die goed bedoelde adviezen maar dat moet je een beetje filteren. Je kan namelijk niet alles in één keer veranderen en geen vliegdag is hetzelfde door verschillende omstandigheden. Maar wat ik lees is dat jij nu goed bezig bent door andere dingen aan te passen en zoek je naar de juiste oplossingen en dat is van belang om zo stapsgewijs jezelf en je model te verbeteren. Een lange trap kan je nu eenmaal niet opklimmen zonder de tussenliggende treden te gebruiken. ;) En 95% van de wedstijdvliegers zullen dezelfde ervaringen hebben gehad zoals jij die nu ervaart maar er komt een dag dat jij andere gaat helpen.

    Vergeet ook niet dat niks moet met een hobby maar dat het er uiteindelijk omgaat dat jij er plezier aan beleeft. En blijf jouw (vlieg)ervaringen gewoon hier delen zodat andere er ook van kunnen leren, of het nu negatief of positief is dat maakt (mij) echt niet uit.

    Succes.
     
    Vink en tunderman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina