Ik zal de critici wel over mij heen krijgen denk ik, ik heb een vintage zwever doorgezaagd.......
Ik had nog een 17 jaar oude Dalmation Lady op zolder liggen. Een 2 meter zwever die ik vroeger met een start-elastiek de lucht in trok en waarmee ik destijds zo'n 250 vluchten heb gemaakt. Aangezien het toenmalige grote veld van de club waar ik vloog door de gemeente voor andere doeleinden in gebruik werd genomen en er moest worden uitgeweken naar een veel kleiner veld, heb ik niet meer met deze zwever gevlogen.
Laatst de kist eens kritisch bekeken: de oracover was op sommige naden los en moest dus worden gerepareerd. Verder moet je niet aan de lijmverbindingen rommelen, de oude lijm (UHU hart) hecht nog wel, maar is wat broos geworden, waardoor het wat makkelijker breekt is mijn gevoel. Een hoogtestart aan een startlijn overleeft ze wellicht niet, de vleugel boog altijd zeer vervaarlijk door tijdens een lijnstart, dus dit zou wel eens kunnen leiden tot een vleugelbreuk.
Om toch weer deze oude dame te kunnen vliegen heb ik de romp in een verstekblok gezet en de neuskegel afgezaagd. Vervolgens er een brushless motortje ingezet en ze is weer klaar voor een re-maiden.
Paul
Ik had nog een 17 jaar oude Dalmation Lady op zolder liggen. Een 2 meter zwever die ik vroeger met een start-elastiek de lucht in trok en waarmee ik destijds zo'n 250 vluchten heb gemaakt. Aangezien het toenmalige grote veld van de club waar ik vloog door de gemeente voor andere doeleinden in gebruik werd genomen en er moest worden uitgeweken naar een veel kleiner veld, heb ik niet meer met deze zwever gevlogen.
Laatst de kist eens kritisch bekeken: de oracover was op sommige naden los en moest dus worden gerepareerd. Verder moet je niet aan de lijmverbindingen rommelen, de oude lijm (UHU hart) hecht nog wel, maar is wat broos geworden, waardoor het wat makkelijker breekt is mijn gevoel. Een hoogtestart aan een startlijn overleeft ze wellicht niet, de vleugel boog altijd zeer vervaarlijk door tijdens een lijnstart, dus dit zou wel eens kunnen leiden tot een vleugelbreuk.
Om toch weer deze oude dame te kunnen vliegen heb ik de romp in een verstekblok gezet en de neuskegel afgezaagd. Vervolgens er een brushless motortje ingezet en ze is weer klaar voor een re-maiden.
Paul

