Vintage Dalmation Lady electrisch

Ik zal de critici wel over mij heen krijgen denk ik, ik heb een vintage zwever doorgezaagd.......

Ik had nog een 17 jaar oude Dalmation Lady op zolder liggen. Een 2 meter zwever die ik vroeger met een start-elastiek de lucht in trok en waarmee ik destijds zo'n 250 vluchten heb gemaakt. Aangezien het toenmalige grote veld van de club waar ik vloog door de gemeente voor andere doeleinden in gebruik werd genomen en er moest worden uitgeweken naar een veel kleiner veld, heb ik niet meer met deze zwever gevlogen.

Laatst de kist eens kritisch bekeken: de oracover was op sommige naden los en moest dus worden gerepareerd. Verder moet je niet aan de lijmverbindingen rommelen, de oude lijm (UHU hart) hecht nog wel, maar is wat broos geworden, waardoor het wat makkelijker breekt is mijn gevoel. Een hoogtestart aan een startlijn overleeft ze wellicht niet, de vleugel boog altijd zeer vervaarlijk door tijdens een lijnstart, dus dit zou wel eens kunnen leiden tot een vleugelbreuk.

Om toch weer deze oude dame te kunnen vliegen heb ik de romp in een verstekblok gezet en de neuskegel afgezaagd. Vervolgens er een brushless motortje ingezet en ze is weer klaar voor een re-maiden.

Paul

20110922214833.jpg

20110922215336.jpg

Ik zal de critici wel over mij heen krijgen denk ik, ik heb een vintage zwever doorgezaagd.......
Als je de overgang spinner-romp wat vloeiender maakt, zijn we niet echt heel boos :wink:

Maar... gezien de omstandigheden gewoon een goede keuze. Je bent niet de eerste die het in z'n hoofd haalt de neus van een vintage glider af te zagen.

(maar het blijft natuurlijk een doodzonde)

Je hebt gelijk, ik moet nog op zoek naar een grotere spinner. Helemaal mooi zal ik het niet krijgen denk ik, de romp is vierkant, een spinner is rond....

Paul

Romp is van 2mm balsa. Daar ben je snel doorheen op de hoeken als je hem rond schuurt.

Dan zeg jij natuurlijk: balsa aan de binnenkant van de romp toevoegen. Maar ik heb de hele setup zoveel mogelijk voor in de romp zitten en er moest dan nog 45 gram lood bij in de neus. Geen ruimte dus om de neus rond te krijgen

Paul

Laatst bewerkt:
Nou, dan geef je wel erg snel op.
Natuurlijk kun je hem mooi rond maken, als je maar wilt!

Laatst bewerkt:
Onze post's hebben elkaar gekruist, ik was hem even aan het editten omdat ik jouw reactie al verwachtte. Zie mijn vorige post.

Paul

Geweldige zwever van Scen. Heb hier in de beginjaren naast mijn ASW17 van Carrera heel wat vlieguurtjes mee gemaakt. Hij vliegt echt fantastisch stabiel en is ook in de thermiek snel omhoog te krijgen.

Een paar jaar geleden was ik het zat (neusje was afgebroken) en heb ik de handel toen der tijd in de kliko gestampt. Heb hier nu echt ontzettend veel spijt van. Heb op dit moment alleen nog maar de rode doos over waarin ik al mijn balsa bewaar :(.

Gezien de omstandigheden een goede keus denk ik. Hier ga je nog veel plezier aan beleven :D
BTW geef je dan gelijk op voor de bijeenkomst op 8 okt in Hoeven.
De eerste E-gliders wedstrijd, zie draadje hierover!!!!
Er zullen de nodige Vintage zwevers aanwezig zijn denk ik

Jaren geleden gevlogen met een Dalmation Lady met een vertraagde Speed 500 en een 12*6 propeller. Vloog naar de eisen van toen heel behoorlijk.

Wat het aanpassen van de romp betreft, in de binnenkant vier balsa driehoeklatjes lijmen. Dan kan je wat verder schuren.

Zie weinig downstelling in de motor. Dat is eigenlijk wel nodig...

Gebruik bij dit soort toestellen meestal een downstelling van 3-4 graden en een zijstelling van 0.5 graad.

Laatst bewerkt:
Geweldige zwever van Scen. Heb hier in de beginjaren naast mijn ASW17 van Carrera heel wat vlieguurtjes mee gemaakt. Hij vliegt echt fantastisch stabiel en is ook in de thermiek snel omhoog te krijgen.

Een paar jaar geleden was ik het zat (neusje was afgebroken) en heb ik de handel toen der tijd in de kliko gestampt. Heb hier nu echt ontzettend veel spijt van. Heb op dit moment alleen nog maar de rode doos over waarin ik al mijn balsa bewaar :(.

Ik heb nog een gloednieuw exemplaar in doos liggen. Belangstelling???

Paul

Ik heb nog een gloednieuw exemplaar in doos liggen. Belangstelling???

Paul

Haha, ik wist dat er een kans was op een dergelijke reactie. Het was een heel leuk kistje, maar een hoogstartlijn kan ik op dit moment lastig uitrollen op de huidige vliegclub. Daarnaast heb ik op het moment nog een ander project op de plank liggen waar ik niet eens aan toe kom. Voorlopig dus even geen belangstelling, maar ik hou het in gedachten. :D

Ik heb er ook nog één, vliegklaar, met hele neus...:rolleyes:

full

Maar die hou ik lekker zelf!!:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie weinig downstelling in de motor. Dat is eigenlijk wel nodig...

Gebruik bij dit soort toestellen meestal een downstelling van 3-4 graden en een zijstelling van 0.5 graad.

Motor is slechts bedoeld om de kist op hoogte te krijgen, ik wil hem echt nog als zwever vliegen. Ik vind het dus prima als hij met motor aan en roeren neutraal gewoon up gaat.

Paul

Motor is slechts bedoeld om de kist op hoogte te krijgen, ik wil hem echt nog als zwever vliegen. Ik vind het dus prima als hij met motor aan en roeren neutraal gewoon up gaat.

Paul

De downstelling is nodig om de neus met de motor aan naar beneden te houden. Als je de motor recht zet dan heb je grote kans dat het spontaan een looping vliegt. Zelf met 4 graden downstelling zal het toestel spontaan omhoog willen.

Ik snap je redenering, maar ik laat het maar even van de eerste vlucht afhangen. Domping inbouwen kan altijd nog

Paul

Laatst bewerkt:
Back