Vintage Graupner Cessna 152

• Topicstarter Topicstarter ceppodo
  • Startdatum Startdatum
C

ceppodo

Guest
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Graupner Cessna 152 uit de jaren 80.
De romp van deze oude dame is gemaakt van kunststof.
Als ik de randen van de romp aanpak op de plek waar de vleugel ligt,dan voelt het plastic/kunstof er hard aan en heeft neiging tot barsten.
Nu zal er in de loop der jaren wel wat weekmakers uit het plastic verdwenen zijn.
Heeft iemand ervaringen met oude kunstof rompen in relatie tot het verouderen?
Ik vind de Cessna een geweldig mooi vliegtuig.
Vliegtuigen behoren niet op de plank te liggen,maar te vliegen.
Alleen maak ik mij zorgen om het plastic.
Zou eeuwig zonde zijn dat deze dame tijdens het vliegen of bij een landing last krijgt van hevige scheurvorming.
Heeft het zin om de OS motor te vervangen door een electro?
Helaas niet zo vintage,maar kan me indenken dat het voor het kunststof beter is ivm minder trillen en stoten van de motor.
Wie heeft hier enige ideeen over?
Zou overigens wel leuk zijn als er een apart Vintage forum zou komen.
Heb de indruk dat dat best wel leeft.

full

met vriendelijke groet
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi gerald,

Ik denk dat er 2 opties zijn voor het herstellen van je mooie vliegtuig....

Of je body van de vlieger in de polyester zetten en overschilderen.

Of schuren primen en speciale kunststof verf aanbrengen. Eventueeel met uv bescherming erbij.

Succes en ik hoop dat het goed komt!

Dag Gerald,
Da's een bekende van het internet. Ja, mooi hoor!
Komt die niet uit de jaren '80? Staat in ieder geval in een catalogus uit '86 waar ook m'n Starletje in staat, Graupner eigen, natuurlijk als snoepje afgebeeld :)

De romp is een geblazen ABS romp, bij Graupner als een "Graupner Perfekt Fertigumpf" benoemd. Een kunststof net iets andere eigenschappen, soepeler kunststof. Vergelijkbaar met de Robbe Progo "Plura".
Dit in vergelijking tot de Cessna Cardinal 172 die geheel uit zeer strakke spuitgietdelen bestaat. (toen een wonder, dat zijn peperdure spuitgietmatrijzen geweest... )

De rompen kunnen vervormen bij grote warmte en bij koude juist zeer boos worden. Met de jaren verliest de romp de weekmakers, wordt nog brozer. Onder nomale omstandigheden konden ze tegen een stootje.

Ik heb hier een stokoude Progo. Die is conainer rijp. Die verpreut zowat bij knijpen. Als je er naar wijst zucht ze al.
De Pogo nieuw in doos oogt nog als nieuw, maar is ook niet blootgesteld geweest aan UV. Ik vraag me af of die ook nog deugdelijk is na +30 jaar schoonheidsslaap.
Ze waren niet bedoeld om te bewaren, maar om te vliegen... en tijdig te sneuvelen.

Je hebt idd wat opties. Versterken op de breuken, maar dan komt elders wel weer een breuk. Is het bij te houden met lapjes... Helemaal in de epoxy wordt het een baksteen.
Kist, zo lees ik, vliegklaar rond de 2300 gram. Dat is eigenlijk al gewichtig.
Heb je ook de tekeningen er bij gekregen?

Schuren en UV bestendige lak? Maakt de romp niet sterker noch beter.
Is het eigenlijk al te laat...

Wil je echt safe met de kist vliegen? Is een epoxy afgietsel mogelijk een oplossing, maar bewerkelijk?
De styropor vleugel behoud z'n stevigheid wel en zal nog goed inzetbaar zijn.
Groet Bas

Hallo Bas,
Ja ik heb de bouwbeschrijving en de tekening erbij.
Even de tekening nagelopen en bij de bouwbeschrijving staat inderdaad Mei 1983.
Zat ik er dus toch weer mooi 10 jaar naast.
Of ik echt safe met de kist wil vliegen?
Tja,ik heb hem natuurlijk gekocht om mee te vliegen.
Mijn vraag was ook echt bedoeld om te weten of het ook echt verantwoord is om mee te vliegen.
Ik heb hem niet gekocht om op zolder te laten verstoffen.
Ik vind het een prachtig ding,kan niet wachten om hem in de lucht te krijgen.
Maar als het kunststof van de romp dat niet redelijkerwijs overleefd,dan kan ik hem misschien beter alleen voor het mooi op de kast zetten.
Met mijn Cirrus vlieg ik nog steeds regelmatig,maar ook niet bij deze temperaturen.
Dan wordt de romp veels te kwetsbaar.
Met deze koude vlieg ik eigenlijk uitsluitend met houtbouw.
Dus ja ik wil graag met de Cessna 152 vliegen,maar niet als er een grote kans bestaat dat de romp aan het eind van het jaar niet meer bestaat.

met vriendelijke groet

Gerald

Tekeningen en Bauanleitung? Da's mooi Gerald?! Zal dan ongeveer de introductie zijn geweest?
Vast tot in de jaren '90 in productie geweest.

Vliegen. Geen enkel model heeft het eeuwige leven.
Verantwoord? Is geen scheurijzer. Zo hard zal het niet gaan. Meer iets om mooie rondjes te tuffen en mooie lange fly-by's op een 4taktje of zoemend elektro-torretje. Het lot niet te veel tarten.
En als ze er dan ook nog eens mooi oogt? Heerlijk voor een vintage treffen, mooie rustige vliegdag.
Net wat je zegt over je zwever. Anders kies je ook niet voor zo een prachtig vintage model.

Elektro of brommertje? Lastig. Elektro opletten dat je het gewicht binnen de perken houdt.
Met elektro kan je je vergrijpen aan minder edele laksoorten, houdt het verfbudget een beetje binnen de perken.
Trillingen bij brandstof? Dat is met silentblocks behoorlijk te dempen, en niet overmotoriseren zou je zo denken...

Kan hoogstens de vleugelbevestiging iets versterken, zodat de torsie krachten van de romp-vleugelverbinging goed verdeeld afgevangen worden en wellicht ook zoiets bij het landingsgestel? De montageplaat. Alles zo zuinig mogelijk met extra epoxy-glas? Plastic primen met CA voor betere hechting? Primen met CA wordt gedaan bij reparatie van vol-GFK modellen. Truck bij reparatie van F5B modellen.
Nylon breekbouten toepassen. Zou maar zo kunnen zijn dat dan de meeste krachten loskomen bij het landen?
Mooi opkalefateren en gewoon proberen. Super!
Groet Bas

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb hier een stokoude Progo. Die is container rijp. Die verpreut zowat bij knijpen. Als je er naar wijst zucht ze al.
De Progo nieuw in doos oogt nog als nieuw, maar is ook niet blootgesteld geweest aan UV. Ik vraag me af of die ook nog deugdelijk is na +30 jaar schoonheidsslaapje.
Ze waren niet bedoeld om te bewaren, maar om te vliegen...

Enkele maanden geleden heb ik ook een Progo gered van de vuilnisbak. Hij stond al bij een container. De eigenaar had de vleugel op zijn knie middendoor gebroken maar gelukkig zo dat het een te repareren breuk bleek te zijn.
De romp ziet er helemaal fantastisch uit en de vleugel en het stabilo zijn inmiddels gerepareerd. Echter en nu komt mijn vraag.......ik ben op zoek naar de neus of een mal daarvan. Dan is hij eigenlijk weer zo goed als nieuw. In mijn neus zitten te veel te grote gaten om daarvan een nette mal te maken. Kan iemand mij daar misschien aan helpen.
Dan is de Progo eigenlijk weer 'bijna' nieuw en kan hij de lucht in gaan met een oudere viertakt van Webra. Eén bonk(je) nostalgie op het veld.

En ook ik vlieg nog af en toen met een originele Cirrus en Cirrus 75. Zelfs op de huckepack van een Biglift. Blijft leuk.

Groetjes, Erik.

Hallo Erik,
Gelukkig hoef ik de oude knijter niet meer te repareren :)
'Ligt' er in opslag ook nog een illegaal Duits epoxyafdrukje te 'staan' wachten. Via eBay.de op de kop getikt. Is alleen een beetje te zwaar... vast onverwoestbaar... Eigelijk ook wel wat voor het vintage treffen van Arnold.

Maar mooi dat je er een hebt kunnen redden!

Kapjes? Met grote regelmaat op eBay.de afdeling modelvliegtuigen te vinden...
Zo ook de bouwdoosjes... er is altijd hoop!

progo in Motorflugzeuge| eBay

Ik kan je in ieder geval wel helpen aan de CG gegevens van de tekening.
Gr Bas

Zelf heb ik nog met de eerste versie van de Cessna 152 van Graupner gevlogen.
Denk dat dit in 1979 was.
Deze had een lexan romp en vleugel was nog ribbenbouw.
De paar spantjes in de romp moest dan ook met stabilit express ingelijmd worden, we hadden toen nog niet zoveel keuze aan lijmen als nu.
Deze had ook nog geen rolroeren, maar het vloog wel zeer goed.
Maar zoals Bas vernoemd, in de winter zeer broos, zo brak de romp voor de staart spontaan door bij een wat hardere landing.
Later is het materiaal van de romp veranderd en de vleugels uit styropor vervaardigd.
Maar al bij al, een leuk toestel om mee te vliegen op een rustige manier.
Probeer eens met een polyester matje binnen in de romp te plaatsen waar de vleugel draagt, mogelijk heb je er dan nog een tijdje plezier van, dit toestel is het echt wel waard.

Johan.

eigenlijk is er maar een manier om dit model voor langere tijd te houden
en dan zou je het rompje moeten vermallen en een nieuwe maken
en als je dan toch een mal hebt kan je mischien andere liefhebbers van een nieuwe romp voorzien

Ga mij toch maar eens verdiepen in het vermallen. Geen ervaring mee. Maar een mooi moment om te leren. Als hij eenmaal gesneuveld is. Is hij weg. Dus voor die tijd maar eens wat ondernemen

hier in oss zit wel een bedrijfje die dat wel doet en die is niet echt heel duur
dan weet je zeker dat de mal goed is en kan je er zelf rompjes van maken

Hey Johnny. Heb je wat meer info over bedrijfje. .... een naam bijvoorbeeld.
Alvast bedankt.
Vr gr Gerald

Mal maken is niet zo heel erg moeilijk. Maar je bent er natuurlijk wel even zoet mee... en zin in hebben. Een hele eenvoudige met korte levensduur giet je snel uit modelgips. Wegens krimp beter voor kapjes vivak te trekken of een zweverkapje te lamineren. Een sterke, duurzame maak je uit epoxy.
Daarbij... hoe fraaier en gladder het origineel... zo fraai wordt de kopie.

Er is wel het een en ander te vinden op dit forum. Een enkel F5B vlieger trekt nog wel eens een rompje...
VTH Verlag heeft er ook goeie boekjes over. Dat kan je dan rustig doorlezen om er een goed beeld van te krijgen.
Google natuurlijk, onder de juiste benaming... in Engels of NL...
Of toch de optie die Johnny noemt...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ga me toch maar eens verdiepen in de mallenbouw en smeren met epoxy.
Ik heb hier tenslotte ook nog steeds de originele mal liggen van Lageman waar dertig jaar geleden de zwever "SuperAirfish" op gebouwd werd.
Wil er nog steeds eens voor mezelf bouwen.
Ga in ieder geval een mal maken van de Cessna romp

...... in de winter zeer broos, zo brak de romp voor de staart spontaan door bij een wat hardere landing.....
Ik ken ook kisten die hier in de zomer [URL="
van hadden[/URL]
.
Je zult toch maar net even naar het toilet zijn.......:mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
"hadden..." Da's weer een mooie klapper. :)

Maar ook je trim.
Ik had het zelfs met een houten kist van Sig.
In de warmte, een lekkere 30 graad, op het overheerlijke veld in het Odoornse, werd de staart voldoende lang om de trim volledig te verstieren... richting en hoogte.... sta je wel effe te lijken :rolleyes:

Back