Vintage op de VV wedstrijd in Zulpich Duitsland.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 10 jul 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.986
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben al enkele jaren in overleg met de wedstrijd organisator van de Eiffel Pokal (een wedstrijd welke jaarlijks eind augustus/begin september wordt gehouden aan de noordflank van de Eiffel) over toevoeging van een Vintage klasse..

    Dit is een zeer grote internationale wedstrijd en we kamperen daar met z'n allen op het veld ( rond de 150 tot 200 personen). De kogel is door de kerk en vanaf 2021 gaat het er van komen. In overleg met Bernd Honig (de evenement leider) gaan we een wedstrijdconcept uitwerken en ik mag tijdens die 2 daagse wedstrijd de leiding over het vintage gebeuren doen. Nu zal dat niet zo'n vaart lopen met het aantal deelnemers en ik ben met 5 man in de vintage klasse al weer dik tevreden...maar je weet maar nooit waar het toe kan leiden want het deelnemers veld is aardig aan het vergrijzen en de belangstelling naar Vroeghh is overal merkbaar bij die oude garde..dus..


    Concept:
    De vintage klasse zit op meerdere punten wat anders in elkaar dan het reguliere F1A/B/C gebeuren..en waar hebben we het over bij de invulling van vintage:

    Klassen:
    - Nodic/A2
    - Wakefield,
    - Power
    - Ontwerp tot 1970 en hoeveelheid rubber cq motortype dient te corresponderen met de ontwerp periode.


    Welke modellen op welke dag

    Wakefield en Power vliegen op de F1B/C dag en Nordic/A2 vliegt op de F1A dag

    Aantal vluchten:
    - maximaal 5 per klasse
    - en, verdeeld over de 3 klassen, maximaal 10 totaal
    - de 5 beste resultaten over het totaal aantal vluchten tellen voor de eindscore.
    - een eventuele Fly-off mag met een modelklasse naar keuze.

    Max ( maximale vluchtduur)
    - is gelijk aan de F1A/B/C van die dag echter met een maximaal tijd van 180 seconden.
    - Fly-off Max tijd n.o.t.k.

    Gebruik van RC:
    - Rc D/T toegestaan
    - Rc motorstop toegestaan




    Zou het mogelijk zijn iemand van de huidige lezers schare mee te krijgen naar Zulpich voor de vintage klasse....wie weet..
    - gratis kamperen op het veld gedurende 3 á 4 dagen
    - toiletten en was gelegenheid/waswater ter plekke beschikbaar
    - catering aanwezig


    Wat heb je verder nodig..oh ja..een vintage Vrije Vlucht model...


    En om je al wat te inspireren..deze moet nog fff opnieuw bekleed - en van een Webra of vergelijkbaar dieseltje voorzien worden en dan kan de pret beginnen.
    IMG_20200704_145013.jpg IMG_20200704_145019.jpg



    Maar voel je er meer voor een zwever te bouwen...of heb je een pré '70 zwever...
    Bvb deze..ach hoe mooi ...de Spinne..

    [​IMG]


    [​IMG]


    Of een vintage wakefield..

    [​IMG]


    Kortom..misschien moet je maar eens buiten de box gaan denken..
     
    RTrider vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.986
    Locatie:
    Zwolle
    Eerst maar eens de specs van weleer boven water halen:


    Nordic: rompdoorsnede grootste punt minimaal 31 dm2, minimaal 420 gram, lijnlengte max 75 meter
    A2: 32 - 34 dm2, minimaal 410 gram
    Lijnlengte max 50 meter


    Wakefield
    Jaar, maximaal motor gewicht, oppervlak, minimaal totaal gewicht, minimaal rompdoorsnede oppervlak

    Tot 1934 ongelimiteerd, vleugel oppervlak 30-31 dm2, 120 gram, L2>/100
    1937 ongelimiteerd, vleugeloppervlak 30-31 dm2, 240 gram, L2/100
    1938 ongelimiteerd, vleugeloppervlak 30-31 dm2, stabilo 33%, 240 gram, L2/100
    1951 ongelimiteerd, 19 dm2, 240 gram, 1,55 dm2
    1954 80 gram, 19 dm2, 240 gram, 1,55 dm2
    1957 50 gram, 19 dm2, 240 gram, ongelimiteerd
    1965 t/m 1969, 40 gram, 19 dm2, 230 gram, ongelimiteerd




    Power
    xxxx t/m 1954 200 gram/cc en 20 sec motorloop
    1955 t/m 1958 200 gram/cc en 15 sec motorloop
    1959 t/m 1960 300 gram/cc en 15 sec motorloop
    1961 t/m 1969 300 gram.cc en 10 sec motorloop

    .
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Den Haag
    De Amerikanen vliegen dit echt nog super veel. Dus tekeningen zat.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.986
    Locatie:
    Zwolle
    Hekking pre fifties zuigermotormodel voor Zulpich 2021

    De restauratie van mijn 2e Hekking maar eens aangepakt...je kunt per slot van rekening ook niet de hele dag bbq'en....:D

    Normaal gesproken zou ik zoiets met de plastiekzak/closetpapier/thinner methode doen maar.....er kan in zo'n oudje het een en ander in zitten wat daar niet tegen kan.

    Dus met diverse schuurblokjes aan het werk....


    En ja hoor....op meerdere plekken zit onvervalst celluloid....hier en daar webbing en alle ribben hebben boven en onder een slanke driehoek vebinding met de achterlijst

    Na 2 dagen af en toe wat frunniken tussen de expedities door ligt er een mooi stukkie vleugel...opgebouwd uit paranapijn voorlijst....vuren liggers en achterlijst en er zit zowaar ook nog wat toen schaars balsa aan in de vorm van de ribben....

    IMG_20200720_173526.jpg

    Detail foto,s komen op de kop..kan ik nu niet aanpassen
    IMG_20200720_173538.jpg
     
    lecraM, Ton van Munsteren en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.986
    Locatie:
    Zwolle
    Een stukkie verder..nou ja...een heel stuk...
    IMG_20200725_162136.jpg
    IMG_20200725_162319.jpg
     
    Hans V, jve en janhein vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina