Vintage Protech onroad 1/10 electro conversie

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 21 jan 2021.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Gewoon een fun projectje, zonder zware ambities of zo.

    Een aantal jaren geleden kon ik dit chassis redden van de container:
    [​IMG]

    Ik heb weinig met 1/10 en onroad, maar anderzijds ook zonde om verloren te laten gaan.

    In deze corona tijden doen we al eens een extra projectje. Dus heb ik deze eens terug opgebouwd, maar met electro conversie.
    Het is een 2WD chassis, gewoon eenvoudig en simpel. Robuste onderdelen, versnellingsbak enz.

    Dit maakte ik ervan met als enige investering 4 nieuwe bandjes voor een paar euro.
    [​IMG]

    Alle electro componenten zijn wellicht erg oude kyosho perfex onderdelen. De esc heeft geen rem, enkel vooruit/achteruit. Alle componenten zijn wit, dus wel tof om samen in dit chassis te gebruiken. Motortje is gewoon een standard mabuchi dat al veel gereden heeft maar het nog goed doet (uit mijn eerste echte rc auto van begin jaren 90).

    [​IMG]
    Er zijn wat alu plaatjes gemaakt als motorsteun en om de accu vast te houden.

    Deze keverbody komt er op: een ABS thermoform van eigen makelij. Ook wat oldschool dus.
    [​IMG]

    Rijdt prima, gewoon voor de fun.
     
    Cnn en HeliKoper vinden dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Mooi dat die zo nog een tweede leventje kan leiden.
    Hoe heb je de spurgear gemonteerd gekregen, zelf een meenemer/adapter gemaakt?
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    De spurgear is zoals het was denk ik. Gewoon asje door de as waar de gear op zit. Zoals een wiel met wielhex op een as zit.
    Er zit een alu stukje met gleuf of waar de spur dan weer op vast zit. Het veertje dat je ziet is dus geen slipper, maar houdt alles gewoon op zijn plek, met en C-clips.
    Als ik eens terug uit elkaar moet halen, probeer ik eraan te denken fotootje te nemen.
    Mss horen die stukjes niet origineel bij deze auto, geen idee. Zat in mijn parts bin en paste prima. Slipper lijkt me niet nodig onroad, zo'n kleine wieltjes en standaard mabuchi motortje. En zelfs al is het beter, dat fabriceren is sneller gezegd dan gedaan en dit autootje is het mij niet waard :)
    Alle gears binnenin zijn heel stevig, lekker oldschool overkill. Dus als er iets begeeft, zal het de spur zijn, en die kan ik eel snel opnieuw maken. Lasercut in POM geeft heel bruikbare spurs.
    Ik kwam trouwens toevallig tegen dat dit chassis ook onder de merknaam SINYIH bestaat of bestaan heeft. Nooit van gehoord, maar ik denk dat vele Protech auto's eigenlijk rebrands waren van andere: enigma van de carson specter, yada van mugen enz.
    Dit chassis is leuk om te driften op tegelvloer in huis :)
     
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Heb ook nog wel zo'n nitro chassis of 2 liggen, maar telkens 4wd, met de spurgear in het midden samen met een rem, en een tandwielmodule waarvoor ik niet meteen een passende pinion heb... Misschien ook eens aan het klussen gaan...

    Alu dubbeldeks chassis en tandwielen voorzien op 'nitro'-kracht maken er natuurlijk wel robuuste chassis van.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zo'n 4WD modellen zijn toch analoog aan een 1/8 4WD aan te passen voor electro conversie? Daar is het ook doenbaar voor een brushless setup. Bij bovenstaande is dat de moeite niet, heel basic chassis. Brushed motortjes en esc's / standaard servootjes heb ik toch nog liggen. En op banggood even een geschikte pinion kopen, is nog maar een paar euro... Maar inderdaad, dit soort chassis zijn toffe kandidaten: veel ruimte gezien voorzien voor nitro motortje, tank, gasservo... Meestal plaats genoeg.
    En je 4WD chassis zijn eventueel makkelijk 2WD te maken door middelste diff (indien aanwezig) te blocken. Indien niet aanwezig: nog makkelijker. Alleen mss even puzzelen voor de accu of zo.
    Was een avondje of 2 bij mij, gewoon : why not. Zo'n chassis is toch bijna niets meer waard anders.
    En die oudere chassis met gewoon alu bodemplaat zijn heel aanpasbaar, zien er cool uit vind ik en alles is robuust uitgevoerd: draagarmen, servo mounts, versnellingsbak.. Doe maar @Tamaniac :)
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb zelfs de brons glijlagertjes niet vervangen... beetje vet aan en gaan..
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zal eens zoeken als ik de 'module' van de nitro kan identificeren, en een motortandwiel voor een elektromotor kan vinden die erop past, want is wel véél grover dan wat ik gewend ben bij elektro's...
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zal 0.8 of 1 zijn
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    idd wss 1. nonkel aliexpress of banggood heeft in zijn winkeltje alle mogelijke modules met verschillende diameters van motorassen. Voor een paar euro heb ik ze nog per setje besteld. Genoeg om te kunnen experimenteren voor jaren ver wss.
    Heb je geen koppelingsklok van een 1/8 nitro ter vergelijk? Die zijn altijd module 1 (degene die ik toch heb of gehad heb). Van auto's van de jaren 70 tot huidige...
    Toon anders even fotootje, is vaak snel herkenbaar. Ben ook benieuwd welke je van plan bent aan te pakken.
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen

    Kun je me toch eens duiden waar ik motortandwielen kan vinden met MOD1 (geschikt voor de spur van een nitro), en gatdiameter 3,14 (geschikt voor de as van een type 540 elektromotor), ik zoek mij suf...

    Bij een 4wd nitro is de spur namelijk niet zomaar te wisselen naar eentje van een elektrowagen bv. 48dp...
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je geen tandwiel met 3.17mm gat kunt vinden is een verloopbusje van1/8" naar 5mm zo gemaakt.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Verdikke ja. Ik heb er ergens tegengekomen, maar vind ze nu ook niet...
    Kwam wel dit tegen:
    32P M1 Mod 1 .8 5mm Pinion Gear Reducer Sleeve 3.175mm Brushless Motor Shaft (3) | eBay
    Het is niet 3.14 maar 3.175 zeker?
    Misschien is het makkelijker de spur te vervangen zodat deze past bij een gangbare pinion van M0.6 of DP48?
    En is je 4WD nitro een 1/8 model mss? Zoja zou ik naar wat grotere motor gaan die as 5mm heeft. Dan ben je zeker gered qua pinions. Maar dat haalt dit topic natuurlijk wat onderuit: iets maken van grotendeels gerief die je toch liggen hebt...
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, het gat is 1/8" = 3.175mm

    Inderdaad, dat soort busjes kan ke kopen maar als je een draaibank hebt ook maken. In het verleden ook zo 3.17 tandwielen op een 2mm as pasgemaakt.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Wel, heb ik nog een wel toegang toe en al vaker draaistukjes gemaakt in deze zin voor allerlei, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
    En voor het gat heb je dan een boortje van 3.175mm nodig?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt 3.1 proberen, door wat slinger zal die altijd wel iets groter uitpakken en als het toch net te klein is doe je 3.2 wat in zo'n stap van 3.1 wel heel precies 3.2 boort
     
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zou ik ook zo doen. +Je kunt er niet veel mee misoen. Met een pinion er op even kijken of er zichtbare slag op zit eventueel. Maar je voelt het al bij het monteren of het strak zit of niet. Gaan vent!
    Toevallig een nieuw oud chassis van vorig week waar ook een pinion op zit van M1, dus zal iets soortgelijks doen. Gewoon, why not...
    Welk chassis ga je onder handen nemen?
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Mijn zoontje heeft een paar jaar geleden ook zo'n protech nitro van iemand gekregen. Maar ligt nu helemaal gedemonteerd in een doos. Hij had er zin in:)

    Tof project
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Toevallig dezelfde? Wel, erg geschikt voor conversie zonder zware ombouw. Laat zeker de vooruitgang zien hier.
    Ik vind het leuk dat met een heel standaard motortje dat ding erg vlotjes en aangenaam rijdt.
     
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zal eens een foto van het boekje nemen, want dat was er ook bij.
    Denk wel exact dezelfde als die van u.
    Weet niet hoe oud dat ding is, maar toen een glow starter en nitro brandstof gekocht. Startte wel na een tijd maar viel direct stil. Waarschijnlijk zal alles eens goed proper gemaakt moeten worden, en zal die wel gereden hebben.

    Maar we zijn daar niet bezig ligt uiteen en zal zo blijven ook waarschijnlijk...
     

Deel Deze Pagina