vintage tamiya ford f-150 ranger 1979

Hallo modelbouwcollega's:)
bij deze mijn eerste bouwverslag van een tamiya f-150 ranger
Ik heb de doos toevallig gekregen van een kennis waar hij alleen maar stof aan het verzamelen was.
eenmaal thuis zagen we dat er al vaker geprobeerd was om de ranger in elkaar te zetten.
ondanks alles is het enige wat er mist aan de auto 2 delen van de 4 stuks velgen ( elke velg bestaat uit 3 delen ) ook mist er nog een band ik heb er dus 3 :confused:
Ik weet niet zeker of dat er standaard ook servo's bij zitten want die heb ik ook niet meer terug kunnen vinden.
Verders ziet de ranger er echt mint uit geen krasje op de kap.
Ik zal hem niet 100% restoureren er zal namelijk wel een elektrische regelaar in komen. ( dus geen mechanische )
dit bouwverslag zal met foto's zijn.
en vragen. ;)
dus om de eerste vraag te stellen: wat is nou eigenlijk de waarde van deze auto gebouwd?

hier de foto's
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van luuk rijd traxxas bandit: vintage tamiya ford f-150 ranger 1979 - Afbeelding

hier de catalogus en handleiding.
http://www.modelbouwforum.nl/forums...-picture160598-bouwinstructies-catalogus-1979.

en de grootte van de kap.
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van luuk rijd traxxas bandit: vintage tamiya ford f-150 ranger 1979 - Afbeelding

en nog een x de onderdelen.

alle vragen mogen gesteld worden ;)
groetjes luuk,

De auto zit nog nieuw in de blisterverpakkingen ofzo?
dan valt er inderdaad niets aan te restaureren, maar wel op te bouwen.

Voor missende onderdelen kun je misschien eens kijken naar nr 58441, de re release van de buggy champ.

Je kan het hier eens vragen.
Tamiyaclub.com Forums - Tamiyaclub.com Forums
Daar weten ze vaak ook adresjes via e-bay en dergelijke.
Maar ik ben bang dat de vintage velgen aan de prijs zullen zitten.
In principe zouden alle onderdelen van de srb chassie,s uitwisselbaar moeten zijn, op enkele model specefieke dingen na.
Grt Rob
Ps de besturing werd los verkocht, dus ook de servo,s.

Dankje dakar!
Ik heb nog een vraag.
Weet iemand waar een volledig stickervel voor de body te koop is.
Of dat iemand die toenvallig te koop heeft?

De velgen en de banden heb ik weten te vinden gelukkig niet al te duur.
Voor ons ( ik en mijn vader ) is het nu vooral de vraag:
Moeten we de ranger zo als ie is in de doos laten omdat ik zelf heb er vrij weinig aan.
Het bouwen lijkt me echt leuk maar uiteindelijk zal er veel minder mee gereden worden dan mijn moderne auto's. Dus zal ie waarschijnlijk dan verkocht worden aan bijv. Een verzamelaar

Aan de andere kant.
Is deze auto 100% gebouwd meer waard dan in de doos?
Dan zal ik de ranger natuurlijk bouwen.
En er (zonder te beschadigen) er nog een rit mee te maken?

Graag zou ik uw mening willen weten.
M.v.g luuk

NIB is het 't meeste waard, maar dat gaat niet meer op zo te zien. En dan nog... Het is wat een gek ervoor geeft;)

Mijn ervaring qua vintage onderdelen is dat deze vaak verkrijgbaar zijn bij Modellbau-Seidel - Startseite

Goede service ook. Je kan ze ook vragen of ze aan bepaalde onderdelen kunnen komen.

Misschien is het leuk dit verslag ook op Tamiyagekken te posten. Jouw voordeel: Expertise op specifiek Tamiya!

Hey ik heb al een tijdje niks meer gezegt.
Maar ik heb weer een update.
Na zoeken hebben we het stickervel gevonden maar die zat stom genoeg aan de onderkant van de doos geplakt en is helaas niet meer te gebruiken dus waarschijnlijk gaan we daar een nieuwe voor laten maken( de orginele zijn op ebay €100+ )
Wij kijken naar skill sticker om dit te laten doen maar als een van jullie er nog een heeft of kan maken pb me voor eventueel overleg.
Maar over zo ongeveer 2 á 3 weken word het model in elkaar gezet.
Dus dat betekent dat ik de volgende week niks meer zal gaan posten ( waarschijnlijk ).

M.v.g luuk

eindelijk.

Nu ik er eindelijk aan toegekomen ben om te gaan bouwen dus bij deze :D

stap 1.
Nadat alle schroefjes en onderdelen waren uitgepakt zijn we ( ik en vader ) Begonnen aan het bouwen van de gearbox deze heeft inplaats van kogellagers glijlagers
full

stap 2
Het bouwen van de gearbox.
Nadat de glijlagerswaren ingevet en er tussen de randen van de metalen gearbox vaseliene was gedaan werd alles op zijn plaats geschroefd de metalen drive yokes ( begin van de aandrijf as ) zijn zeer zwaar en dik zal wel kwaliteit zijn. :)
full

stap 3
de gearbox zit in elkaar nu moeten de draagarmen achter erop gezet worden en de torsion bar geplaatst worden. ( 2 dunne metalen staafjes )
full

dit waren de eerste 3 stappen blijf volgen want binnenkort komt er meer ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze slijten wel harder dan kogellagers, maar officieel heten het glijlagers. ;-)

Succes met bouwen, en ik kom graag af en toe even langs in dit topic om te kijken.

Ziet er tot zover goed uit.
Als je ook daadwerkelijk wilt gaan rijden met de wagen, zou ik er wel kogellagers in zetten.
Een setje van de rere sandscorher past perfect(is bijna de zelfde gearbox).
Veel sucses met de verdere bouw.

deel 4,5,6,7,8,

hier een update van het bouwverslag!
er waren wel moeilijke stukken maar dat ga je allemaal nog zien. ;)

stap 4
de assen werden aangebracht en ook de motor + motor kap ( protector ) en de tandwielen.
voor de assen moesten er 2 glijlagers worden gebruikt 1 per as.
de as zit vast aan de outdrive shaft met een grub screw.
op de drive gear ( het grootte tandwiel ) zit behoorlijk wat speling dus daar hebben we een ringetje tussen gedaan.
full

full

stap 5
het kapje dat de tandwielen beschermt wordt gemonteerd en past natuurlijk niet helemaal lekker ( bij deze auto's is het standaard dat de onderdelen niet zo goed uit de mal komen en daarom passen weinig onderdelen strak op elkaar )

stap 6
de roll bar bevestigen.
de rollkooi van de auto is gemaakt van plastic en ijzer boven op staat een bodymount ook van ijzer. aan de gearbox wordt ook de weerstand bevestigd. ofdat deze gebruikt gaat worden weet ik niet maar hij wordt 100% origineel :)
full

full

stap 7
stap 7 is het in elkaar zetten van de shocks deze zitten redelijk makkelijk in elkaar en hebben we gevuld met 400 cl shock oil. MAAR bij het plaatsen van de rubberen ringentjes in de pistonend was het wel even worstelen de truc is om hem er met je vinger half schuin in te duwen en dan met een tang er precies verder induwen.
full
full

stap 8
bij stap 8 moesten de shocks en rolkooi bevestigd worden aan de gearbox.
hierbij hoort dezelfde foto als bij stap 6.

in totaal 1,5 uur aan deze stappen gewerkt 30 min aan het plaatsen van de runneren ringetjes in de shocks.
groeten luuk ;)

Bij de auto's uit deze serie (Sand Scorcher, Rough Rider, F150 zo uit het hoofd) hadden de shocks geen luchtkamer.
Dat houd onverbiddelijk in dat als je de schokdemper indrukt, en hij zit vol met olie, dat er dan hele hoge drukken ontstaan, en de olie zo langs de rubberen ring geperst wordt.
Met de body boven en de zuigerstang onder, zijn deze schokbrekers dan ook binnen 10 meter leeg (behalve op asfalt, maar daar zijn deze auto's niet voor bedoeld :D )....

Ik monteerde ze altijd ondersteboven en vulde ze maar voor ongeveer 3/4, dan bleef de olie er veel langer in zitten, en werkten ze beter.

En het is al vaker gezegd: als je er mee gaat rijden, zet er dan vanaf het begin kogellagers in, want binnen 10 acculadingen zijn de assen zo ver ingelopen dat kogellagers niet meer strak op de as passen, en dan moet je, als je dan kogellagers wilt plaatsen, alsnog alles vervangen. Door dat kleine "tussentandwiel" is de boel namelijk redelijk gevoelig voor speling op die assen.

Alternatief voor kogellagers, is de gearbox voorzien van een paar cc olie: ik gebruikte gewoon hydrauliekolie die Pa nog had staan, want ik had vroeger nog nooit gehoord van dat olie kunststof aan kan tasten, en dat is altijd goed gegaan. Ik vulde af tot net onder de lagers van de uitgaande as.
Lagers gingen langer mee, maar het was niet ideaal (altijd vettigheid om de aandrijfassen, dus zandpulp, dus slijtage aan de cardans), dus naderhand zijn er ooit nog een keer kogellagers in gekomen. Toen ging ik er bij Renesse mee op het strand rijden en het zout heeft de auto in één korte zomervakantie volledig onbruikbaar gemaakt.... :(

Groet, Bert

Beste leden van het forum.
Om te beginnen ik schaam me kapot dat ik mijn draadje niet heb afgemaakt,
maar dat geld niet voor mijn ranger!
Hij is nu compleet en ik ben nu van plan om deze wagen te verkopen.
Hier zijn de foto's van de auto op dit moment.
full

full

full

full

De kap van de wagen is nog niet af omdat de kleur die de kap standaard heeft niet overeen komt met de orginele auto op de afbeeldingen maar hier verkoopt tamiya nog een verfje voor!

ik zal deze auto met pijn moeten verkopen want het bouwen was echt leuk!:eek:

? tamiya ford f-150 ranger XLT - Modelauto's | 1:5 tot 1:12 - Marktplaats.nl

er volgen nog foto's

Back