Vintage vliegboot

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door M.l.v.Doesburg, 27 dec 2020.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dit model verdient eigenlijk ook een Topic hier op het forum.

    [​IMG]

    Hier een stukje geschiedenis:
    Het is een model gemaakt door een marine officier. Hij is daar in 1946 aan begonnen en hij heeft zich laten inspireren door de Do 24 en de Catalina. Het is een prachtig stukje modelbouw. Alle spanten zijn van dun triplex. Hij had het hele model destijds gelijmd met Velpon.

    [​IMG]

    De eigenaar van het model, destijds een 74 jarige man, wilde het model zien vliegen.
    Hij heeft ongeveer 25 jaar geleden contact opgenomen met Stef van der Steen destijds lid van de MVKV die het model heeft afgebouwd en voorzien van radio besturing. Het was een flinke klus, elke lijmverbinding die je aanraakte sprong los! Het heeft heel veel moeite gekost om hem bekleed te krijgen met balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste vlucht:
    Dat is gelukt m.b.v. een startdolly vanaf de korte baan(kop 34) op Valkenburg. Het model vloog waanzinnig langzaam en liet zich goed besturen. Stef heeft later samen met de eigenaar op een middag op het Veluwemeer diverse pogingen gedaan het model los te krijgen van het water. Juist omdat het model heel weinig snelheid nodig had om in de lucht te komen dachten we dat het uiteindelijk wel een keer zou lukken maar dat bleek een foute aanname te zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het model duwde bij de geringste toename van het motorvermogen direct zijn neus in het water en stopte dan direct. De goede man erkende zijn ontwerpfout maar was blij het model te hebben zien vliegen.
    Het is een model dat met goed weer(weinig wind) gevlogen moet worden. Ook was de OS40FS veel te veel vermogen. De complete vlucht kon met het bereik van mijn gastrim gevlogen worden. Dus misschien was een OS20FS een betere motor voor het model, zeker omdat dan het neus down hevel moment kleiner wordt.

    Na dat moment is de vliegboot aan het plafond in het clubhuis van de MVKV komen te hangen.
    Helaas heeft de club hun prachtige clubhuis vorig jaar moeten verlaten....

    Bij het leeghalen van het clubhuis is heel veel weggegooid...... Zo belande deze bijzondere vliegboot ook in de container.

    Mijn vader heeft het model gered en meegenomen.
    Daarna ben ik aan de slag gegaan met het opknappen van het model.
    Via Facebook ben ik weer in contact gekomen met Stef van der Steen die op dat moment in Curacao woonde.

    Stef heeft mij de geschiedenis van het model verteld en aangegeven waar de probleempunten lagen bij de waterstart.

    Zelf had ik als doel gesteld om het model vanaf het water te kunnen starten en landen.
    Om dit mogelijk te maken heb ik de neus van het model flink verbreed met stukken roofmate schuim als experiment.
    Als motor heb ik een OS.26 Surpass geplaatst die een stuk lichter is dan de OS40FS.

    Na een paar avondjes knutselen was het zo ver en heeft het model 74 jaar later toch vanaf het water gestart en geland!

    [​IMG]

    Later heb ik de verbrede neus nog netjes afgewerkt met glasmat, plamuur en wat witte verf.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wie volgt met een mooie vintage vliegboot?
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Wat een pracht verhaal en wat mooi in beeld gebracht...petje af!!
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    hahahaha wat geweldig zie Stef nog zo bezig met dit model en man wat een spijt had hij dat hij hieraan begonnen was.
    Maar ja zei ook dat belooft is belooft dit model gaat ooit vliegen.
    Stef woont nu trouwens weer in NL maar dat zal je vast wel al weten.
    Super dat je pa het model heeft weten te redden en dat jij het vliegend gemaakt hebt.
    Ziet er werkelijk super uit zeker ook met de weerspiedeling in het water.
    En ja zeker een mooie start voor een toekomstige watervlieg meeting.
    Trouwens wel een hele mooie watervlieg stek, had ik dat maar in Dordt.
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het geheim bij een zo hoog geplaatste motor is UPTHRUST! De motortreklijn mag niet te hoog boven het verticale zwaartepunt uitkomen, anders heb je een momentkracht die de neus naar beneden drukt. Wat ongetwijfeld bij de eerste versie van deze vliegboot het probleem was. Op de foto's kun je zien dat de motor horizontaal geplaatst is. Dit, en niet het formaat van de motor was de reden dat hij niet van het water wilde komen. Volgens ditzelfde principe heeft een hoogdekker downthrust nodig, en bij een laagdekker kan de motor op 0 staan. Jij hebt zo te zien wel upthrust gebruikt, dat zie ik toch goed?
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt Henk maar dat heeft met vliegen te maken, varen is een andere zaak daar heb je drijfvermogen voor nodig en dat was niet voldoende op de neus.
    Sterker nog als je de motor in dit geval (meer) uptrust zou geven wordt het effect nog meer vergroot en is er helemaal niet meer mee te varen.
    De grote en vooral gewicht van de motor speelt hier ook wel degelijk een rol, want het gewicht op de neus doet het model dieper in het water zakken en dus nog meer duiken.
    Uiteraard moet wel het vlieg zwaartepunt wel kloppen en heb je soms geen keuze, maar dan is het beter met lood in het uiterste puntje van de neus te werken, dus zover mogelijk naar voren.
    Dat is ook de grote uitdaging bij watervliegen het gewicht, power en drijfvermogen goed in balans te hebben voor een mooie waterstart.
    En als dat lukt is het geweldig om een mooie lange en rustig weg klimmende waterstart te kunnen maken.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De neus maakt inderdaad in de originele vorm een wat kleine indruk. Maar de noodzaak voor upthrust wordt dan groter, niet kleiner. Want wat gebeurt er met een drijvend object als er aan de bovenkant wordt getrokken (motortrek) en het aan de onderkant wordt tegengehouden? (waterweerstand). Juist, dan gaat het kopje-onder! Dus kun je aan de bovenkant beter wat omhoog trekken dan recht vooruit.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee klopt niet, als je in dit geval de motor uptrust geeft, trekt deze nog meer aan de motorsteun die boven op de vleugel vast zit, je maakt dus het draaimoment naar de neus alleen nog maar sterker.
    Dat is juist ook het probleem je trekt het verkeerde deel omhoog, in dit geval dus alles achter de neus waardoor de neus zal duiken.
     
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi toestel! Waar heb je gevlogen? Het Veluwemeer hier is vrijwel nooit zo glad.
     
  11. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vlieg altijd op de Klinkenbergerplas in Oegstgeest.
    Op de momenten dat ze daar niet aan het zwemmen zijn kunnen wij vliegen.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Ik heb bij dit model de motor iets van 5 graden achterover gezet!
    Tijdens het vliegen merk je hier niet zo veel van naar mijn idee.

    Ooit heb ik een Wave van RBC gehad.
    Die had het probleem dat het model altijd naar beneden dook als je het gas er iets wat wild opgooide.
    Dat was wel vervelend bij het maken van een doorstart met watervliegen....
    Ook bij dit model heb ik toen de motor een paar graden extra achterover gezet. En het probleem was grotendeel verholpen!

    De oude vliegboot heeft volgens mij als grootste probleem dat de hoek in de romp te klein is waardoor de achterkant van de romp het water raakt op het moment dat het model in planee komt.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt van de motor aantal graden omhoog zetten, maar dat is ook nu weer bij een vliegend model en niet tijdens de waterstart.
    De Wave heeft ook een flinke neus op de romp met meer dan voldoende drijfvermogen, waardoor de start heel gemakkelijk is.
    Als je bij de Wave van de duik bij gasgeven veel last hebt gehad, dan heb je altijd wel flink wat gas gegeven met de Wave met de doorstart.
    Dit model heeft maar een enkel tandje gas nodig om van planee (nog steeds vliegend) over te gaan in stijgvlucht.

    Wat de romp van je vliegboot betreft klopt dat deze niet gunstig in het water ligt, je hebt na de step ook eigenlijk een graad of 30 nodig om goed te kunnen roteren.
    Als je zoals gezegd de staart in het water drukt is deze hoek op het model niet voldoende en dat maakt de start wat lastiger.
    Op een van de foto's lijkt het ook dat de bodemlijn nagenoeg evenwijdig is aan de onderzijde van de vleugel , bij lange na dus geen 30 graden of in de buurt daarvan.

    Ben ook wel benieuwd naar het zwaartepunt want die zou met zo'n groot stabilo ook naar achter kunnen, heb je waarschijnlijk nu op 26% en zou voor het vliegen mogelijk verder naar achter mogen.
    Dit zou de waterstart ook kunnen verbeteren omdat het model sneller wil vliegen en je niet hoeft te blijven trekken aan het hoogteroer.

    Is en blijft een leuk model en prachtig dat je die vliegend vanaf het water hebt.
     
  14. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee, weet je het zeker?;)

    DSCN0635.JPG
     
    M.l.v.Doesburg en Frits37 vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Nu nog een VRA vliegboot...er is een hele mooie...dacht in de AM...fff zoeken. in de fifties uitgebracht als kit.
     
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi plaatje

    De oevers aan deze kant (Harderwijk tot Elburg) zijn óf natuurgebied, óf horen bij campings e.d. Alleen buiten het seizoen: pakweg november t/m maart is dat toegankelijk en rustig genoeg qua publiek. Maar dan werkt het weer vaak niet mee en is het oncomfortabel om zonder boot het water in te stappen om zonodig het toestel terug te halen. En als het niet windstil is, heb ik bij panne iets van noordwestenwind nodig anders waait hij buiten bereik. Kortom, hoewel het redelijk dichtbij is, heb ik nog niet vaak watergevlogen op het Veluwemeer.
     

Deel Deze Pagina