Viper Jet

Discussie in 'EDF forum' gestart door keeper5, 11 jan 2014.

  1. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Als je goed oplet zie je hem behoorlijk schudden.
    Ofwel erg wind gevoelig ... dit hoop ik iets stabieler te krijgen.
    En verder leuk speeltje voor 63 dollar.


    Grtz,
    Emile
     
  2. Tube

    Tube

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    26
    Emile, welke regelaar gebruik jij voor je 6s setup ?
     
  3. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Een Castle Creation ICE 100 regelaar.
    Inmiddels zo'n 100 vluchten verder en nog steeds zonder stabilisator.
    Hij is wel gearriveerd, maar met dat mooie weer was het niet nodig. :)

    Grtz,
    Emile
     
  4. Tube

    Tube

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    26
    Zal dit weekend eens gaan solderen. Ook zo'n kistje in het atelier staan
     
  5. Tube

    Tube

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    26
    Voor al diegenen die zo'n viperjet vliegend hebben ; ik heb nog een aantal vraagjes...
    - De ball-links van de stuurstangetjes : zelftappende schroeven die niet geborgd zijn met een moertje. Is dit te betrouwen ?
    - Zelfde vraag over de bevestiging van de vleugel : 4 zelftappende schroefjes.... Gaat het plastic niet te veel slijten na een aantal keren opbouwen ? Of laten jullie de kist steeds volledig opgebouwd ?

    Grtz
    Jan
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Jan,

    Metalen schroefdraad in plastic hoef je niet te borgen.
    Indien je de schroeven in de vleugel er met gevoel in en aandraait gaat ie lang mee.
    Ik heb er nu zo'n 125 vluchten mee gemaakt en alles zit nog goed vast.

    Natuurlijk zou ik bij eigenbouw betere kwaliteit gebruiken, maar tot dusver voldoet het prima.
    Ik heb wel 1 rolroer scharnier opnieuw moeten lijmen, omdat ie 2/3 afgescheurd was!

    Grtz,
    Emile
     
  7. Tube

    Tube

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    26
    Emile,
    Bedankt voor het antwoord. Hij staat bijna klaar. Nog wachten op de juiste stekkers om aan mijn accu's te solderen en dan kan hij

    Grtz
    Jan
     
  8. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik heb een Cobra van Hobbyking en die kist wordt ook gemaakt door Taft Hobby. Verschillende zaken zijn identiek aan de Viper, o.a. de ball-linkjes en de vleugelbevestiging.
    Die ball-links zitten goed vast op de roer- en servohoorntjes en ze zijn ook nog voorzien van een druppie lijm. Daar verwacht ik geen probleem. Wel zou ik goed de ball-links zelf nakijken… Bij mij zat er een flinke speling op enkele links. Zo groot dat ik met heeeel weinig kracht, met één vinger de link van de kogel kon wippen 8O Ik heb dus enkele aansturingen vervangen door een betere kwaliteit ball-links van de modelbouwwinkel. Je wil beslist niet dat zo'n linkje op een hoogteroer losschiet in de vlucht…
    Die schroeven in de vleugel inderdaad zoals Emile al schrijft, met gevoel aandraaien, dan zal dat ook niet snel een probleem vormen. Als ze toch ooit wat ver uitslijten, gewoon een maatje grotere zelftapper gebruiken en je kunt weer heeeel wat vluchten vooruit.
     
  9. Tube

    Tube

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    26
    Gisteren een poging gedaan om de eerste vlucht te doen. Het gras op ons terrein stond erg lang, en er was nul komma nul wind.

    Volgende punten had ik voor de vlucht aangepakt :
    - alle scharnierlijnen in het schuimstof-materiaal overplakt met scharniertape. Extra stevigheid.
    - alle links nagelopen. Moest één roerhoorntje verder aandraaien.
    - alle losse kabels netjes verpakt in gevlochten kabelkous.
    - uitslagen, zwaartepunt, expo, timing moter op middel.

    De eerste take-off poging had de gehele lengte van de piste nodig zonder resultaat. De kist kwam niet los. De tweede poging (zonder flaps) liep een wiel van het hoofdlandingsgestel eraf !!!. Gas onmiddellijk dicht en resultaat : de twee hoofdpunten uitgebroken, met kunststofhouders en al...
    Van de neuspoot ontbreekt nu ook een schroefje. Al bij al valt de schade mee, en is dit redelijk snel en makkelijk te herstellen.
    Toch maar een fan/moter overwegen met iets meer umpff ?
     
  10. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Hoog gras is een killer voor "normaal" gemotoriseerde EDFjes met kleine wielen ....
    Ik heb zelf daar ook al problemen mee gehad. Het gebruik van take-off flapstand (+/- 20 graden) helpt beslist. Plus een flinke portie "up" geven. Dat blijft dan overigens altijd "tricky" want je kunt hem gemakkelijk overtrekken als ie dan toch loskomt!
    Een sterkere aandrijving helpt natuurlijk wel iets maar het gebruik van grotere wielen helpt ook flink. Nu is dat in deze wielpoten niet mogelijk dus zul je voor andere poten moeten kijken.
    Het lostrekken van de retracts met plaat en al is ook al bij mij gebeurt (en blijkens de vele meldingen op US fora nogal vaker). Deze zitten slechts met een paar drupjes lijm vast maar komen er gelukkig meestal zonder verdere schade uit. Je kunt ze dan beter vastzetten met bv bruislijm (Bison constructie lijm op PU basis).
    Ook het loskomen van een wiel heb ik al gehad. De oplossing is het gebruik van een beetje locktight. Ik vond de wielasjes overigens behoorlijk ruw, die heb ik dus even een beetje opgeschuurd met fijn schuurpapier en een boormachine. Hierdoor lopen de wielen ook al iets gemakkelijker.
    Bij mij heeft de standaard motor (waarschijnlijk een Freewing product) het overigens na een kleine 20 vluchten begeven. Mij was al opgevallen dat die erg heet werd... Nu viel hij opeens in de lucht uit maar kon de kist gelukkig zonder schade landen. Er komt dus nu sowieso een sterkere aandrijving in.
    Het mechaniek van de neuspoot heeft bij mij al 2x problemen gegeven. Na een iets te harde landing en 1x na doorrollen aan het einde van een vaste baan in het gras was de neuspoot naar achteren geklapt. Even het mechaniek open maken en dan blijkt er een asje uit zijn lagering te zijn geschoten. Dat weer op zijn plaats drukken en de zaak weer monteren en het werkt weer.
     
  11. keeper5

    keeper5

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    30
    Ik zag net dat Hobby Paradise nu ook een 8S versie verkoopt wat denken jullie van deze set- up die erin zit?

    Deze set- up:
    -Ducted Fan: 90mm Ducted Fan , 11 Blade (Include & Installed)
    - Motor: BL 3548 1120Kv Outrunner Brushless Motor (Include & Installed)
    - ESC: HobbyWing 80A HV Brushless ESC (Include & Installed)

     
  12. patrickB

    patrickB

    Lid geworden:
    14 nov 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Ekeren Antwerpen
    Ben ook bezig aan een viper van taft. Hopelijk dit weekend maiden; Bibber , bibber , :)

    Ik heb de basis kit gekocht en alles zelf ingebouwd. Een heel karwei kan ik je zeggen.
    De kwaliteit van de kit en de foam is abominabel !
    Delen passen niet goed , slecht kwaliteit van verf , scharnieren ,lijm ,ball links ,verbindings printje , ...Eigenlijk alles.
    China ten top.

    Ook opletten dat verscheidene servo's linksom moeten draaien !

    Dus je bent verwittigd. Hopelijk vliegt hij wel goed zoals ik overal lees.

    Ik heb er wemotec met 1970 kV motor ingestoken en 100A regelaar van align.

    Grts
    Patrick
     
  13. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Dit lijkt me dezelfde fan-motor combo die ook in de Taft / Hobbyking 90mm Cobra zit. Fan is heel stil en performance is redelijk.
    De gebruikte motor is echter van Freewing afkomstig ...... :rolletjes:
    Bij mij is die binnen 20 vluchten gesneuveld ....
     
  14. P300pilot

    P300pilot

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    2
    Hallo, wil me ook nog een Viper Jet aanschaffen en met 6s vliegen, is dan de ombouw met WemoTec noodzakelijk of is de meegeleverde fan/motor voldoende?
    Tweede vraag - komt hij van gras makkelijk los of geeft dit problemen - op de youtube videoos gaat het goed maar dat kan ook vertekenen - kunnen evt. grotere wielen gemonteerd worden?

    Bedankt voor jullie antwoorden,
     
  15. EvanderH

    EvanderH

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Delfzijl
    Mijn ervaring:
    Op 6s en met de geleverde motor/fan combinatie vliegt hij prima. Op de koop toe krijg je nog een redelijk mooi geluid ook.
    Van het gras los komen gaat in zo'n 30/40 meter. De flaps helpen hierbij maar is niet noodzakelijk. Nu is dit wel mooi kort gras, gezien wij op de club een super team op de maaier hebben.
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heb afgelopen weekend mogen meemaken dat ik die Vipers heb zien vliegen.
    Werkelijk prachtmachines.
    Wat ik zag was een Viper met stock set up en een Viper met ge-upgrade Wemotec motor.
    Persoonlijk vond ik de stock versie mooier klinken.
    Die had een dieper impeller geluid en die met Wemotec vond ik wat scheller klinken.
    Qua snelheid zal het weinig uitmaken heb ik begrepen van de piloten waarmee ik nadien gesproken heb.
    De stock versie vliegt dus al super en het lijkt me de centen van een upgrade motor niet waard.
    Vr Gr E
     
  17. P300pilot

    P300pilot

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    2
    OK, bedankt voor de snelle antwoorden, dan nu alleen nog de moeilijke keuze welke kleur ???
    Wat zijn de ervaringen met de retracts en de poten, moet ik hier nog wat anders aanschaffen?
     
  18. EvanderH

    EvanderH

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Delfzijl
    Dat is een geheel persoonlijke keuze. Heb zelf de gele versie... De rode en de groene hebben als ik me niet vergis een geblokt schema wat ik niet mooi vind. De super snake(?) uitvoering met gifgroene staart vind ik ook wel wat hebben.
    De retracts heb ik niets aan hoeven doen en lijken tegen een stootje te kunnen... Al blijft het natuurlijk wel vrij kwetsbaar spul.
     
  19. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Ben zelf ook op zoek naar een jet.
    Zelf twijfel of ik voor de viper ga of de stinger van freewing.
    Deze laatste lijkt het beter qua specs.
    Persoonlijk is de viper veel mooier.
    Staufenbiel heeft op dit moment alleen de gele versie op de site staan.
    En heeft iemand ook een 8s uitvoering deze moet toch harder gaan.
    En weet iemand of ergens anders een rode uitvoering te koop is?
     
  20. EvanderH

    EvanderH

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Delfzijl

Deel Deze Pagina