vitrine

• Topicstarter Topicstarter FONCY
  • Startdatum Startdatum
F

FONCY

Guest
Mijn scheepsmodel "l'Indiscret" (een Chebec) is zogoed als klaar. Bedoeling is om die onder te brengen in een soort van omgekeerde aquarium. Het model is 1 m lang , en de vraag is of er een methode bestaat om die glazen (eventueel plexiglas) bak zelf te maken ?

Is zeker te doen. Het is alleen lastig het geheel zo te maken dat het manipuleerbaar is, zodat je de boel nog eens kan verhuizen.

Het systeem wat ik het meeste heb gezien voor grotere modellen, is als volgt:

In de bodem van de vitrine een sleuf, waarin de glazen platen vallen.
Op de hoeken 4 latten met een sleuf (en een leuk profielrandje) om de glazen platen te fixeren.
Als dak een houten frame, met daarin weer een glasplaat. (veiligheidsglas)

probeer plexiglas. dat is goed te lijmen en zo goed als onbreekbaar!!

ik zou toch geen plexi nemen.
Je kan het wel gemakkelijk lijmen. dat is waar, maar denk dan even aan later. aan het kuisen. Plexiglas is niet krasvrij. Word het enkel afgenomen met een stofdoek en er is agressief stof aanwezig dan ga je zeer fijne krasjes maken.
Het best is , zoals hierboven beschreven. een bodemplaat met een gleuf en de glazen in houten of metalen sponningen.

Vergeet niet dat je twee verluchtingsgaten 8O :lol: moet maken in je bodem van je omgekeerd aquarium. De lucht moet kunnen cirkuleren. ( Denk aan koper-rot en/of lood-rot) . Als standaard (In musea) neemt men dat er ongeveer 1 kubieke meter lucht per dag moet cirkuleren.

Back