Vladimir's PLUS X

Discussie in 'F5J' gestart door Jan Somers, 23 mrt 2019.

  1. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Wellicht is de eerstkomende F5J clinic op Terlet toch te verkiezen:
    - veel en uitsluitend F5J modellen
    - daardoor meer en betere vergelijkingen mogelijk
    - veel meer ruimte
    - centraal gelegen
    - wat meer voorbereidingstijd
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019
  2. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
  3. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Let er wel op dat de draden van deze 650 4s nanotech los kunnen raken. Wim en ik vliegen er nu een jaar mee en hebben de aansluiting daarom verstevigd.
     
    arno888 vindt dit leuk.
  4. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Dank voor de tip Gertjan!
    Je bedoelt de aansluiting van draden aan de lipo's zelf neem ik aan.
    Wat hebben jullie precies gedaan?
    Extra goed vast gesoldeerd, of nieuwe draden eraan?
    Groeten,
    Jan
     
  5. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Wim heeft ze opniew gesoldeert hij heeft ook XT60 connector gemaakt, ik heb het zo gelaten en er wat epoxy in gegoten zodat de ballast connector en draden beter vast zitten.
     
  6. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zit een soort printje in waar de draden opzitten en waar je aan kan solderen.
     
  7. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Sorry ik bedoel ballance connector (is afneembaar) en dat gaat best stroef, we hebben dat lock haakje er ook afgehaald omdat dat soms bleef hangen.
    Verder is het een hele krachtige kleine lipo, maar je kunt er maar een keer vol mee starten dat wel.
     
  8. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Dank je Gertjan,
    Is duidelijk.
    Dat de balance kabel afneembaar is vind ik wel een voordeel, maar het lock haakje is inderdaad stroef; ga ik ook er af halen.

    Zelf heb ik deze lipo alleen nog maar thuis getest; inderdaad is maar 1 start op vol vermogen mogelijk.
    Dat is misschien wat krap, maar ik vlieg altijd met een 2S 460Mah back up lipo en daar kun je met gemak een paar keer 10 min op vliegen.

    Intussen heb ik ook de Dinogy 4S 850 Mah 70C Graphene in huis en getest; past mooi in de Plus X en je houdt na de start meer capaciteit over.
    Deze heb ik nog maar een paar keer getest, doet het prima, maar op vol vermogen (800+ Watt) houdt de NanoTech het iets langer vol.
    Groeten,
    Jan
     
  9. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    De stroomkabels heb ik met 5 min epoxy gefixeerd en daarbij ook de openingen aan de bovenzijde dicht gemaakt.
    Daarna, aan de onderkant, de contrasteker van de balaceerkabels ingegoten in lamineerepoxy met microballoons; fungeert daarmee ook als trekontlasting.
    Alle kabels zitten nu dan ook muurvast, maar de balanceerkabels zijn nog wel afneembaar.
     
    Terence vindt dit leuk.
  10. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Nog een PLUS X update.

    Intussen zo’n 100 vluchten gemaakt.
    Wat elektrische problemen gehad, resulterend in een licht beschadigde rechtervleugel, en een paar weken later in kortsluiting: een paar servo’s verbrand en de kabels aan elkaar gesmolten.
    Maar, hij vliegt weer.

    In stapjes nog wat dingen veranderd.
    Allereerst gap-seal-tape op de kieren van de flaperons en de ailerons aangebracht; bij het, holle, middendeel was dat niet nodig omdat de bouwwijze van het scharnier zodanig is dat geen kier ontstaat (zoals bij Maxa, Supra, etc.).
    Het is mij bekend dat wordt gezegd dat een kist zonder gap-seal-tape beter vliegt dan met. Maar ik vond de forse kieren op plaatsen waar onderdruk cq. overdruk heerst niet wenselijk.
    Bij het vliegen merkte ik geen verschil, dus gewoon laten zitten.

    Daarna heb ik zig-zag turbulatoren van 0,1 mm dik op de vleugel aangebracht; dit had het bij mij al lang bekende effect: rustiger vliegbeeld, minder gevoelig voor overtrekken, minder last van turbulentie. De kist kan er mooi langzaam mee vliegen. In de speed stand was de snelheid iets minder, maar 0,2 graden extra reflex loste dat op.

    Verder nog een tussenbodempje in de rompneus gemaakt om gemakkelijker ballast te kunnen plaatsen/verwisselen.

    Het totaal gewicht (inclusief back-up accu) is nu 1408 gram.

    Toen ben ik gaan testen met ballast, vooral omdat de ervaringen met mijn Xplorer en mijn Maxa Megalight waren dat deze kisten met extra gewicht merkbaar beter vlogen.
    Niet onlogisch: het gewicht doet weinig af aan de daalsnelheid maar verhoogd wel de vliegsnelheid en daarmee het Re-getal en dus ook de effectiviteit van de vleugel.
    Mijn Plus X heeft met 1408 gram een vliegsnelheid van 6,93 m/sec, Re-getal 94.232.
    Begonnen met 178 gram ballast (totaalgewicht 1586 gr); dit bracht de vliegsnelheid naar 7,35 m/sec en het Re-getal naar 100.011. Het model vloog hiermee nog prettiger en beter dan eerder al gemeld. De hogere snelheid maakt ook de werkzaamheid van de turbulatoren beter.
    Daarna nog gevlogen met 281 gram ballast (totaalgewicht 1689 gr.), vliegsnelheid 7,59 m/sec, Re-getal 103.207; dit resulteerde echter niet in een belangrijke verbetering ten opzichte van de 178 gram.

    Dus besloten voortaan te vliegen met 178 gram ballast.

    Eindelijk heb ik eergisteren de eerste vluchten met de extra rompneus met de 800W motor kunnen maken (zie post #9): om 07.00 u ging de eerste vlucht van start.
    Behalve de in post #9 genoemde 4S650 Mah accu heb ik ook nog enkele 4S850 Mah accu’s op de kop getikt (mede vanwege op de opmerking van Karel in post #10)
    Naar aanleiding van metingen thuis had ik de start instellingen in de zender (drie-standen schakelaar met volgas, halfgas en kwartgas) vastgelegd. Daarbij niet echt volgas geprogrammeerd want dat bleek wel erg veel geweld.
    Alle accu’s waren verwarmd tot 45 graden C en op elke accu werd slechts een start gemaakt.

    Overigens: de kist weegt in deze constellatie 1924 gram (waarvan 490 gr. ballast), vliegsnelheid 8,10 m/sec, Re-getal 110.154.

    De eerste start van, zoals voor mij gebruikelijk, 15 sec. halfgas gevolgd door 15 sec kwartgas ging er als een razende vandoor en steeg heel snel op de 650 Mah accu.
    Helaas kan ik de bereikte hoogte niet vermelden, maar de kist vloog er zonder thermiek met het grootste gemak 10 minuten op en ondanks een perfecte “50-punten-landing” was mijn wedstrijdscore nog negatief !!
    De accu thuis weer geladen: er kon 466 mah bij.
    Daarna de motor instellingen stapsgewijs teruggeregeld.
    Nog 2 hoge starts waarna resp. 384 en 432 mah bijgeladen kon worden.
    Uiteindelijk heb ik de starthoogte onder controle gekregen met starts tot gevolg van 161 en 185 m; bijlading resp 173 en 199 mah.
    Mijn conclusie: deze accu is prima bruikbaar bij de 800w motor.

    De 4S850Mah daarna voor 4 starts gebruikt en met dezelfde instellingen als de 650 Mah.
    De starthoogten waren tussen 169 en 179 m en de bijlading was tussen 216 en 235 Mah.
    Met deze accu kunnen dus gemakkelijk 2 starts plus 10 minuten vliegen worden afgewerkt.

    Het vliegen van de kist in deze configuratie was spectaculair: echt snel, zeer wendbaar en zeer efficiënt. Begonnen met dezelfde instellingen als in de “gewone” PLUS X, heb ik bij alle vliegstanden de DR-waarden moeten verlagen omdat de stuurbewegingen van de 6-kleppen vleugel buitengewoon heftig waren: de hogere vliegsnelheid leidde tot ongekend snelle en forse respons.
    Het snelheidsbereik van deze kist is heel groot.

    De weersomstandigheden waren perfect voor deze testvluchten: gemiddeld 2,5 m/sec wind met uitschieters naar 5 m/sec.
    Dat zijn natuurlijk niet de omstandigheden waarvoor deze configuratie bedoeld is.
    Bij veel meer wind en starten daar tegen in, zal meer gas gegeven moeten worden met dus meer verbruik.

    Maar het feit dat het model wel zichtbaar moet blijven als je ver bovenwinds gaat zal naar mijn mening betekenen dat ook de 650 Mah dan prima bruikbaar blijft; de 850 Mah is zonder meer goed daar voor.
    Nu nog ervaring opdoen met de levensduur en betrouwbaarheid van deze accu’s.

    Bijgaand een foto van de Dynogy Graphene 2.0 4S 850 Mah accu.

    Groeten,

    Jan IMG_3542.JPG
     

Deel Deze Pagina