Vleugel aan elkaar lijmen

Ik moet 2 vleugelhelften aan elkaar lijmen.
Welke lijm kan ik daar het beste voor gebruiken?
En ja, er komt ook nog een carbon buis in..

Gr Bosch.

Bijlagen

• C6E6D2CF-8914-4109-859B-527AED083242.jpeg
    C6E6D2CF-8914-4109-859B-527AED083242.jpeg
    242 KB · Weergaven: 116
Ik zou zelf meer vertrouwen op een glasmatstrook aan de buitenkant voor de sterkte dan een carbonstaaf. Krijg die er maar eens recht in en dan heb je maar stevigheid op een heel smal stukje. Alle sterkte komt door de indekking. Het schuim is alleen voor het in de vorm houden daarvan.

Even wat opgezocht op het internet, waar ongeveer staat wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:
Een carbon buis kan fungeren als ligger maar moet dan wel contact maken met de boven- en onderkant net zoals liggers. Dat gaat hier niet echt/makkelijk lukken. Een glasmat op de buitenkant is dan veel simpeler en effectiever.

Erik

Ik moet ze eerst aan elkaar lijmen..
Dat doe ik zelf meestal tegelijk met het lamineren, maar je kunt ze ook eerst met witte houtlijm even aan elkaar zetten. Veeg wel de overtollige witte houtlijm weg, want dat spul (PVA lijm) verrubbert en is dan niet te schuren. Mijn favoriete lijm voor balsa-op-balsa klusjes is deze.

Ik heb hier nul ervaring mee, maar toch.

Vleugels aan elkaar lijmen (met ???), dan een sleuf maken waar de carbon staaf moet komen, dwars door de onder- en bovenindekking heen.

Carbon staaf in het midden inlijmen, laten uitharden, en dan de sleuf boven en onder opvullen met stevig balsa.

Flush schuren en klaar.

jan.

@jan
Kan, maar is niet nodig.
Als toch ....(en ervaring met (niet te veel) PU/constructielijm) zou ik de buis en de balsa opvulling in één keer doen.

De breedte van de glasmat minimaal de breedte van eventuele elastieken en anders over voorlijst wat breder en de ruimte waar de schroeven komen (achterlijst).

Erik

• Like
Reactions: wvr
Ervaring leert :
- gewoon tegen elkaar lijmen (5 min epoxy oid) om de vleugels onderling te fixeren
- glasmat met laminieer epoxy onder en boven over de naad, het mooiste is als je 1 laag glasdoek doet wat links en rechts 2 cm breder is als de romp en dan nog 1 laag die 1cm breder is, dan heb je een mooi verloop.
- 80grams glasdoek is voldoende

Bijlagen

• Screenshot 2024-01-04 at 22.11.37.png
    Screenshot 2024-01-04 at 22.11.37.png
    516,1 KB · Weergaven: 98
Back