Vleugel aanpassen elektrozwever ?

knikvleugeltje

In Memoriam
Probleempje: een elektrozwever van mij heeft niet al te veel motorvermogen. Niet dat dat een probleem is, maar deze zwever houdt van het snellere vliegwerk.

Ik overtrek hem vrij snel, ook door het zwakkere motorvermogen.

De vleugel ziet er zo uit:

vleugel.JPG

De vleugel heeft een kleine v-stelling, ik schat 2 - 3 graden.
Mijn vraag:

Kan ik de vleugeltippen eenvoudigweg afzagen en onder een hoek weer aanlijmen om stabiler gedrag te krijgen?
Het beeld van de zwever kan mij niets schelen.

Kan dit? En zo ja, onder welke hoek ongeveer? (het is een thermoflügel (styro))

Gr.
Taco.

N.B. Ik weet het vleugelprofiel niet.

speel het eerst eens met je zwaartepunt voordat je deze drastische maatregel gaat nemen.

Theo, ik ben al aan het schuiven geweest.
Koplastigheid brengt ook niet zo veel.
Gewichtsvermindering brengt wel wat voordeel, maar de zwever blijft snel uitbreken over de langsas. En daarna is er eigenlijk geen houden meer aan.

Ik zal eens kijken of Hobby-Inn ook turbulatorband verkoopt.
Misschien helpt dat nog wat.

Op dit moment is het zenuwachtig vliegen.
Taco.

Kun je niet de ailerons onder een schakelaar een beetje down(flaps) geven zodat wat langzamer vliegen met de motor aan mogelijk is?

Daar wordt hij inderdaad langzamer en 'vriendelijker' van. Maar nog niet genoeg.
Maar ik ben niet zo 'n snelle zwever.
Heb liever het rustige werk.

Zodoende.

Ik zal één en ander nog eens proberen.

Gr,
Taco.

Kun je dan niet beter een wat rustigere zwever kopen en deze van de hand doen?
Als je zo'n snelle gaat mishandelen om langzamer te kunnen vliegen krijg je denk ik nooit het gewenste resultaat.

Alleen de vleugels meer v-stelling geven en de instelhoek veranderen is niet genoeg.
De vleugels van deze zwever zijn dun(=snel) en je zou dan een wat dikker profiel moeten nemen.

Daar heb je gelijk aan, ik heb al een stabilere zwever.
Deze had ik gekocht toen ik dacht van "lijkt me wel leuk", maar zweven en zweven is 2.
Geeft allemaal niet, ik dacht alleen dat met 'oren' de zwever niet langzamer wordt, maar wel stabiler. Daar gaat het me om.

Taco.

Gister nog gevlogen. Ik ben er nu uit.

Ik had ook al de rolroeren omlaag gezet, maar te veel, zodat geen snelheid werd opgebouwd, of in ieder geval te weinig.

Nu, met minder uitslag gaat het goed.
Ook is belangrijk na het loslaten eerst het vliegtuig op snelheid te laten komen voordat je up geeft.

Weer wat geleerd :idea:

Bedankt voor de hulp. :!:

Taco.

Back